پارک ملی سیاه کوه بکرترین زیستگاه حیات وحش در کشور

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: منطقه سیاه کوه در تاریخ ۱۳۸۰/۷/۲۵ به عنوان منطقه حفاظت شده و سپس بخشی از آن طی مصوبه شماره ۲۹۳ شورای عالی محیط زیست (کمیسیون زیر بنائی دولت) مورخ ۱۳۸۶/۱۱/۱۲ بعنوان پارک ملی سیاه کوه به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوست.

پارک ملی سیاه کوه با مساحت ۸۰,۷۸۶ هکتار در جوار منطقه حفاظت شده سیاه کوه (مساحت منطقه حفاظت شده سیاه کوه ۱۲۴۹۹۶ هکتار می باشد) در محدوده بین استان های یزد و اصفهان واقع شده که بخش های جنوبی این منطقه از نظر تقسیمات سیاسی کشوری در استان یزد و بخش های شمالی آن در استان اصفهان قرار دارد.

سیاه کوه در مجاورت یکی از وسیع ترین عرصه های بیابانی کشور قرار گرفته است و اکوسیستم های متنوعی نظیر کویر، بیابان، استپ و نمکزار در این عرصه دیده می شوند.

پارک ملی سیاه کوه از بکرترین پارک های ملی کشور به‌ شمار می رود و با وجود ده‌ها گونه نادر جانوری و گیاهی از جمله ناشناخته‌ترین مناطق حفاظت شده دنیا و یکی از بلامعارض‌ترین مناطق در کشور است.

یکپارچکی زیستگاه‌ و ناچیز بودن تعارضات انسان ساخت در منطقه حفاظت شده و پارک ملی سیاه کوه، این منطقه را از نظر حفظ نگهداری و احیای جمعیت‌ گونه‌های حیات وحش ممتاز کرده است به گونه‌ای که ارتفاعات سیاه کوه از مطلوبترین زیستگاه‌های کل و بز در استان یزد است و اشکال تپه ماهوری و وجود دره‌های متعدد نیز جمعیت‌ مناسبی از قوچ و میش را در خود جای داده است.

گونه های شاخص جانوری سیاه کوه:

به‌طور کلی در پارک ملی و منطقه حفاظت شده سیاه کوه ۱۹ گونه پستاندار شناسایی شده است که از این تعداد هشت گونه به عنوان اولویت‌های حفاظتی مطرح شده‌اند، اما در بین‌ آنها یوزپلنگ، کاراکال و شاه روباه اهمیت بیشتری دارند.

پستانداران: پستانداران پارک ملی و منطقه حفاظت شده سیاه کوه عبارتند از: کل و بز، قوچ و میش، جبیر، گرگ، شغال، روباه معمولی، شاه روباه، پلنگ، یوزپلنگ آسیایی، کاراکال، کفتار، خرگوش، تشی، خارپشت ایرانی، هامستر خاکستری، موش خانگی، دوپای کوچک، پامسواکی بزرگ و روباه شنی.

زیستگاه کل و بز در ارتفاعات سیاه کوه و زیستگاه‌ قوچ و میش در ارتفاعات و دامنه‌های قاسم وزیر و یارعلی از شرایط مطلوبی خوبی برخوردار هستند.

جبیر از دیگر گونه‌های برجسته پارک ملی سیاه کوه به‌ شمار می رود که دامنه انتشار این‌ گونه در عرصه‌های دشتی شرق پارک ملی و امتداد آن در منطقه حفاظت شده سیاه کوه گسترده شده و جمعیت آن روند روبه رشدی به‌ خود گرفته است.

پرندگان: ۳۴ گونه پرنده در سیاه کوه شناسایی شده که ۱۱ گونه واجد ارزش های حفاظتی است که در میان آنها عقاب شاهی، بالابان، شاهین، بحری و هوبره در معرض خطر انقراض قرار دارند و از اهمیت بالایی برخوردار هستند. سایر پرندگان این منطقه شامل سارگپه پا بلند، زاغ بور، باقرقره شکم سیاه، باقرقره گندمی، چکاوک بیابانی، تیهو، کبک، زنبور خوار معمولی و انواعی از گنجشک سانان می باشد.

هوبره از پرندگان مهاجری است که در دشت‌های اطراف سیاه کوه، یارعلی و قاسم وزیر در زمستان دیده می شود و پرندگان مهاجری از راسته شاهین سانان و پرندگان کنار آبزی نیز در منطقه دیده شده‌اند.

خزندگان: بزمجه بیابانی، سوسمار خاردم ایرانی، آگامای سروزغی خاکستری، آگامای چابک، مار شاخدار، شترمار شیرازی، لاک پشت مهمیزدار و جکوی دم پخ از جمله خزندگان شناسایی شده در پارک ملی سیاه کوه محسوب می شوند.

