ادامه واکنش ها به تخریب باغ گیاه شناسی نوشهر

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: تصمیم مجدد برای تخریب باغ گیاه شناسی نوشهر، واکنش دوستداران طبیعت، سازمان های مردم نهاد حامی محیط زیست، نمایندگان مجلس و بسیاری از افراد سرشناس را به دنبال داشته است.

نابودی یکی از سرمایه های بزرگ و بی نظیر ملی، هدر دادن ۷۰ سال زحمت و دهها میلیارد تومان اعتبار

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس از مسئولان ارشد کشور خواست از تخریب مجدد باغ گیاه شناسی نوشهر که یکی از مهمترین ذخائر ژنتیکی کشور و نتیجه ۷۰ سال زحمت متخصصان و میلیاردها تومان هزینه است، جلوگیری کنند.

دکتر سید محسن حسینی در گفتگو با خبرگزاری مهر افزود: در این روزهای شادی میلاد ائمه، پس از برگزاری انتخابات درخشان و وفاق ملی حاصل از آن، موفقیت های ورزشی و شادی حاصل از خبرهای خوب اقتصادی، آرزوی شنیدن خبرهای خوبی در زمینه توجه به منابع طبیعی و محیط زیست از جمله تشکیل وزارت منابع طبیعی و یا تفاهم دولت ایران و عراق برای احیای پوشش گیاهی در کانون های تولید ریزگردها و یا اختصاص بودجه ای کلان برای گسترش فضای سبز کشور داشتیم اما متأسفانه خبر بسیار بدی در خصوص احتمال تخریب مجدد باغ گیاه شناسی نوشهر در هفته جاری حافظان و محققان محیط زیست و منابع طبیعی کشور را به شدت دلسرد کرده است.

به گفته وی، تصمیم گیری مجدد برای عبور جاده اتصال بندر نوشهر به کمربندی که دو سال و نیم پیش نیز موجب نابودی بخشی از این باغ گیاهشناسی شد، لطمات جبران ناپذیر و غیر قابل برگشتی به بخش آموزش و تحقیقات منابع طبیعی کشور وارد می کند.

این پژوهشگر و استاد برتر منابع طبیعی کشور اظهار داشت: تخریب باغ گیاهشناسی نوشهر که گنجینه ای بی همتا در کشور است با وسعت ۳۵ هکتار و بیش از ۸۰۰ گونه گیاهی کمیاب، صنعتی، تجاری، دارویی، زینتی که بسیاری از آنها در لیست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت هستند و برخی عمری بیش از ۲۵۰ سال دارند و سال ها پیش از احداث باغ کاشته شده اند در حقیقت یعنی نابودی یکی از سرمایه های بزرگ و بی نظیر ملی که حدود ۷۰ سال زحمت و بیش از دهها میلیارد تومان اعتبار صرف آن شده است.

وی با اشاره به اینکه صدر اعظم فعلی کشور آلمان پیش از این وزیر محیط زیست این کشور بود اظهار داشت: بر اساس گفته های مسئولان منابع طبیعی آلمان برش انگلا مرکل در سمت قبلی اش بسیار بیشتر از صدر اعظمی آلمان بوده است در حالیکه رئیس سازمان جنگل ها و مراتع که وظیفه مدیریت بیش از ۱۰۰ میلیون هکتار از عرصه های منابع طبیعی کشور با اوست تنها یکی از معاونان وزیر جهاد کشاورزی است.

معصومه ابتکار: دولت جلوی تخریب باغ گیاه‌شناسی نوشهر را بگیرد

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در دولت اصلاحات با انتقاد از هر گونه تخریب باغ گیاه‌شناسی نوشهر، گفت: انتظار داریم دولت هر چه سریعتر این پروژه را متوقف کند.

