هشدار در مورد انقراض ۷۵ گونه جانوری در کشور

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: مدیرکل دفتر حیات‌وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با ایسنا گفت: اگرچه ایران با ۱۱۳۶ گونه جانوری به عنوان یکی از کشورهای با تنوع زیستی بالا محسوب می‌شود اما بررسی‌ها و مطالعات مختلف نشان می‌دهد تعداد زیادی از این گونه‌ها در معرض خطر انقراض قرار دارند.

پرندگان: تاکنون ۵۲۵ گونه پرنده در کشور شناسایی شده است که تنوع این گونه‌ها معادل تنوع کل گونه‌های پرنده موجود در تمام قاره اروپا است اما از‌ آنجا که بیشتر این گونه‌ها را پرندگان متکی به تالاب‌ها تشکیل می‌دهند، آلودگی و تخریب تالاب‌های کشور طی سال‌های اخیر باعث کاهش تعداد بسیاری از این پرندگان شده است.

در حال حاضر پرندگانی نظیر درنای سیبری، بالابان، اردک سرسفید، میش مرغ، عقاب طلایی، اردک مرمری و تعدادی دیگر از گونه‌ها در معرض انقراض هستند.

پستانداران: در میان پستانداران نیز یوزپلنگ آسیایی، گوزن زرد، خرس سیاه و گورخر ایرانی در صورت نبود برنامه‌های مناسب حفاظتی در چند سال آینده به لیست حیوانات منقرض شده اضافه خواند شد.

خزندگان: از رده خزندگان تاکنون ۲۲۴ گونه مورد شناسایی قرار گرفته است، اما اطلاعات مفید و قابل دسترسی در مورد این جانوران بسیار اندک است.

کمبود مطالعات جامع و عمیق در مورد بیولوژی در حفاظت این جانوران و کاهش جمعیت آنها به دلیل به تخریب زیستگاه‌ها در طول سال‌های اخیر، موجب نگرانی‌های زیادی در مورد تعدادی از گونه های ارزشمند خزنده در کشورمان شده است.

شکار و صید بی‌رویه صدها و هزاران مار سمی، بسیاری از گونه‌های مار سمی از جمله افعی شاخدار و افعی دماوندی را در معرض خطر انقراض قرار داده است.

خشکسالی‌های چند ساله در استان سیستان و بلوچستان و منطقه حفاظت شده گاندو که تنها زیستگاه گونه تمساح پوزه کوتاه مردابی (گاندو) در ایران است نگرانی‌های بسیاری را در مورد کاهش جمعیت و انقراض این گونه به وجود آمده است.

ماهیان: ماهیان آبهای داخلی ایران شامل ۱۶۰ گونه با ۲۷ خانواده می‌شود که در میان آنها خانواده کپور ماهیان فون غالب را تشکیل داده و ماهی کور غار، قزل‌آلای خال قرمز و آفانیوس به عنوان گونه‌های منحصر به فرد کشور دارای ارزش زیستی بالایی هستند.

دوزیستان: از رده دوزیستان در کشورمان تاکنون ۲۰ گونه گزارش شده که در بین آنها سمندرها از درجه اهمیت بیشتری برخوردارند اما اطلاعات بسیار کم و جزئی از بیولوژی و اکولوژی آنها در دست است.

گونه‌هایی نظیر سمندر لرستان، سمندر کردستان، سمندر غارزی ایران و سمندر آذربایجان در وضعیت بحرانی یا در معرض خطر انقراض قرار دارند.

با این وجود حسین محمدی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: ۲۵ میلیارد تومان اعتبار برای ۴ سال باقیمانده از برنامه ۵ ساله پنجم اختصاص داده شده بود اما تا به امروز حتی یک ریال هم از این اعتبار به دست دفتر حیات وحش نرسیده است.

مدیرکل دفتر حیات‌وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: پروژه های برنامه سوم و چهارم به دلیل کمبود اعتبارات اجرا نشد این در حالیست که طبق برنامه پنجم طرح جامع مدیریت حیات وحش مطرح شد و اعتبار ۲۵ میلیاردی برای آن در نظر گرفته شد.

محمدی اظهار داشت: با توجه به این که این طرح با در نظر گرفتن ۱۰ گونه در معرض انقراض از سال گذشته آغاز شد اما تا به امروز اعتبار تصویبی به این طرح تخصیص پیدا نکرده است.

در حال حاضر از هزار و ۱۴۰ گونه جانوری در کشور ۵ گونه به شدت در معرض انقراض هستند و نزدیک به ۷۵ گونه هم در خطر انقراض هستند.

+3
0
  

2 دیدگاه

  1. مجتبی می‌گوید:

    کو گوش شنوا این مسئولین که اصلا به فکر نیستن. ما آخر نفهیدیم باید این خبرها رو به چه کسی بدن که کاری انجام بدن. کشورهای عربی فقط تشنه یکی از حیات وحش ایران هستن ولی توی کشور ایران فقط به فکر نابود کردن هستن

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  2. وحید می‌گوید:

    خدایا آیندگان ما را چگونه قضاوت خواهند کرد همه چیز رو نابود کردیم و ازبین بردیم میراث ملی ما حیات وحش ایران و ذخایر طبیعی آن است خدایا کاری کن اینها رو با دست خودمون ازخودمون نگیریم

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>