انتقاد از کاهش چشمگیر اعتبارات محیط زیست در بودجه سال ۱۳۹۲

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: معاون توسعه، مدیریت حقوقی و امور مجلس سازمان محیط زیست با بیان اینکه فراکسیون محیط زیست مجلس هیچ دفاعی از کاهش ۳۵ درصدی بودجه محیط زیست در سال جاری نکرد گفت: در کمیسیون تلفیق معافیت محیط زیست از پرداخت هزینه های دادرسی و مجوز محیط زیست برای استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی در حمایت از مشارکت های مردمی حذف شد.

محمد نوری امیری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: اعتبارات سال ۹۲ سازمان محیط زیست با کاهش چشمگیری نسبت به سال گذشته با یک افت ۳۵ درصدی در کمیسیون تلفیق تصویب شده، از سوی دیگر اعتبارات زیست محیطی دیگر دستگاه ها در سال جاری کاهش ۲۰ درصدی دارد.

به گفته وی، این کاهش بودجه با توجه به محدودیت ها و کاهش درآمد دولت قابل درک است اما دولت در لایحه پیشنهادی که به مجلس داده بود برای حمایت از مشارکت های مردمی و جلوگیری از تخریب های زیست محیطی با کمک از بخش خصوصی اجازه استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی را به سازمان محیط زیست داده بود که در کمیسیون تلفیق این مجوز حذف شد. البته روز گذشته با پیشنهاد رئیس کمیسیون کشاورزی و تصویب صحن، این بخش از غفلت کمیسون تلفیق جبران شد که باید از این اقدام تقدیر کرد.

معاون توسعه، مدیریت حقوقی و امور مجلس سازمان محیط زیست افزود: معافیت از هزینه های دادرسی پرونده های زیست محیطی که بخش عمده ای از بودجه سازمان را به خود اختصاص می داد یکی دیگر از امتیازاتی بود که در راستای بهبود کمبود اعتبارات از سوی دولت به سازمان داده شده بود که در سال جاری مجلس با توجیه کاهش درآمد های قوه قضاییه در گزارش کمیسیون تلفیق آن را حذف کرده است.

نوری امیری با بیان اینکه بودجه طرح های تملک دارایی سازمان محیط زیست سال گذشته معادل ۹۹ میلیارد تومان بوده و امسال به ۶۵ میلیارد تومان کاهش یافته یادآور شد: در سال ۹۰ علاوه بر بودجه های تملک دارایی و هزینه ای از محل مازاد درآمد نفتی نیز ۱۰۰ میلیارد تومان برای ساماندهی ریزگردها، تالاب ها و دریاچه ها اختصاص یافت که نقش بسیار موثری در کاهش شتاب روند خشک شدن تالاب ها و دریاچه ها داشت.

معاون توسعه، مدیریت حقوقی و امور مجلس سازمان محیط زیست با بیان اینکه در سال ۹۲ نیز تصور می کردیم برای محیط زیست از محل مازاد درآمد نفتی اعتباری در نظر گرفته شود اظهار داشت: چنانچه حذف این اعتبار را در سال جاری در نظر بگیریم کاهش بودجه محیط زیست نسبت به سال قبل بسیار بیشتر از ۳۵ درصد است و درحقیقت اعتبار فصل محیط زیست در سال جاری به صفر رسیده است.

وی در پاسخ به اینکه نمایندگان معتقدند مسئولان محیط زیست از بودجه های سنوات گذشته برای بهبود شرایط زیست محیطی و رفع چالش ها به خوبی استفاده نکردند لذا امسال بودجه محیط زیست کاهش یافت، تصریح کرد: برعکس هرجا که مجلس برای تأمین اعتبار با محیط زیست همکاری کرده به نتایج بسیارمطلوبی رسیده ایم کمااینکه در دو سال گذشته که اعتبار نسبتا بهتری برای محیط زیست در نظر گرفته شد در بسیاری بخش ها تخریب ها متوقف و یا با شتاب کندتری ادامه داشت.

نوری امیری با بیان اینکه محیط زیست میراث گذشتگان نیست بلکه ودیعه ای برای آیندگان است، تأکید کرد: محیط زیست متعلق به همه است و سازمان محیط زیست بخش کوچکی از فصل همه گیر محیط زیست است اما متأسفانه با وجود منویات رهبری مبنی بر حساسیت این مقوله مسئولان دیگر دستگاه ها به مسائل و معضلات محیط زیستی توجه نمی کنند و حتی اعضای فراکسیون محیط زیست مجلس نیز در برابر چنین مصوباتی سکوت کرده هیچ دفاعی نمی کنند.

0
-82
  

2 دیدگاه

  1. ساسان + می‌گوید:

    رسما خودشون دارند میگن که محیط زیست چقدر براشون اهمیت داره , بهتر بگم تا چه اندازه براشون بی اهمیته….
    اصلا به حوزه ای که قابلیت بچاب بچاب و پول شویی نداشته باشه وارد نمیشن.
    فقط شرمنده ی بزرگواران و عزیزانی هستیم که با از خود گذشتگی , قید مال دنیا و زندگی راحت رو بخاطر حفظ محیط زیست ایران زمین زدند و هیچ مسئول با وجدانی هم نیست که لااقل گرمای خاطرشون باشه.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  2. ماجد می‌گوید:

    جناب معاون حقوقی سازمان شما خودتون وجدانا میدونید لایحه ای بنام حمایت قضایی از محیط بانا در مواجه با شکارچیان وجود ندارد . لایحه ای که چند بار قول دادید به تصویب برسونید . چطور امکان دارم یک محیطبان مانند یک فرد معمولی در درگیری های شکار و صید بازجویی شود .خسته شدیم از این وضعیت . دیگه زمان ان رسیده ما هم ریا کاری و ظاهر سازی یاد بگیریم

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>