دکتر معصومه ابتکار، رییس کمیته محیط زیست شورای شهر روز در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه باغ گیاه‌شناسی و اکولوژی نوشهر دارای قدمت بیش از نیم قرن است و یکی از ارزشمندترین ذخایر اکولوژیک خاورمیانه و جهان محسوب می‌شود، افزود: این باغ موزه بی‌نظیری است که گونه‌های گیاهی منطقه در آن نگهداری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از سال ۸۹ بحث تصرف و احداث جاده کمربندی در این باغ مطرح شد که با اجرای این پروژه ۵۰ هزار درخت و چندین هکتار از این باغ تخریب می‌شد، افزود: در همان سال‌ها پس از آغاز بخشی از عملیات اجرایی و در پی اعتراضات کارشناسان و تشکل‌های غیردولتی، کار به دستگاه قضایی کشیده و متوقف شد.

درخواست سمن‌ها از رئیس جمهوری منتخب برای جلوگیری از تخریب باغ گیاه‌شناسی نوشهر

به گزارش سبزپرس، پس از آنکه استانداری مازندران دستور ازسرگیری عملیات راه‌سازی در باغ گیاه‌شناسی نوشهر را صادر کرد، این بار سازمان‌های مردمی فعال در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی، در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی رئیس جمهوری منتخب، خواستار توقف این عملیات در دولت یازدهم شدند. متن کامل این نامه به شرح زیر است:

به نام خدا

جناب آقای دکتر حسن روحانی

رییس جمهور منتخب و محبوب ایران

موضوع: جلوگیری از تخریب باغ گیاه شناسی نوشهر

با سلام و احترام؛

باغ گیاه‌شناسی نوشهر مجددا در آستانه تخریب و تغییر کاربری به دلیل احداث جاده کمربندی و توسعه بندر نوشهر قرار گرفته است. خطری که ۱۱سال است موجودیت این باغ را تهدید می‌کند، اما تاکنون هربار که تصمیم بر تخریب آن بسیار جدی شده است، با مقاومت فعالان محیط‌ زیست، منابع طبیعی، پژوهشگران، کارشناسان و اغلب مدیران این بخش توانسته از خطر برهد و همچنان نفس تازه کند تا نوبتی دیگر و نبردی دیگر.

این‌بار ولی ظاهرا می‌خواهند با هماهنگی استانداری مازندران و چراغ سبز سطوح عالی دولت در روز چهارشنبه  ۵ تیرماه ۱۳۹۲  اقدام‌های لازم را برای انجام تصمیمی که بیش از یک دهه برای عملی کردن آن روزشماری می‌کردند، عینیت بخشند. اگر این اتفاق رخ دهد، بی‌شک یک فاجعه بزرگ در بخش تاریخ پژوهشی منابع طبیعی ایران رقم خواهد خورد، چرا که در بخش منابع طبیعی، هیچ‌ عرصه پژوهشی دیگری در ایران وجود ندارد که قدمت تأسیسش به سال ۱۳۱۰ برسد و در آن درختانی وجود داشته باشد که تا ۲۰۰ سال از عمرشان بگذرد. افزون بر کارکرد موزه‌ای باغ و داشتن پایه‌هایی کهنسال از بلند مازو، نمدار، توسکا و ممرز، تنها پایه بلوط چوب‌پنبه در ایران، قدیمی‌ترین پایه‌های دارتالاب و ژینکو در کشور، ۲۵ گونه کاج و حدود ۳۰ گونه اکالیپتوس هم در این عرصه ۳۵ هکتاری وجود دارند عرصه‌ای که به دلیل حساسیت بی‌مانند و ارزش والایش به عنوان یک اثر ملی به شماره ۱۷۷۹۵ در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور ثبت شده است. همچنین تنها مکانی در جهان که دو گونه جدید و منحصر به فرد، یعنی اسپیره نوشهری و افرای مازندرانی به‌طور همزمان در آن زیست می‌کنند، باغ گیاهشناسی نوشهر است.

