توقف قاچاق و جلوگیری از نابودی خاک کشور با تصویب لایحه جامع خاک

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: عضو کمیسیون کشاورزی٬ آب و منابع طبیعی مجلس از نهایی شدن لایحه جامع خاک در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس خبر داد و گفت:‌ با تصویب نهایی این لایحه در صحن علنی مجلس به طور قطع شاهد احیای خاک کشور خواهیم بود.

محمدتقی توکلی در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت٬ در واکنش به اخبار مطرح شده درباره فروش غیرقانونی خاک حاصلخیز کشورمان به دیگر کشورها، بر لزوم حفظ و صیانت از منابع طبیعی تاکید و تصریح کرد: در سال‌های اخیر متأسفانه اتفاقاتی در مورد فروش و قاچاق خاک حاصلخیز کشور به کشور‌های حاشیه‌ خلیج فارس افتاد که با توجه به تمهیدات به‌ موقع مسئولان٬ هم‌اکنون جلوی این کار گرفته شده است.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی افزود: بنا به اظهارنظر کارشناسان برای تشکیل هر سانتی متر خاک حاصلخیز بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ سال زمان نیاز است و این مهم در حالی است که برخی افراد کوته‌نظر در مورد حفظ و صیانت از آن٬ دقت نظر لازم را نداشته و خاک را مسئله‌ای با اهمیت نمی‌دانند.

توکلی یکی از راهکار‌ها و تأکیدات قانونی مناسب برای حفظ و صیانت از منابع خاک کشور را لایحه جامع خاک خواند و افزود: این لایحه که مراحل بررسی کارشناسی آن در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی انجام شده، قرار است به زودی در صحن علنی مجلس مطرح شود و جای امیدواری دارد که با اهتمام جدی نمایندگان این لایحه به تصویب نهایی برسد.

وی در تشریح محور‌های لایحه جامع خاک٬ تصریح کرد: کنترل منابع آلاینده،‌ حفظ حاصلخیزی خاک، جلوگیری از فرسایش و تثبیت خاک، مدیریت مصرف نهاده‌ های کشاورزی و تدوین استانداردها از قسمت‌های تشکیل دهنده‌ این طرح است.

توکلی ادامه داد: تعیین ضوابط مربوط به جلوگیری از آلایندگی‌های خاک و جلوگیری از افزایش بهره‌برداری بی‌رویه از منابع خاک از دیگر محورهای این لایحه است.

این نماینده مردم در مجلس نهم تصریح کرد: سازمان‌های مجری این لایحه٬ سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو و دیگر سازمان‌های دولتی ذیربط تعریف شده‌اند.

عضو کمیسیون کشاورزی٬ آب ومنابع طبیعی مجلس شورای اسلامی٬ یادآور شد: کودها و سموم شیمیایی، نهاده‌های مضر سلامت خاک، پساب‌های صنعتی و کشاورزی و فاضلاب‌های شهری از جمله آلاینده‌ های خاک هستند که با اجرای لایحه جامع خاک، آلودگی خاک کشور را ۱۰۰ درصد کاهش خواهند داد.

+3
0
  

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>