رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم افتتاح باغ گیاه‌شناسی مشهد: از ۸۰۰۰ گونه گیاهی کشور ۲۴۰۵ گونه در معرض تهدید و ۲۰ گونه در حال انقراض است

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: اولین باغ گیاه‌شناسی شرق کشور با حضور محمد جواد محمدی زاده معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در فضایی به مساحت ۲۵ هکتار در مشهد افتتاح شد.

احداث اولین باغ گیاه‌شناسی شرق کشور از سال ۱۳۸۲ کلید خورده و با اعتبار ۱۴ میلیارد تومان به بهره برداری رسید.

این باغ به منظور حفاظت و نگهداری از گیاهان و تهیه بانک ژن زنده گیاهی، آشنایی دانشجویان و شهروندان با انواع گونه‌های گیاهی، انجام برنامه‌های مطالعاتی و پژوهشی، ترویج استفاده شهروندان از گل و گیاه و… احداث شده است.

این باغ شامل بخش‌های مختلف از جمله باغ گل رز، قطعه آموزشی و نمایشی، مجموعه گیاهی منطقه رویشی ایران و توران، مجموعه گیاهان دارویی، مجموعه گیاهی منطقه رویشی آسیای میانه، مجموعه آربراتوم و سیستماتیک گیاهی، باغ میوه‌های بومی ایران، مجموعه گیاهی سوزنی برگان، مجموعه نمایشی، باغ صخره‌ای و مجموعه نهالستان و گلخانه‌های تکثیری است.

باغ گیاه‌شناسی مشهد در بولوار جمهوری، حدفاصل چهارراه مقدم و میدان غدیر واقع شده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در آیین افتتاح باغ گیاه‌شناسی مشهد گفت: ایجاد باغ گیاه‌شناسی موجب رفع تهدید انقراض گونه‌های گیاهی ایران می شود و می توانند با انجام مطالعات خاص از آسیب رسیدن به گونه‌های گیاهی و همچنین انقراض آن‌ها جلوگیری کند.

محمد جواد محمدی زاده در این مراسم، بر تلاش باغ گیاه‌شناسی برای رفع تهدید انقراض گونه‌های گیاهی ایران و همچنین فرهنگ‌ سازی در استفاده شهروندان از داروهای گیاهی به جای داروهای شیمیایی تاکید کرد.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۸۰۰۰ گونه گیاهی در ایران داریم که این رقم معادل ۸۰ درصد کل گونه‌های گیاهی اروپاست.

محمدی زاده وجود تعداد زیاد گونه‌های گیاهی در ایران را نشان دهنده ظرفیت بالای محیطی و طبیعی کشور دانست و ادامه داد: از گونه‌های گیاهی موجود در ایران ۱۷۲۷ گونه بومی منطقه است و در هیج جای دنیا وجود ندارد.

وی گفت: در حال حاضر ۲۴۰۵ گونه گیاهی در ایران در معرض تهدید و از این تعداد ۲۰ گونه نیز در حال انقراض است.

به گفته محمدی زاده باغ‌های گیاه‌شناسی می توانند با انجام مطالعات خاص از آسیب رسیدن به گونه‌های گیاهی و همچنین انقراض آن‌ها جلوگیری کند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: باغ‌های گیاه‌شناسی یک بانک ژن فعال است که کاربرد آن تحقیقات، آموزش، ایجاد اشتغال و … است.

محمدی زاده همچنین با تاکید بر تلاش باغ‌های گیاه‌شناسی به فرهنگ‌سازی استفاده شهروندان از داروهای گیاهی تصریح کرد: استان خراسان رضوی یکی از غنیی ترین استان‌ها در حوزه داروهای گیاهی است و با توجه به این ظرفیت، باغ‌ گیاه‌شناسی مشهد می تواند در فرهنگ‌سازی این مهم تاثیرگذار باشد.

محمدی زاده افزود: دولت مصوبات خوبی برای داروهای گیاهی دارد اما باید مراکز پژوهشی مناسبی نیز در این زمینه در سراسر کشور ایجاد شود. باغ‌های گیاه‌شناسی حلقه‌ مفقوده طب سنتی در کشور است.

وی تصریح کرد: متاسفانه به دلیل تبلیغات غلط غربی ها به سمت داروهای شیمیایی رفته‌ایم و بسیاری از بیماری ها به دلیل عوارض همین داروهاست. علاوه بر این انس با طبیعت و استفاده از آن نیز کم‌رنگ شده است.

رییس سازمان حفاظت زیست کشور ادامه داد: باغ گیاه‌شناسی مشهد را می توان یک ذخیره‌گاه ژنتیکی و یک بانک ژنوم فعال دانست که کار آن تحقیقات‌ و جایگزین کردن داروهای گیاهی است.

وی حفاظت از گونه‌ها را یکی از مولفه‌های اصلی توسعه پایدار عنوان کرد و گفت: باغ گیاه‌شناسی مشهد باید بتواند گونه‌های در معرض تهدید را شناسایی کرده و در راستای تکثیر آن‌ها گام بردارد.

محمدی زاده شناسایی رویش‌گاه‌های طبیعی هر یک از گونه‌های در معرض تهدید و تجهیز آزمایشگاه‌ها را یکی دیگر از اقداماتی دانست که باید در باغ‌های گیاه‌شناسی انجام شود. همچنین باید گیاهان گلخانه‌ای به مجموعه این باغ افزوده شود.

+2
0
  

1 دیدگاه

  1. زهره می‌گوید:

    احداث چنین باغاتی که با هزینه های هنگفت و زحمات بسیار صورت گرفته می تواند از جنبه صنعت توریسم نیز مورد توجه قرار بگیرد و منبع درآمدزایی از این نظر باشد ضمن آنکه ایران باید همگام با هندوستان و چین در راستای تقویت صنایع داروهای گیاهی بیش از اینها تلاش کند. دعوت فارماکولوژیست ها و اصولا متخصصین علوم دارویی که در زمینه اثرات درمانی داروهای گیاهی مختلف بر بیماریهای مختلف انسانی و حتی حیوانی کار می کنند ( و بر آن اساس آنان که در این عرصه در بخش طراحی داروها کار می کنند ) بهترین کار است. چه بسا داروهایی در مقیاس صنعتی تولید شود که به دلیل کیفیت بالا متقاضیان بسیار زیاد داخلی و خارجی را جذب کند. ایران ظرفیت توانایی رقابت با بازارهای جهانی را دارد. خلاصه بخش پژوهش را نباید دست کم گرفت.

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>