کشف فسیل‌های ۹ میلیون ساله از کر‌گدن، زرافه و فیل در منطقه فسیلی مراغه

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: کارشناسان حفاظت محیط زیست مراغه در جریان عملیات حفاری، فسیل‌های جدیدی با قدمت ۹ میلیون سال از دل خاک بیرون آوردند.

غلامرضا زارع کارشناسان حفاظت محیط زیست مراغه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مراغه اظهار کرد:‌ این فسیل‌ها در محدوده‌ای به مساحت بیش از ۸۰۰ متر مربع پراکنده است.

وی افزود: در جریان این حفاری که یک ماه به طول انجامید فسیل‌هایی از هفت کرگدن، تعدادی اسب، زرافه و فیل به دست آمده است.

زارع ‌با بیان اینکه این حفاری‌ها تا یک ماه دیگر نیز ادامه خواهد یافت، افزود: این فسیل‌ها در عمق دو متری از سطح خاک قرار گرفته‌اند.

کارشناس حفاظت محیط زیست مراغه گفت: منطقه فسیلی که تازه کشف شده در محدوده سیزده آبان مراغه قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: اثر طبیعی ملی فسیلی مراغه به مساحت ۱۰۲۶ هکتار طی مصوبه شماره ۲۶۴ شورای عالی محیط زیست در تاریخ ۱۳۸۴/۲/۱۴ به عنوان اثر طبیعی ملی مصوب شده است تا با توجه به تخریب، برداشت و حفاری و لزوم حفظ این منطقه در کنار عملیات تحقیقاتی بطور دقیق حفاظت شود.

اثر طبیعی ملی فسیلی مراغه بخشی از محدوده بزرگ فسیل دار کوهستانی سهند می باشد که به لحاظ دارا بودن مناسب ترین فسیل‌های ۷ تا ۱۲ میلیون ساله به عنوان بهشت فسیل شناسان، شهرت جهانی دارد.

فسیل های مکشوفه در این منطقه شامل گونه هایی از جوندگان، اسب سانان، گاو سانان، گوشتخواران مانند ببر دندان شمشیری، کفتار، گرگ و خرس، خانواده گوزن ها، زرافه ها، کرگدن ها، فیل ها،آنتیلوپ ها و … می باشد.

سابقه بررسی اولیه منطقه فسیلی مراغه به اوایل سال ۱۸۴۰ میلادی بر می گردد. جمع آوری اولیه نمونه ها توسط محققان روسی و به دنبال آن پژوهشگران کشورهای اتریش، انگلیس، فرانسه و آمریکا با همکاری موزه تاریخ طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست انجام پذیرفت.

وسعت منطقه فسیلی مراغه حدود ۴۰۰۰۰ هکتار است که ۱۰۲۶ هکتار از آن به عنوان اثر طبیعی معرفی شده است.

+10
0
  

1 دیدگاه

  1. امیر می‌گوید:

    حتما فردا میخان برن اونجا کشاورزی کنن

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 2

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>