رئیس سازمان محیط زیست: مصوبه جدید مجلس موجب افزایش زمین خواری می شود

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به گزارش خبرگزاری مهر، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در همایش بیوتکنولوژی محیط زیست که پیش از ظهر امروز (یکشنبه ۱۳۹۲/۳/۵) در سازمان محیط زیست برگزار شد در جمع خبرنگاران گفت: مصوبه جدید مجلس فضای تغییر کاربری ها را تسهیل کرده و این شیوه تصمیم گیری موجب می شود زمین خواری و تغییر کاربری اراضی ملی افزایش یابد. در حقیقت مجلس با این مصوبه امکان سوء استفاده برای زمین خواران، استفاده کنندگان از منابع طبیعی و زمین را فراهم کرده است.

به گفته محمدجواد محمدی زاده، سازمان محیط زیست ضمن گلایه از نمایندگان مجلس و به ویژه اعضای فراکسیون محیط زیست خواستار بررسی و اصلاح مصوبه است و حتی برای شورای نگهبان نیز جهت بررسی مصوبه و اصلاح آن نامه نوشته شده تا هرچه سریعتر جلوی این مصوبه گرفته شود و اجازه افزایش زمین خواری در کشور داده نشود.

براساس بند الحاقی ۶۳ لایحه بودجه ۹۲ احداث گلخانه‌ها، دامداری‌ها، مرغداری‌ها، مزارع پرورش ماهی و واحدهای تولیدی کشاورزی و صنعتی و معدنی با رعایت ضوابط زیست محیطی در اراضی مورد موافقت سازمان های جهاد کشاورزی استان ها، نیاز به تغییر کاربری ندارد.

معاون رئیس جمهور درباره کاهش ۳۵ درصدی بودجه محیط زیست در سال ۹۲ اظهار داشت: البته در سال ۹۲ به طور کلی تمام بخش ها در کل کشور با یک بودجه انقباضی مواجه هستند اما از آنجایی که موضوع محیط زیست یک موضوع اولویت دار است، ما از مجلس محترم توقع داریم به بودجه محیط زیست توجه بیشتری کنند و با ارائه طرح های جدید و تصویب آنها این نقصان را جبران کند.

محمدی زاده افزود: البته سازمان محیط زیست برای مجلس و دیگر مراجع رسمی مربوط در این خصوص نامه نگاری کرده و خواستار بهبود بودجه شده است.

وی درباره مصوبه ای که روز گذشته مبنی بر شماره گذاری خودروهای بالای ۵۰ سال و اجازه تردد آنها ارائه شده و مغایرت آن با مصوبات کاهش آلودگی هوا مبنی بر عدم اجازه تردد خودروهای فرسوده در کلانشهرها تصریح کرد: البته این اتومبیل ها ماشین های خاصی هستند که جنبه موزه ای و تاریخی دارند و تعدادشان بسیار محدود است و بایستی در موزه ها نمایش داده شوند و یا در مکان های خاص تردد کنند، اما به هر حال شرط آنها داشتن معاینه فنی خودرو است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تقاضای سازمان محیط زیست این است که این خودروها در مکان های خاص و موزه ها نمایش داده شوند و یا تردد کنند، یادآور شد: اما به هر حال چنانچه هر یک از این خودروها تاییدیه معاینه فنی را نداشته باشند، سازمان محیط زیست پیگیری می کند و جلوی فعالیت آنها را می گیرد.

محمدی زاده تاکید کرد: سازمان محیط زیست با دادن مهلت دو ماهه نیز به خودروسازان مخالف بود و این مهلت را تنها برای اصلاح فرآیند تولید خودروسازان داد.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در خصوص مهلت خودروسازان برای رعایت استاندارد یورو ۴ که تا پایان خرداد ماه سال جاری تمدید شده بود، افزود: این مهلت دیگر به هیچ عنوان تمدید نمی شود و خودروسازان باید تا ابتدای تیرماه خود را با استانداردهای سازمان محیط زیست مطابق کنند وگرنه سازمان محیط زیست اجازه شماره گذاری خودروهایی که استاندارد یورو ۴ را ندشته باشند، نمی دهد.

0
0
  

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>