همان طور که ملاحظه می‌فرمایید در ایران و برای ما فعالان، پژوهشگران و کارشناسان حوزه منابع طبیعی و محیط زیست، باغ گیاه‌شناسی نوشهر سمبل هویت، استقلال، اهمیت و شخصیت اجتماعی‌مان است. آن عرصه ۳۵ هکتاری باید حفظ شود تا مشخص شود که در ایران، منابع طبیعی، محیط زیست، پژوهشگران و دوستدارانش حرمت دارند و هرگز منافع معنوی آنها در پای احداث یک جاده کمربندی که می‌توان به راحتی و با احداث یک پل هوایی یا مسیری در جنب باغ، جایگزینش کرد، قابل معاوضه نیست. باغ نوشهر باید بماند تا جهانیان و فرزندان این آب و خاک بدانند که وجود اصل ۵۰ قانون اساسی ما، صرفا یک ژست محیط‌ زیستی نبوده و نخواهد بود.

اینک از شما برادر بزرگوار که می‌دانیم به سرمایه‌های پژوهشی/ طبیعی کشور اهمیتی درخور و سزاوارانه می‌دهید، می‌خواهیم تا به عنوان نخستین اقدام دولت تدبیر و امید، مانع این تخریب شده و قفل این بحران و تهدید را با کلید خردمندانه خود بگشایید. انشاالله سوم تیرماه ۱۳۹۲

انجمن اعضای هیأت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع / انجمن پایشگران محیط زیست ایران / انجمن محیط زیستی تسنیم / انجمن دیده بان کوهستان / انجمن کوه نوردان ایران / انجمن دوستداران دماوند / جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست / کانون عالی گسترش فضای سبز و حفظ محیط زیست / انجمن حمایت از حیوانات / انجمن ارزیابی محیط زیست

پرونده تخریب باغ گیاه‌شناسی نوشهر در دستور کار مجلس قرار گرفت

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس از پیگیری پرونده تخریب باغ گیاه‌شناسی نوشهر توسط این کمیسیون خبر داد.

علی ایرانپور نماینده مردم مبارکه در مجلس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران از پیگیری پرونده تخریب باغ گیاه‌شناسی نوشهر خبر داد و گفت: تخریب چنین پارکی تبعات زیادی در پی خواهد داشت.

وی در ادامه افزود: قطعا برای تشکیل چنین پارکی هزینه‌های زیادی از بیت‌المال صرف شده و با هدف خاصی ایجاد شده است.

عضو کمیسیون کشاورزی خاطرنشان کرد: توجیهی ندارد که صرفا برای یک هدف خاص مجموعه به این عظمت را تخریب و به محیط زیست منطقه آسیب برسانیم.

ایرانپور در ادامه خاطرنشان کرد: این موضوع را در جلسه بعدازظهر امروز (سه‌شنبه ۴ تیرماه) کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مطرح و آن را پیگیری خواهم کرد.

+4
0
  

4 دیدگاه

  1. محیط بان می‌گوید:

    واقعا بایستی تاسف خورد
    یعنی کسانی که چنین تصمیماتی را می گیرند از ارزش و اهمیت باغ گیاهشناسی بی خبرند یا خودشون را زدند به کوچه علی چپ
    باید تاسف خورد برای چنین مسئولین دلسوزی و خادمی !!!!

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  2. ساسان + می‌گوید:

    اگر دوستان توانایی هماهنگی برای تجمع اعتراض آمیز را دارند , من حاضرم تا همراه با دوستداران و دلسوزان به صورت مستقیم اعتراضمون رو بگوش مسولین برسونیم.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  3. سعید هاشمی می‌گوید:

    بنده فعلا یه سفر چند روزه پیش رو دارم
    اما از مسئولان سایت یا یکی از بچه ها که میتونه و وسعش میرسه خواهش میکنم
    یه راهپیمایی یا حداقل یه اعلامیه ای چیزی ترتیب بدن و از این فجایع جلوگیری کنن
    یا لااقل به گوش مردم برسونن
    من حتی به همایش مردم اراک هم نرسیدم

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 2

  4. فرشید می‌گوید:

    بنده برای حفاظت و صیانت از محیطزیست و منابع طبیعی به هر کجا که نیاز باشه سفر خواهم کرد . فقط از دوستان عزیز خواهشمندم که در اطلاع رسانی به مردم بیشتر تلاش کنند .

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>