تولد چهار گوساله مرال در سایت تکثیر و پرورش فندقلو

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: طی دو هفته، چهار گوساله مرال (گوزن قرمز) در سایت تکثیر و پرورش در جنگل فندقلو به دنیا آمدند.

هم اکنون ۱۲  رأس مرال در سایت تکثیر و پرورش جنگل فندقلو نگهداری می شوند که در فصل زایمان امسال تاکنون چهار گوساله مرال بدنیا آمده است.

علی حمیدی، مدیر کل حفاظت محیط زیست اردبیل گفت: تولد مرال ها از این لحاظ اهمیت دارد که یکی از نگرانی های دست اندرکاران اجرای طرح تکثیر و رهاسازی مرال، تحمل زمستان سرد اردبیل بود که خوشبختانه با گذشتن فصل سرما و رسیدن بهار و تعویض شاخ های مرال های نر و از همه مهمتر زایمان مرال ماده، از صحیح بودن بررسی های کارشناسی و به ثمر نشستن زحمات شبانه روزی پرسنل این سایت حکایت دارد.

همچنین تولد یکی از بره ها از مرال ماده ای است که در همین سایت در سال های گذشته به دنیا آمده است.

سایت  تکثیر و پرورش مرال در شمال پارک جنگلی فندقلو در استان اردبیل قرار دارد که با توجه به افزایش جمعیت مرال، می بایست نسبت به افزایش وسعت این سایت اقدام شود.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: در مهرماه سال ۱۳۹۰ سرباز نگهبان این سایت مورد حمله یک مرال نر بالغ قرار گرفته و کشته شد. پزشکی قانونی نمین پس از معاینه جسد این سرباز علت مرگ او را ضربات شدید شاخ گوزن به شکم، گردن و سر وی ذکر کرد.

در آن زمان سرباز شیفت بعدی پس از مراجعه به محل سایت متوجه عدم حضور سرباز شیفت قبل شده و برای یافتن همکارش وارد محوطه نگهداری مرال ها می شود و پس از آنکه متوجه مرگ سرباز اول می شود، او نیز مورد حمله مرال نر قرار میگیرد و با وجود جراحات شدید لابلای درختان جنگل مخفی شده و از مرگ نجات می یابد.

نهایتا مرال نر که به دلیل قرار گرفتن در فصل جفت گیری به شدت تهاجمی بوده به علت فقدان اسلحه بیهوشی با شلیک اسلحه جنگی کشته شده و سرباز زخمی نجات می یابد.

مرال های نر در فصل جفت گیری که از اواسط شهریور آغاز و تا اواخر مهر ماه ادامه دارد، رفتارهای خاصی از خود بروز داده و با نعره هایی که سر می دهد مبادرت به ایجاد قلمرو برای خود می کند که به آن گاوبانگ می گویند.

مرال نر با این عمل ماده ها را در قلمرو گرد هم آورده و به شدت از آنها حراست می کند و اگر صدای گاوبانگ گوزن نر دیگری را در قلمرو خود بشنود بلافاصله خود را به او می رساند تا او را از منطقه خارج کند.

در این زمان شکارچیان نیازی به تعقیب گوزن ها ندارند، با استفاده از وسایل خاصی صدای گوزن های نر را تقلید کرده، به راحتی آنها را به طرف خود کشانده و  شکار می کنند.

+70
0
  

4 دیدگاه

  1. 2222 می‌گوید:

    دیده بان ازتو یه سوال دارم.
    زیرگونه های سمندر لرستانی کدامند؟
    آیا سایتی فارسی که زیرگونه های گونه های مختلف حیوانات را معرفی کند وجود دارد یا نه؟

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

    • دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

      سلام دوست عزیز،
      در این زمینه بررسی و اطلاعات کاملی برای شما از طریق ایمیل ارسال خواهیم کرد.

      موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  2. دانیال می‌گوید:

    به سر خانواده سرباز کشته شده چی میاد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    یکم خودتون رو به جهان امروز نزدیک کنید

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  3. 2222 می‌گوید:

    دیده بان چرا جوابو به ایمیلم نفرستادی؟
    زیرگونه های سمندر لرستانی کدامند؟
    آیا سایتی فارسی که زیرگونه های گونه های مختلف حیوانات را معرفی کند وجود دارد یا نه؟

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>