توقف طرح خروج دام از جنگل به نفع هیچ‌کس نیست

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: رییس انجمن علمی جنگلبانی ایران با بیان اینکه میزان دام در جنگل‌های کشور بیش از دو برابر ظرفیت آن است، افزود: اگر طرح ساماندهی و خروج دام از جنگل‌ متوقف شود، شدت تخریب جنگل‌ها بی‌نهایت خواهد شد.

هادی کیادلیری در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: در حال حاضر حدود شش میلیون دام در جنگل‌های شمال وجود دارد که اگر هر کدام از آنها روزی دو نهال را بخورند طی یک روز ۱۲ میلیون نهال از بین رفته است و اگر این کار در ۱۵۰ روز انجام گیرد، روند نابودی نهال‌ها نجومی خواهد بود. علاوه بر آن با یک حساب سرانگشتی می‌توان دریافت که اگر برای تولید هر نهال ۲۰۰ تومان هزینه شود سالانه میلیاردها تومان خسارت می‌پردازیم.

وی با بیان اینکه طرح ساماندهی و خروج دام از جنگل به هیچ وجه شکست نخورده است، افزود: طی سال‌هایی که این طرح به اجرا درآمده حدود ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی نیز آزادسازی شده است. همچنین طبق برآوردها اگر دام‌ها در جنگل باقی بمانند، سالانه خساراتی که تنها به نهال‌ها وارد می‌شود حدود ۴۰۰ میلیارد تومان است.

کیادلیری در خصوص برخی گفته‌ها مبنی بر عدم موفقیت این طرح اظهار کرد: دلیل این مساله مدیریت اشتباه و اجرا نشدن این طرح به صورت کامل است. به عنوان مثال در سال ۸۴ اعتبار اجرای طرح ساماندهی و خروج دام از جنگل ۸۴٫۵ درصد کاهش پیدا کرد که باعث ایجاد وقفه در اجرای آن شد و اگر این اتفاق نمی افتاد اکنون وضع بهتری داشتیم، زیرا در همان چند سال اول یک میلیون و ۲۵۰ هزار راس دام از جنگل‌ها خارج شده بودند.

وی افزود: البته مشکلات دیگری هم وجود داشت مانند اینکه به درستی بررسی نشده بود که آیا واگذاری زمین‌های پایین دست جنگل‌ها به دامداران درست هست و یا نه؟ همانگونه که در آخر دیدیم برخی افراد به طمع مالکیت زمین‌ها انگیزه‌ای برای پرورش دام‌های بیشتری پیدا کردند.

رییس انجمن علمی جنگلبانی ایران ادامه داد: چون این برنامه به درستی انجام نشده حکم مریضی را پیدا کرده است که برایش پنی‌سیلین تجویز شده اما چون در زمان درستی این کار صورت نگرفته وضع بیمار بدتر و بیماری هم مقاوم‌تر شده است.

توقف طرح خروج دام از جنگل به نفع هیچ‌کس نیست

وی با بیان اینکه توقف طرح خروج دام از جنگل به نفع هیچ‌کس نیست، افزود: دام‌داری در جنگل‌ها به صورت سنتی بوده و حتی ۵۰ درصد از علوفه‌ای که خوراک دام می‌شود هدر رفته و نه تنها هیچ سودی برای دامدار نداشته بلکه اجازه زادآوری و تجدید حیات را از جنگل می‌گیرد.

کیا دلیری با بیان اینکه طرز تفکر سنتی و روستایی در راستای توسعه پایدار نیست، افزود: باید به جای توجه به سودهای کوتاه مدت به منافع و نتایج بلندمدت توجه کنیم نه اینکه به بهانه اشتغالزایی ابعاد بلند مدت طرح‌های مختلف را در نظر نگیریم.

رییس انجمن علمی جنگلبانی با بیان اینکه طرح خروج دام از جنگل بیشتر ساماندهی دام‌هاست تا خروج‌ آنها، اظهار کرد: طبق این طرح علاوه بر ساماندهی و خروج دام‌ها از حالت پراکندگی، پرورش آنها نیز از حالت سنتی به صنعتی تغییر پیدا می‌کند.