پوشش گیاهی:

تاکنون ۴۷ گونه گیاهی در پارک ملی سیاه کوه شناسایی شده است که چهار گونه شامل کلاه‌ میرحسن دم عقربی، شور یزدی، آویشن شیرازی و گل زوفا دارای ارزش حفاظتی است و دو گونه نیز از نظر ارز‌ش‌های اکولوژیک حائز اهمیت می باشد.

رویشگاه های طبیعی منطقه شامل انواعی از تیپ های گیاهی است که از آن جمله می توان به تیپ درمنه – قیچ، تیپ قیچ، تیپ پرند، تیپ رمس، تیپ رمس – قیچ، تیپ جفنه – درمنه، تیپ گز، تیپ تاغ، تیپ کسیدان و تیپ بادام کوهی اشاره کرد.

اقلیم سیاه کوه:

مرتفع‌ترین نقطه منطقه، قله سیاه کوه (کافرکوه) با ارتفاع ۲۰۵۰ متر در نیمه جنوبی منطقه است که به همراه ارتفاعات به هم پیوسته مجاور آن از بهترین زیستگاه‌های کل و بز در استان یزد بشمار می آید.

براساس تحلیل آمار ایستگاه‌های کلیماتولوژی اطراف پارک ملی و منطقه حفاظت شده سیاه کوه، متوسط بارندگی سالانه منطقه ۴۸ میلی متر برآورد شده است که حداکثر بارندگی در فصل زمستان در دیماه و حداقل در فصل تابستان به وقوع پیوسته است.

تغییرات دمایی شبانه روز در این منطقه شدید است، زمستان‌های سرد و خشک و تابستان‌های بسیار گرم و خشک از دیگر ویژگی های اقلیمی سیاه کوه به‌ شمار می آید.

منابع آب:

با توجه به اقلیم و موقعیت جغرافیایی منطقه، هیچ گونه رودخانه دائمی در پارک ملی سیاه کوه وجود ندارد و تنها در زمان بارندگی های شدید، رودخانه های فصلی و موقتی منطقه آبدار می شوند.

مهمترین منابع تامین کننده نیاز آبی حیات وحش شامل چشمه ها و سنگ آبهاست و منبع اصلی تامین آب مورد نیاز گونه های کوهزی ارتفاعات سیاه کوه به ویژه کل و بز نیز سنگ آبها هستند.

در یک نگاه کلی کمبود منابع آب در پارک ملی و منطقه حفاظت شده سیاه کوه مشهود است اما از جمله منابع آب این منطقه می توان به چشمه قاسم وزیر، چشمه یارعلی، چشمه خلق، دوگنبد، چاه ریزآب خرما، سبز چاه، قناتوک، ریزآب صالحی، ریز آب معراجی و چشمه تیهو اشاره کرد.

همچنین برای رفع مشکل‌ کم آبی در سال‌های اخیر تعدادی آب انبار توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد ساخته شده که در خشکسالی ها نقش بسیار مهمی در ماندگاری حیات وحش در منطقه ایفا کرده‌اند، که از جمله این آب انبارها می توان به آب انبار لای معدن، ریز آب خرما، چهل تغار، قاسم وزیر و آب انبار حوض ابریشم اشاره کرد.

دسترسی به سیاه کوه:

دو ورودی اصلی در شمال شرقی و جنوب شرقی منطقه حفاظت شده سیاه کوه که هر دو از جاده آسفالته اردکان – چوپانان منشعب می شود، به عنوان راههای دسترسی اصلی به منطقه محسوب می شوند که ورودی جنوب شرقی در کیلومتر ۴۰ جاده اردکان – چوپانان و ورودی شمال شرقی در کیلومتر ۱۱۵ همین جاده قرار دارد.

+27
-1
  

24 دیدگاه

  1. امیر می‌گوید:

    به به .ممنون از نگارنده.

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 1

  2. ساسان + می‌گوید:

    خدا از دست نامحرمش حفظ کناد.

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  3. سعید هاشمی می‌گوید:

    اقای مسئول محترم سایت هیچ میدونید این تبلیغات در مورد این منطقه باعث سرازیر شدن افراد
    به قول دوستمون نامحرم به سیاکوه میشه؟

    داغ Thumb up 6 Thumb down 7

    • امیر می‌گوید:

      عزیزم چنانچه ما تفنگ دست مردم ندیم و شکارچی تربیت نکنیم (مجوز شکار صادر نکنیم) این افراد نا محرم با ورود به همچین بهشت دست نخورده ای نه تنها محرم می شن بلکه خادم محیط زیستم می شن.مثل خود بنده.اگر کسی دستش به کشتن حیوون نرفته باشه و قبح موضوع براش نریخته باشه

      پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

      • سعید هاشمی می‌گوید:

        امیر جان ما توی اون منطقه مجوز حمل سلاح (زیربط نیروی انتظامی) و پروانه شکار
        صادر نمیکنیم نه فقط توی اون منطقه توی هفت هشت منطقه دیگه هم این کار رو نمیکنیم
        تبلیغ در باره این مناطق موجب وسوسه شدن شکارچیان غیر مجاز و سرازیر شدن اونها
        خصوصا تاجران پوست به منطقه میشه و این یعنی یه فاجعه

        داغ Thumb up 3 Thumb down 3

    • sara می‌گوید:

      mage to parke meli ham mojaveze shekar midan

      داغ Thumb up 4 Thumb down 2

  4. Rezvanasgharzadeh@yahoo.com می‌گوید:

    اگه قراره با گفتن سیاه کوه همه قچاقچیا تو منطقه بریزن پس محیط بانان این وسط چه کاره هستن

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 2

    • سعید هاشمی می‌گوید:

      داداش یه منطقه ممکنه بیش از ۴۰ محیطبان داشته باشه
      اما شما به فکر محیطبان هم باش
      میدونی اگه یه درگیری رخ بده و یکی کشته بشه چی میشه؟
      با این وظع حمایت جناب سرهنگ از محیطبانها
      کسی جرات دست بردن به ماشه سلاح رو نداره
      شکار کش براش فرقی نمیکنه که به چی شلیک میکنه
      اونا هرچی بیاد جلوشونو بگیره آتیش میکنن سمتش
      حالا میخواد خرس باشه میخواد گوزن باشه میخواد پلنگ باشه میخواد انسان باشه
      منظور من اینه داداش
      اگه شما مثلا به عنوان یه شکارچی چشمت به یه گوزن با طول شاخ نجومی بیفته
      به هردری میزنی بری سراغش
      البته کسی حتی خود تبلیغات سازمان هم حرفهای ما رو جدی نمیگیره

      داغ Thumb up 2 Thumb down 4

      • امیر می‌گوید:

        همینه که می گم شکار مجاز و غیر مجاز بده.مگه میشه یکی بره ادوات شکار واسلحه و… بگیره بعد بهش بگیم :عزیزم اینا فعلا بذار در کوزه الان که مجوز نمیدیم, یه چند تا به هموطنان اقلیت دینی میدیم شما فعلا برو منچ بازی کن تا بعد ببینیم چی میشه.اونا هم می گن چشم عمو محیط زیست ما رفتیم بازی.تفنگ نباید دست مردم باشه .فکر شکارو نباید تو کله خلق الله کرد.بچه ای که با کله قوچ وکل رو دیوار خونه بزرگ شه فردا میشه ….

        پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  5. سجاذ می‌گوید:

    اونجارو دیدم چون شهر انارک رو رفتم.قطعا محیطبانان اجازه ورود رو به شکارچیان نمیدن

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  6. سعید هاشمی می‌گوید:

    ما یه کشور ازاد هستیم و ادعای دموکراسی داریم
    نمیشه شکار رو ممنوع اعلام کرد
    چون اون وقت درصد جنایت ۱۰ برابر میشه
    وگرنه خیلی نظریه پردازان بزرگ توی دستگاههای دولتی هستند
    که قبلا به این نظریه ها پرداختن و به نتیجه نرسیدن

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 4

  7. امید می‌گوید:

    نگو بابا فردا این یارو … بلند میشه میره اونجا میگه یا باید اینجا نفت گیر بیارین یا جاده بسازین…سعید هاشمی چرا میخوای خودت با بقیه مخالف و متفاوت نشون بدی

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 2

    • امیر می‌گوید:

      امید جان خوب متفاوته .چرا این تفاوتا رو حس نمیکنی؟!!!!خوب هاشمی فرق می کنه با بقیه می دونی چقدر طرح داره تو ذهنش؟میدونی تا حالا روسا چند دفعه می خواستن بدزدنش؟

      موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 3

  8. سعید هاشمی می‌گوید:

    خب من رو که نتونستن بدزدن
    اما تونستن از امیر امید و سامان رو تکثیر کنن و با یه ایپی خودشونو سه نفر جا بزنن
    معذرت میخوام که خارج بحث میکنم
    اما این راهی رو که شما دارید میرید ما شش بار پیاده گز کردیم
    برید به زندگیتون برسید

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 2

    • مرتضی می‌گوید:

