تلفات گوزن های زرد به ۲۲ راس رسید

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: علی رغم تمام تلاش های محیط زیست، براساس آخرین آمار تا شب گذشته تلفات گوزن های سایت کرخه که مورد هجوم مگس های مهاجم قرار گرفته اند به ۲۲ راس رسید.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، لاهیجانی زاده با اشاره به نصب دوربین های دید در شب ادامه داد: کار نصب تور هوایی به اتمام رسیده است و امیدواریم گوزن ها با اطمینان از شرایط موجود، زیر تور بیایند تا با زنده گیری آنها از تلف شدنشان جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به زنده گیری ۶ گوزن افزود: از مجموع گوزن های زنده گیری شده نیز یک راس به دلیل وخامت حالش تلف شد.

این درحالیست که در بدن اکثر گوزن ها که زیر تور رفت و آمد می کنند نیز آثار زخم و بیماری مشاهده می شود که این امر ما را نگران می کند.

وی افزود: طبق آخرین سرشماری در اواخر سال گذشته تعداد گوزن زرد در سایت کرخه ۶۰ تا ۷۰ راس تخمین زده شده است که امیدواریم طی چند روز آینده با زنده گیری باقیمانده این گونه در حال انقراض به این شرایط تلخ پایان دهیم.

وی ادامه داد: نیروهای حفاظت محیط زیست استان به همراه دامپزشکان از زمان تلف شدن اولین گوزن به طور شبانه روزی در تلاش هستند تا با زنده گیری گوزن ها از اتلاف بیشتر آن ها جلوگیری شود اما به دلیل وسعت منطقه و پوشش گیاهی این کار به سختی پیش می رود، و در صورتی که کار زنده گیری در این هفته به پایان برسد شروع به سم پاشی و ضدعفونی جنگل خواهیم کرد.

+3
-14
  

7 دیدگاه

  1. امیر می‌گوید:

    خسته نباشید .ولی عزیزان پیش گیری بهتر از درمانه.اگه نظارت دامپزشک می بود زودتر خبردار نمی شدین؟

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  2. ساسان + می‌گوید:

    دیده بان دقیقا داستان این مگس های میاز چیه؟؟؟؟
    حشره بومی است یا مهاجر؟؟؟
    اولین بار است که چنین اتفاقی میفته؟؟؟
    مگس میاز تنها به گوزن ها حمله میکنند یا تمامی گونه های منطقه در معرض تهدیدند؟
    لطفا پاسخ دهید , سپاس؟

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

    • دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

      “میاز” بیماری است که از گذشته در دام اهلی و حیات وحش وجود داشته است. هنگامی که بدن حیوانات به هر دلیلی دچار زخم باشد مگس ناقل بیماری بر روی زخم ها و ترشحات آن نشسته و تخم ریزی می کنند، پس از چند روز تخم ها تبدیل به لارو مگس شده، از بافت بدن حیوان تغذیه کرده و موجب عفونت و در نهایت مرگ حیوان می شوند.
      به گفته دامپزشکان، میزان زیاد باراش باران در اردیبهشت ماه در خوزستان، شرایط را برای طغیان یکباره مگس میاز فراهم کرده است. همچنین احتمال می‌رود هجوم مگس‌های میاز از کشور عراق اوج گرفته باشد که با فرارسیدن تیرماه و بالا رفتن دمای هوا تا ۴۵ درجه سانتیگراد، مگس‌های میاز به طور طبیعی از بین خواهند رفت. مگس میاز سایر گونه های منطقه را نیز تهدید می کند و طی روزهای گذشته در خرگوش های کرخه نیز مشاهده شده است.

      پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  3. ویدئو زنده پوست کندن حیوانات در چین : http://awic.ir/?p=456

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

  4. داداش میاز فقط رو زخم نمیشینه
    مثلا میره توی بینی یا گوش حیوون تخم ریزی میکنه
    وقتی این تخمها کرم بشن مغز حیوون رو میخورن
    و کم کم توانایی های حیوون کم میشه و …

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>