رییس جامعه جنگلبانی ایران گفت: برخی افراد سودجو که در پی در اختیار گرفتن جنگل‌ها هستند خواستار توقف طرح خروج دام از جنگل شده‌اند.

افراد سودجو بدنبال توقف طرح خروج دام از جنگل

رییس جامعه جنگلبانی ایران نیز در این باره گفت: افراد ذی‌نفع در این طرح برخی دامدارهایی هستند که از قدیم در این مناطق ساکن بوده و اکنون نیز به خروج از جنگل‌ها راضی هستند اما برخی افراد که ذی‌حق نبوده و در طرح ساماندهی چیزی نصیبشان نشده، جوسازی کرده و به مسئولان و مقامات نامه می‌نویسند.

کاظم نصرتی نصرآبادی ادامه‌ داد: برخی مسئولان و نماینده‌ها نیز به جای بررسی موضوع و تعیین کارگروه، برای انجام بررسی‌های بیشتر به این جوسازی‌ها و مسئله‌ سازی‌ها توجه می‌کنند.

وی اضافه‌کرد: اغلب نمایندگان مجلس به دنبال این هستند که ببینند چه فردی چه می‌خواهد و چه می‌گوید و هنگامی که چند نفر آن را به عنوان یک مسئله تلقی می‌کنند، فکر می‌کنند که درست است در صورتی که اینگونه نیست.

توقف طرح خروج دام از جنگل لطمات جبران‌ناپذیری را به جنگل‌ها وارد می‌کند

نصرآبادی افزود: به دلیل رکود اقتصادی، عدم اشتغال و دیگر مسائل اجتماعی کشور طرحی که چند سال اجرا شده و درست زمانی که به سمت موفقیت پیش می‌رود متوقف شود، لطمات جبران‌ناپذیری را وارد می‌کند.

وی ادامه داد: با وجود آن که احیاء و تخریب مراتع دیر ظاهر شده و تغییر و تحولات در طبیعت کند است، در برخی جاهایی که این طرح اجرا شده، سه سال پس از اجرا شاهد بهبود وضعیت جنگل‌ها بوده‌ایم که نشان می‌دهد طرح ساماندهی و خروج دام از جنگل به هیچ وجه شکست نخورده است.

باید به جای توقف طرح، نواقص آن را برطرف کنیم

رییس جامعه جنگلبانی ایران اظهارکرد: طرح ساماندهی و خروج دام از جنگل نواقص و مشکلاتی دارد که باید به جای توقف کلی، آنها را رفع کنیم.

وی با بیان اینکه جنگلداری و دامداری دو فعالیت متضاد هستند، افزود: درگذشته نیز برای خروج دام از جنگل‌ها فشارهایی وجود داشت که اکنون نیز وجود دارد اما با این حال باید با برطرف کردن نقاط ضعف این طرح، آن را برای بازگشت جنگل‌ به حالت طبیعی ادامه دهیم.

+1
0
  

3 دیدگاه

  1. علی رضا می‌گوید:

    اگه خارج نمی شن ۴ گرگ تو جنگل ول کنین اونوقت تا بندر عباس سینه خیز می رن

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  2. امیر می‌گوید:

    با احترام به روستایی های عزیز ولی قرار نیست واسه منافع ۴ نفر جنگل که جزو اموال عمومی و ملی همه مردم ایرانه مورد تهدید قرار بگیره.این مسخره ترین روش دامداریه.دام باید توی دامداری باشه و دامداری باید پروانه داشته باشه دامپزشک داشته باشه.یعنی چی هر کی ۴ تا گوسفند ول کنه تو کوه و دشت و بیابون که یا سگش یوزو بکشه یا منطقه برای حیوونای دیگه نا امن شه یا جنگل از بین بره. من نمی دونم مگه این جنگلا صاحب نداره؟ مگه صاحبش ملت ایران نیست؟! پس چرا ۴ تا چوپون باید همه چیو خراب کنن؟! مسوولین از پس چوپونا هم بر نمیان یعنی؟!

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  3. امید می‌گوید:

    من دیگه کاملا بی خیال شدم و از امروز به بعد پی گیری نمیکنم. دارن تو پارک گلستان موزه جنگ میسازن… ای خدا تو کجایی … چرا جلوی این همه زور … رو نمیگیری. تا کی تا کجا

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>