      من با صحبت های آقای هاشمی موافقم ، نمیشه که سه نفر بیان و خودشونو جای کل مردم ایران جا بزنن و از طرف همه صحبت کنن هیچ وقت نمیشه شکار رو متوقف کرد اما میشه اون رو کنترل کرد راهکارش هم ساخت شکارگاه های خصوصی و پرورش و ازدیاد گونه ها و جلوگیری از قاچاق سلاحه البته سازمان محیط زیست همکاری لازم رو انجام نمیده من خودم کسی رو میشناسم که نزدیک به ده ساله داره برای تاسیس محل پرورش آهو و قوچ و میش تلاش میکنه اما هنوز به نتیجه نرسیده مگه ما چند نفر داریم که بخوان با هزینه بالا این کار رو انجام بدن که جلوشونو میگیریم میدونید اگه این طرح انجام بشه سالانه چند تا پروانه تو این منطقه خصوصی صادر میشه و از ورود شکارچیهای غیر مجاز به مناطق جلوگیری میشه

      موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

      • محمد می‌گوید:

        با سلام خدمت دوستان گرامی و آقا مرتضی و همچنین استاد عزیزم جناب مهندس هاشمی؛
        بنده در سال ۱۳۸۳ طرح احداث شهرک توریستی شکار رو به اداره کل استانمون ارائه کردم ؛ ایشان هم بنده رو به سازمان میراث فرهنگی معرفی کردند.
        اول کار خیلی خوب پیش میرفت و وعده های آنچنانی از طرف مسئولین محترم به ما داده میشد از قبیل وام و جذب و ارسال شکارچی های خارجی و داخلی و….
        طرح هم یک طرح کامل و جامعی بود که در اون خیلی چیزا گنجانده شده بود مثل احداث هتل ، ایجاد دریاچه مصنوعی ، تکثیر انواع پستانداران ، آبزیان ، پرندگان و……
        تا جایی که منطقه ای به وسعت حدودا هزار هکتار برای این کار در نظر گرفته شد و وقتی کار به تحویل زمین از سوی امور اراضی و منابع طبیعی رسید همه کسانی که قول و وعده وعید میدادند جا زدند و هیچ کس از ما حمایت نکرد .
        بنده هرچی این در اون در زدم نشد که نشد.
        با این طرز حمایت از سرمایه گذاری و اجرای طرحهای زیست محیطی راه به جایی نخواهیم برد.

        موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

        • امیر می‌گوید:

          استادت بی سواده.تو املا رد شده.تا حالا من ۲۰۰ تا غلط املایی ازش گرفتم.آقای هاشمی اینقدر نبند باد می کنی.

          موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 2

      • امیر می‌گوید:

        کسی با هاشمی موافق نیست غیر از خودش .شما هم الان خود هاشمی هستی .اینقدر تابلویی که از خنده از دستت غش کردم.یکی از سرگرمیام در طول روز شده آموزش املا به هاشمی و خندیدن به نونور بازیاش

        موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 2

    • امیر می‌گوید:

      بنده امیر امینی هستم.شخصیت حقیقی
      amiramini4249@hotmail.com
      منو با این ایمیل تو facebook پیدا کنید در خدمتتون هستم.
      بنده زیر اون خبر گراز عرض کردم که این شیوه شما رو ما بلدیم حالا چنانچه می خواهید روش بی مصرف خودتونو به بنده تعمیم بدید موجب خنده و مضحکه بیشتری خواهید شد.

      موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 1

      • دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

        جناب آقای امیر
        با توجه به انتشار آدرس ایمیل از طرف شما، از شما و سایر دوستان خواهشمندیم مباحث خارج از موضوع را از طریق ایمیل تبادل نمایید. با وجود رعایت کامل بی طرفی و احترام به کلیه عقاید و سعی در انتشار تمامی دیدگاه ها از طرف مدیر این سایت، به درخواست سایر کاربران نقطه نظرات خارج از موضوع و احیانا مباحث شخصی از این پس به عنوان دیدگاه منتشر نخواهد شد.
        امیدوارم همچنان مارا در رسالت مشترکمان در جهت حمایت از طبیعت کشور با نظرات و استدلال های مفید و دلسوزانه خودتان یاری نمایید.
        با تشکر و احترام

        موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  9. masoud می‌گوید:

    khodavnd ba shomast

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  10. لاله می‌گوید:

    ممنون از شما بابت اطلاع رسانیتون ولی خوب بود که نامی از منبع عکسها برده بشه. از شما انتظار میره که حرفه ای تر عمل کنید.
    تمامی این عکسها توسط دوربین های تله ای انجمن یوزپلنگ ایرانی گرفته شده است.

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  11. احسان می‌گوید:

    باسلام
    به نظرمن باید دولت طرح پرورش صنعتی حیواناتی مثل قوچ و میش و آهو و دیگر حیوانات راه بیندازه
    الان ما مزارع پرورش کبک شتر مرغ داریم که گوشت کبک در تمام فروشگاه ها هست بدون اینکه خطری در انقراض آنها باشه و فکر کنم افراد زیادی هستن که بخوان و علاقه مند باشند که در این زمینه سرمایه گذاری کنند

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>