خبر بسیار مهم برای محیط زیست ایران: یک گونه پرنده شکاری منقرض شده پس از ۴۰ سال مشاهده گردید / IUCN لاچین را از لیست پرندگان ایران حذف کرده است

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: پس از حدود ۴۰ سال از آخرین مشاهده پرنده شکاری لاچین در ایران، به دنبال دو سال تلاش شبانه روزی کارشناسان حیات وحش، این گونه ارزشمند در منطقه هشترود در استان آذربایجان شرقی مشاهده و جوجه آوری لاچین در این منطقه به ثبت رسید.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با تایید مشاهده پرنده شکاری لاچین و تثبیت زادآوری آن در منطقه هشترود گفت: آخرین مشاهده لاچین در ایران به سال ۱۳۵۴ بر می گردد که توسط “دریک اسکات” مشاور پرنده شناسی وقت سازمان محیط زیست در جزایر سنگی دریاچه ارومیه گزارش شده بود. از آن زمان تاکنون هیچگونه گزارشی از مشاهده پرنده مذکور در ایران ثبت نشده است.

بیوک رئیسی اضافه کرد: به دلیل عدم ارسال هر گونه گزارشی از مشاهده لاچین در ایران، دفتر آسیایی IUCN پرنده مذکور را جزو گونه های منقرض شده در ایران اعلام کرده و آنرا از چک لیست پرندگان ایرانی حذف کرده بود.

محمدرضا مسعود کارشناس حیات وحش و پرنده شناس اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی، لاچین را پرنده شکاری از رده شاهین سانان معرفی کرده و تشریح کرد این پرنده هم اندازه شاهین بوده و در پرواز همانند بحری و شاهین بسیار سریع است و پرندگانی مانند کبوتر، زاغ، پرندگان شکاری کوچک و حتی حشرات بزرگ را شکار می کند و در ادبیات آذربایجان از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

وی اضافه کرد: صید لاچین برای قوشبازی و از بین رفتن تخم های پرنده در اثر زه کشی از عوامل اصلی کاهش جمعیت لاچین بوده است و می بایست به منظور حفظ بقای این پرنده شکاری اقدامات حفاظتی در جهت جلوگیری از تخریب و تغییر کاربری زیستگاه آن صورت پذیرد.

+245
0
  

9 دیدگاه

  1. سلام یاشاسین آذربایجان محیط بان لاری و کارشناس لاری یورولمیاسیس بو خبره گوره
    تشکر از محیط بانان و کارشناسان آذربایجان شرقی بخصوص هشترود بابت این خبر مسرت بخش

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 4

  2. نیما می‌گوید:

    صبح از خواب بلند شی یه همچین خبری خوبی بهت بدن … مرسی ی ی ی ی … امیدوارم این طفلی به زادآوری و تکثیر خودش بی هیچ خطری ادمه بده … با سپاس از مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 1

  3. آریان می‌گوید:

    خدا را سپاس.
    از زحمات به وفقه ی کارشناسان عزیز تشکر میکنم
    امیدوارم نسل لاچین رشد و تو ایران پایدار بمونه.

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 1

  4. بهزاد می‌گوید:

    خبر بی نظیری بود حالا که طبیعت شانس دوباره دیدن این گونه زیبا و ارزشمند بهمون داده امیدوارم هم مردم هم مسئولین قدر این موقعیتو بدونن به امید روزی که سایه سیاه انقراض روی هیچ کدوم از گونه های حیات وحش ایران زیبامون نباشه.

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 1

  5. Miad می‌گوید:

    Khoda ro shokr,omidvaram az in khabar ha har rooz beshnavim.vali kheili bayad moragheb bood ke doostane shekarchi be oon mantaghe baraye zende giri hojoom nayaran

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  6. محیط بان می‌گوید:

    متشکر از همه

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 2

  7. کیان می‌گوید:

    ایران هنوز نفس می کشد

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 3

  8. افشین می‌گوید:

    متاسفانه قاچاق پرندگان شکاری به کشورهای حاشیه خلیج،نسل پرندگان شکاری رو تو ایران بشدت تهدید میکنه .
    از یکی تو جنوب شنیدم از منطقه آذربایجان تعداد زیادی پرنده زنده گیری و به قیمت بسیار بالایی که باورش بعضی وقت ها سخته ،
    تو کشورهای عربی فروخته میشن.
    پول های مفت عرب ها که به این حیوونا پرداخت میکنن ،متاسفانه خیلیا رو وسوسه میکنه…
    به امید روزی که مردم قدر گنجینه بی همتای محیط زیست ایران رو درک کنند.

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 3

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>