رئیس‌جمهور در حاشیه افتتاح سیستم سپر یونی مهار ریزگردها: اجازه ندهید محیط زیست بیشتر از این آسیب ببیند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، محمود احمدی‌نژاد که صبح امروز (سه شنبه) برای افتتاح چند پروژه عمرانی به استان های خوزستان و ایلام عزیمت کرده است در نخستین گام با سفر به حمیدیه خوزستان ضمن افتتاح سیستم سپر یونی مهار ریزگردها در این منطقه گفت: همه می دانند که تغییرات آب و هوایی و تحولات این حوزه تاثیر مهمی بر زندگی، کار، صنعت و همه امور اجتماعی دارد که ایجاد و انتشار گرد و غبار و ریزگردها یکی از آسیب رسانترین تحولات جوی است.

رئیس‌جمهور گفت: امیدوارم کشورهای صنعتی هر چه سریعتر رفتارها و سیستم های خود را در بخش محیط‌ زیست اصلاح کنند و اجازه دهند طبیعت در حد ظرفیت خود پالایش محیط را انجام دهد و همه از محیطی امن و سالم برای زندگی برخوردار باشیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه کل زمین و فضای پیرامون آن ، فضایی به هم پیوسته هستند، افزود: براین اساس در هر نقطه ای از زمین که تغییری اتفاق بیفتد کل این سیستم را تحت تاثیر قرار می دهد و بر همین اساس شاهد آن هستیم که در بعضی مناطق بارندگی های سیل آسا رخ می دهد و در برخی مناطق شاهد خشکسالی هستیم.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه این تحولات حاصل رفتار جمعی بشر با محیط زیست است، اظهار داشت: کشور ما هم چندین سال است که تحت تاثیر ریزگردها بوده و این اتفاق بعضا آسیب هایی را نیز به زندگی مردم وارد کرده و فضا را برای فعالیت مثبت محدود می کند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: همکاران ما و کارشناسان محیط زیست از همان ابتدا به دنبال شناسایی علل این اتفاق و پیدا کردن راه حل هایی برای آن بودند و از ابتدا بنا بر این گذاشته شد که از هر ظرفیت و اقدامی که بتواند به هر مقدار این ریزگردها را کنترل کند، استفاده شود.

احمدی‌نژاد خاطر نشان کرد: پس از مطالعات اولیه چند اقدام از جمله مارچ پاشی و گیاه کاری در مناطق مولد ریزگردها در دستور کار قرار گرفت.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه بخشی از این ریزگردها از مناطق دور دست در آفریقا و عربستان به سمت کشورمان می آیند اما بخش عمده آن از حوزه هورهای خشک شده در عراق در زمان جنگ تحمیلی به ایران وارد می شود، گفت: بر این اساس همکاران ما با مقامات دولت عراق نیز توافقاتی کرده اند و امیدوارم اقدامات پیشگیرانه در عراق نیز با سرعت بیشتری به پیش برود.

احمدی‌نژاد اضافه کرد: مهار آن بخش از ریزگردهایی که در داخل کشور تولید می شود تا حدود زیادی انجام شده و امروز کار جدیدی شروع شد که براساس آن با استفاده از جریان الکتریکی و یونیزه کردن این ذرات آنها را سنگین کرده و وادار به رسوب می کنند تا به داخل کشور وارد نشوند.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: همکاران ما این فناوری را شناسایی و وارد کرده اند و امروز نیز بخش هایی از آن را در داخل ساخته اند و پس از یک دوره آزمایشی ۵ واحد از این دستگاه ها در خوزستان و یک واحد را نیز در آذربایجان غربی راه اندازی کرده اند.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه این دستگاه ها علاوه بر مهار گرد و غبار در ایجاد و انتقال ابر و تخلیه ابرها در مناطق مورد نظر نیز کارایی دارند، تصریح کرد: این دستگاه ها همچون سدی عمل می کنند که گرد و غبار را در فاصله مشخص وادار به رسوب می کنند و تا جایی که مرحله آخر راه اندازی آن انجام می شود از همه آزمایش ها با موفقیت عبور کرده و با مهار بیش از ۵۰ درصد ریزگردها نتایج رضایتبخشی را حاصل کرده اند.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: پس از بهره برداری از این سیستم در حمیدیه باید این سیستم ها را مثل یک دیواره در تمام مسیرهای اصلی وزش باد و انتقال ریزگردها به داخل کشور نصب کنیم تا در کنارهم به خوبی از ورود ریزگردها به کشور ممانعت کنند و ان شا الله در آینده ای نه چندان دور در اثر مجموعه اقدامات انجام شده شاهد کاهش چشمگیر گرد و غبار و ریزگرد در فضای کشورمان باشیم.

