پدیده بیابانزایی منجر به بروز جنگ های محلی، منطقه ای و جنگ آب خواهد شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران با بیان اینکه ایران یکی از اعضای مهم کنوانسیون مقابله با بیابان زایی است گفت: مناطق خشک و نیمه خشک دنیا در ۶۰ سال گذشته حدود ۲ درصد اضافه شده است.

گری لوییس در مراسم روز جهانی مقابله با بیابان زایی که پیش از ظهر امروز در مرکز آموزش دکتر جوانشیر استان البرز برگزار شد تاکید کرد: اگر قرار است با خشکسالی مبارزه کنیم باید قشرهای آسیب پذیر جامعه توانمند شوند.

وی افزود: توان و قدرت هر جامعه ای مربوط به ضعیف ترین حلقه آن است.

وی ادامه داد، هر انسان آب برای اینکه پایدار بماند در سال به ۲ هزار متر مکعب آب نیاز دارد و این در حالیست که در مناطق خشک و نیمه خشک برای هر انسان به طو متوسط دسترسی به ۱۳۰۰ متر مکعب آب وجود دارد.

گری لوییس به افزایش ۲ درصدی گرمای کره زمین اشاره کرد و گفت: در سرتاسر جهان نزدیک به ۱۷۰ کشور با پدیده بیابان زایی مواجه هستند.

وی ادامه داد: پدیده بیابانزایی بر روی تولید غذا اثر خواهد داشت و این کمبود منجر به احتمال بروز جنگ های محلی، منطقه ای و جنگ آب خواهد شد.

گری لوییس با اشاره به اثرات منفی افزایش دما در کره زمین گفت: هر یک درجه سانتیگراد افزایش دما بازدهی غلات را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

به گفته وی در حال حاضر در سراسر کره زمین میلیون ها هکتار زمین های فرسوده در حال احیاء است که نیاز به هماهنگی و همکای دولت ها، بنگاه های دولتی و محیط زیستی دارند.

نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران، پروژه ترسیب کربن در ملارد را یکی از نوآورترین پروژه های سازمان ملل با همکاری ایران عنوان کرد و گفت: در این پروژه با درختکاری، کربن جو را ترسیب می کنیم همچنین رشد درختان باعث در آمد زایی برای مردمان محلی شده و منافع آنها تامین میشود.

وی به احیاء ۱۵ هزار هکتار بیابان در خراسان جنوبی با همکاری سازمان ملل اشاره کرد و گفت: این پروژه در ۱۰ منطقه دیگر نیز ادامه پیدا می کند.

به گفته گری لوییس ایران برای احیاء مراتع و درختکاری و کمک به مسائل جهانی از جمله افزایش گرما و تغییر اقلیم متعهد است.

وی تهدید دیگر در مناطق خشک و نیمه خشک را ریزگردها و طوفان های بین کشورها خواند و گفت: می بایست با همکاری و راه حل های منطقه ای این معضلات بر طرف شود. به گفته وی انسان عامل اصلی بیابان زایی در دنیا است.

0
0
  

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>