تراز منفی آب خزر در ۵ سال گذشته / کاهش سالیانه ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر از آب خزر

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: معاون پژوهشی موسسه ملی اقیانوس شناسی گفت: برآوردها نشان می دهد تراز آب خزر در پنج سال گذشته روند کاهشی داشته و سالانه به طور متوسط ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر از آب آن کم شده است.

حمید علیزاده لاهیجانی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: افزایش و کاهش تراز آب در دریای خزر به میزان بارش و تبخیر در حوضه آبریز خزر بستگی دارد. بیشترین حوضه آبریز خزر در روسیه است و این حوضه تقریبا به اندازه کل مساحت ایران وسعت دارد. بنابراین آب ورودی این حوضه بویژه رودخانه ولگا و میزان تبخیر آب سطح خزر دو عامل تعیین کننده تراز آب خزر است.

وی افزود: در سال هایی که شاهد افزایش تراز آب در خزر بودیم، ورودی آب از رودخانه ولگا افزایش یافته و تبخیر هم جبران این افزایش ورودی را نمی کرد. بنابراین تراز آب افزایش می یافت.

علیزاده گفت: اما در چند سال اخیر بویژه در سه سال گذشته که خشکسالی شدیدی در روسیه اتفاق افتاد، تراز آب بشدت کاهش پیدا کرد، از این رو کاهش بارندگی در حوضه آبریز خزر بویژه در حوضه رودخانه ولگا در روسیه و تبخیر زیاد در سطح خزر باعث کاهش تراز آب در خزر شده است.

وی در مورد تاثیر تراز آب خزر در صنعت دریانوردی اظهار داشت: نوسانات تراز آب در خزر در صنعت دریانوردی تاثیر سوء خواهد داشت. زیرا وقتی عمق آب کم شود، کشتی ها باید از بارشان کم کنند تا آبخور کشتی که در آب فرو می رود، کمتر شود و کشتی ها با کف دریا و رودخانه ولگا برخورد نکنند. بنابراین برای جبران آن باید یا تعداد کشتی ها یا تعداد سفرهای باری افزایش یابد.

علیزاده گفت: البته کاهش تراز آب خزر در ایران تاثیر چندانی ندارد. زیرا متوسط عمق خزر در ایران ۳۰۰ تا ۴۰۰ متر است. در حالی که این میزان در روسیه پنج متر است.

دریای خزر بزرگترین پهنه آبی محصور در خشکی است. خط ساحلی دریا حدود هفت هزار کیلومتر با عمق متوسط ۲۰۴ تا ۲۱۲ متر و حجم آب آن برابر با ۷۸ تریلیون و ۷۰۰ میلیارد متر مکعب است.

بزرگترین رودخانه ای که به خزر می ریزد ولگا است که هر سال بطور میانگین ۲۴۱ میلیارد متر مکعب آب را وارد دریای خزر می کند.

طبیعت بسته خزر آن را منزلگاه جانوران و گیاهان منحصربه ‌فردی کرده، اما در عین حال موجب شده است تا در مقابل فاضلاب انسانی، آلودگی های کشاورزی، صنعتی و نفتی بسیار آسیب ‌پذیر باشد.

+4
0
  

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>