احمدی‌نژاد گفت: البته نباید با انجام یک گام انتظار کسب نتیجه قطعی داشت، این یک انتظار عمومی است که هر کس و به هر اندازه که محیط زیست را با آلاینده ها تحت تاثیر قرار می دهد از این اقدام خود صرفنظر کند و اجازه ندهد محیط زیست بیشتر از این آسیب ببیند. امروز بیش از ۷۵ درصد آلاینده های محیط زیست متعلق به کشورهای صنعتی است که در کنار استفاده حداکثری و خارج از قاعده از منابع محیط زیست بیش از بقیه به این عرصه آسیب می رسانند و جالب آن است که بیشتر از همه مدعی و طلبکار نیز هستند.

بهره برداری رسمی سیستم سپر یونی برای مهار ریزگردها آغاز شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، مرکز تحقیقات و مدیریت هوا و تغییرات اقلیمی خوزستان و سیستم سپر یونی و تخلیه الکتریکی گرد و غبار و ریزگردها امروز با حضور رئیس جمهور در حمیدیه خوزستان افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.

سیستم سپر یونی و تخلیه الکتریکی کرونا با قرار گرفتن در مسیرهای اصلی حامل ریزگردها و گرد و غبار در فاصله ده تا ۶۰ کیلومتری قابلیت باردار کردن حدود ۸۰ درصد از ریزگردها و غبار موجود در فضا را داشته و آنها را وادار به رسوب می کند.

این دستگاه ها علاوه بر مهار گرد و غبار قابلیت کنترل رطوبت و مه، ایجاد و انتقال ابر و مدیریت بارش ابرها را نیز دارد و جزء فناوری های «های تک» بوده و امواج آن که شامل انتشار یون های منفی و مقدار ناچیزی یون های مثبت می باشد نه تنها هیچگونه زیانی برای طبیعت ندارد بلکه می تواند تاثیرات مثبتی داشته باشد.

دستگاهایی که امروز در خوزستان راه اندازی شده اند در بخش سخت افزاری به صورت صددرصد در داخل تولید شده و در تامین بخش نرم افزاری آن نیز پیشرفت های قابل توجهی در کشور صورت گرفته است.

این دستگاه ها همچنین با ایجاد تغییرات در سطوح بالای جو می توانند علاوه بر تغییر مسیر بادها در مدیریت رویدادهای طبیعی مثل سیل، یخ زدگی، سرما زدگی و بارش باران، برف و تگرگ نیز تاثیر گذار باشند.

همچنین یک دستگاه از این نوع نیز از مدتی پیش در آذربایجان غربی راه اندازی شده است.

0
0
  

4 دیدگاه

  1. مجتبی می‌گوید:

    به سلامتی پس از نابود شدن کل محیط زیست و حیات وحش حالا به فکر افتادین شما اگر فکر محیط زیست بودین این همه دریاپه و رودخانه رو به خاطر خودخواهی و سد زدن خشک نمیکردین اگر فکر محیط زیست بویدین اجازه به عربها نمیدادن که نسل حیات وحش ایران رو نابود کنن. تا حالا این قد خنده نکرده بودم

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  2. امید می‌گوید:

    اگه محیط زیست براتون مهم بود تو جنگل ابر جاده درست نمیکردین یا … نمیگفتین تو پارک ملی کویر نفت گیر بیارن. پس الکی تیریپ نیاین

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  3. ساسان + می‌گوید:

    در اینکه این دولت در مسایل محیط زیستی نمره صفرم براش زیاده ولی این دم آخری یکار مثبت انجام دادند و ماهم بی انصاف نیستیم , خدا را شکر میکنیم و سپاسگزاریم.

    البته امیدوارم این آمار مهار ۵۰ درصدی ریزگردها درست باشه و مثله بقیه آمار های دولت نباشه D:

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  4. دوستان همیشه مثبت نگاه کنید
    بیچاره داره یه کاری میکنه دیگه
    تو این هشت سال همه سازمانها به نوعی فدای
    استقلال و ازادی و امنیت کشور شد
    محیط زیست هم یکی از این سازمانهاست
    بیشتر نظرها روی سیاست و انرژی پاک اتمی بود که این خودش کمک هست به طبیعت
    تحریمهای کمر شکن اما مرد ساز که باعث خیلی پیشرفتها شد
    متاسفانه ما ادما کمتر یه جا جمع میشیم
    کاش همه جامعه محیط زیست ایران یه جایی مثل استادیوم ازادی داشتن
    تا همه یه جا جمع بشیم و فکرامون رو برای ابادی محیط زیست و طبیعت
    روی هم بزاریم اما دریغ که این طرح من هیچوقت عملی نشد
    و نمیشه

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>