برنامه محیط زیست ملل متحد موضوع روز جهانی محیط زیست امسال را اعلام کرد «فکر کنید، میل کنید، حفظ کنید»

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: همه ساله روز ۱۵ خرداد در سراسر جهان با عنوان روز جهانی محیط زیست گرامی داشته میشود. تاریخچه روز جهانی محیط زیست به سال ۱۹۷۲ یعنی ۳۶ سال پیش بر میگردد.

در آن سال برای اولین بار، سازمان ملل متحد کنفرانسی را با موضوع انسان و محیط زیست در شهر استکهلم سوئد برگزار کرد. همزمان با برپایی این کنفرانس مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای را تصویب کرد که منجر به تشکیل UNEP (برنامه محیط زیست سازمان ملل) شد.

هدف از نامگذاری این روز، افزایش آگاهی عمومی برای حفظ محیط زیست و ترغیب مسئولان به اتخاذ تدابیری برای مقابله با تخریب محیط زیست است. هر سال نیز یکی از مسائلی که شدیدا محیط زیست را تهدید می کند به عنوان موضوع و شعار این روز انتخاب می شود.

روز جهانی محیط زیست امسال بر غذا و اثرات محیط زیستی آن تمرکز دارد و شعار این روز در سال ۱۰۱۳  «فکر کنید، میل کنید، حفظ کنید» انتخاب شده است.

کارشناسان دفترل برنامه محیط زیست سازمان ملل هدف از انتخاب این شعار را مبارزه با هدر رفتن مواد غذایی و جلوگیری از کاهش منابع غذایی اعلام کرده‌اند.

طبق گزارش سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو)، سالانه ۱٫۳ میلیارد تن غذا به هدر می‌رود. همچنین از هر هفت نفر در جهان، یک نفر گرسنه به خواب می‌رود و بیش از ۲۰ هزار کودک زیر پنج سال روزانه بر اثر گرسنگی فوت می‌کنند.

با مشاهده و در نظر گرفتن این آمار نگران‌کننده، عدم تعادل در سبک زندگی و تاثیرات مخرب آن بر محیط زیست، شعار «فکر کنید، میل کنید، حفظ کنید» انتخاب شده تا مردم از تاثیر انتخاب نوع موادغذایی بر سلامت و بقای محیط زیست آگاه باشند.

در حالی که زمین برای فرآهم آوردن منابع غذایی مورد نیاز هفت میلیارد جمعیت آن سخاوتمندانه و با جدیت تلاش می‌کند، فائو تخمین زده است که یک سوم تولید غذای جهانی هدر رفته و از بین می‌رود.

انتخاب این شعار افراد را آگاه می‌سازد تا در جهت کنترل صحیح مصرف منابع غذایی، اقداماتی را از خانه خود شروع کرده و شاهد قدرت تصمیم‌گیری‌های جمعی بر کاهش هدر رفت مواد خوراکی باشند که این امر باعث می‌شود، هزینه‌ها کاهش یابد و تأثیر نامطلوب محیط زیستی تولید مواد غذایی به حداقل برسد.

اگر مواد خوراکی هدر روند به این معنی است که تمامی منابع استفاده شده در تولید تمام مواد خوراکی از دست رفته است. در حقیقت، تولید جهانی غذا، ۲۵ درصد کل زمین‌های قابل سکونت را اشغال می‌کند و به معنای مصرف ۷۰ درصد آب تازه، ۸۰ درصد جنگل‌ زدایی و ۳۰ درصد انتشار گازهای گلخانه‌ای است.

به گزارش گلوبال تایمز، امسال قرار است مراسم روز جهانی محیط زیست در مغولستان برگزار شود تا رهبران جهان و مقام‌های بین‌المللی گردهم آیند و در مورد موضوعات محیط زیستی رایج و چالش‌ برانگیز بحث کنند و راهکارهای ممکن و راه‌حل‌های مقابله با این مشکلات را عملی سازند.

مشکلات متعدد محیط زیستی امروزه سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده که از پیامدهای مخرب آن می‌توان به آلودگی هوا، گرم شدن جهان، آلودگی آب، افزایش جمعیت زمین و نیز افرایش حجم زباله‌ها اشاره کرد.

در این روز دفتر برنامه محیط زیست سازمان ملل به افراد گوشزد می‌کند پیش از آن که مواد خوراکی را مصرف کنند، در مورد طریقه مصرف صحیح آنها بیاندیشند و به حفاظت از محیط زیست کمک کنند. شیوه‌های متعددی وجود دارد که می‌تواند بر نوع انتخاب مواد خوراکی تاثیر بگذارد که برخی از آنها عبارتند از:

- انتخاب موادغذایی ارگانیک به دلیل عدم مصرف مواد شیمیایی در فرآیند تولید آنها

- انتخاب موادغذایی با پیامدهای زیست‌ محیطی کمتر

- مصرف کمتر مواد گوشتی

- تولید مواد خوراکی در منزل

- اتخاذ برنامه‌های غذایی مناسب

- استفاده مجدد از پسماندها و ضایعات غذایی

کارشناسان دفتر برنامه محیط زیست سازمان ملل تاکید دارند: هم اکنون وقت آن است که انسان فعالیت‌های خود را در جهت کاهش خطر بلایای طبیعی هدفمند ساخته و محیط زیست را نجات دهد چرا که در غیر این صورت پیامد بی‌توجهی و اهمال در این زمینه ویرانگر خواهد بود و بیش از همه گریبان بشر را خواهد گرفت.

+2
0
  

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>