مرگ و میر گسترده گوزن‌های زرد خوزستان در اثر هجوم نوعی مگس‌

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست از تلفات تعداد زیادی از گوزن های زرد موجود در جنگل های محصور (سایت تکثیر) دز و کرخه طی ۱۰ روز گذشته در اثر هجوم نوعی مگس‌ها مهاجم از گونه ‍Crysemia besiama خبر داد.

احمدعلی کیخا در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه به دلیل تراکم پوشش گیاهی در بخشی از زیستگاه و عدم امکان دسترسی، هنوز آمار دقیق تلفات مشخص نیست افزود: اما متاسفانه روند تلفات همچنان ادامه دارد.

به گفته وی، «اقدامات اولیه از آغاز حصول اطلاع اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان از مرگ نخستین گوزن‌ها با حضور دامپزشکان، مدیرکل، معاونین و محیط بانان استان به صورت شبانه روزی در محل صورت پذیرفته است ولی به دلیل کوتاه بودن فاصله زمانی پدیدار شدن اثرات این بیماری و تلف شدن حیوانات امکان کنترل ابتلا و مرگ و میر گوزن‌ها به سادگی میسر نشده است.

معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست اظهار داشت: تیمی متشکل از متخصصان و کارشناسان نیز از تهران به منطقه اعزام شده که ماحصل اقدامات آنها تاکنون نجات جان ۳ گوزن زرد و خروج و معدوم کردن لاشه های آلوده به تخم و نوزاد این مگس از طریق لاشه سوزی است.

کیخا افزود: در حال حاضر به دلیل تراکم پوشش گیاهی، گریزپا و پنهان کار بودن این گونه و عدم امکان زنده گیریی و دسترسی آسان به گوزن های آسیب دیده شرایط در زیستگاه مساعد ارزیابی نمی شود و با اینکه  محیط بانان با استفاده از هر ترفند و وسیله‌ای در تلاش برای یاری رساندن به گوزن‌ها هستند ولی به دلیل هجوم گسترده مگس‌ها و زمان کوتاه تخم گذاری و مرگ، در کنار شرایط خاص زیستگاه مشکلاتی بر سر راه امداد رسانی به وجود آمده است.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: این گونه از مگس که عامل شیوع بیماری به نام «میاز» در جانوران است در این زیستگاه بخش سر و گردن گوزن ها را مورد هدف قرار داده است.

به گفته وی، تیم امداد رسانی پس از عزیمت به زیستگاه با همکاری ۵۰ نفر از محیط بانان و نصب یک کیلومتر تور، موفق به زنده گیری سه راس گوزن آلوده به انگل شدند. این سه راس پس از کنه‌زدایی و خارج کردن نوزادان مگس از بافت‌ها، مداوای اولیه و تزریق داروهای لازم قرنطینه شده‌اند. نمونه‌های لازم نیز از بافت و خون با همکاری دامپزشکی استان انجام شده و به چندین آزمایشگاه ارسال شده است.

کیخا ادامه داد: عاجل ترین و مهمترین چالش در حال حاضر زنده‌گیری گوزن‌ها و پاک سازی زیستگاه است که چنانچه گفته شد با موانعی مواجه است.

معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست از برپایی کومه هایی بر روی آبشخورها خبر داد و افزود: «امیدواریم بتوانیم گوزن‌ها را در زمان نوشیدن آب زنده گیری کنیم، چرا که در حال حاضر به دلیل تراکم پوشش گیاهی حتی استفاده از سلاح‌ بیهوشی نیز میسر نیست. پس از زنده گیری، ضمن انگل زدایی از حیوانات مبتلا نسبت به تزریق داروهای ضد انگل که هم نوزاد مگس‌ها هم کنه‌ها را از بین می برد اقدام خواهد شد.

0
-15
  

4 دیدگاه

  1. امیر می‌گوید:

    خدایا ما به اندازه کافی خودمون داریم.واقعا الان مگس نیاز نداریم.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  2. محیط بان می‌گوید:

    خدا بخیر کنه

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  3. محسن می‌گوید:

    دیده بان عزیز سلام و خسته نباشید.
    آیا اطلاع از جمعیت گوزن زرد در زستگاه دز و کرخه استان خوزستان دارید؟

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

    • دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

      سلام دوست گرامی
      پیش از شروع بیماری و مرگ و میر، حدود ۷۰ راس گوزن زرد ایرانی در سایت کرخه و هم اکنون حدود ۴۰ راس در سایت دز (میانرود) نگهداری می شوند.

      موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>