تولید روزانه یک هزار تن پسماندهای پلاستیکی در تهران

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یکی از مشکلات پسماندهای پلاستیکی علیرغم اینکه جزء پسماندهای ویژه و مخاطره آمیز نیستند، پایداری آنها در طبیعت است. پسماندهای پلاستیکی ۳۰۰-۲۰۰ سال در طبیعت عمر پایدار دارند.

وی ادامه داد : در ابتدا برای از بین بردن پسماندهای پلاستیکی به دنبال پایه های گیاهی رفتند، اما علیرغم ویژگی محیط زیستی آن،‌ کیفیت پایین و قیمت بالا استفاده گسترده از آن امکان پذیر نبود.

فرهاد پورسخا از توسعه پلاستیک های زیست تخریب پذیر در کشور خبر داد و گفت: برنامه توسعه و جایگزینی پلاستیک های زیست تخریب پذیر با انواع پلاستیک های معمولی، به کلیه دستگاه های اجرایی ذیربط و ادارات کل حفاظت محیط زیست ابلاغ شده و هر یک از استان ها در رابطه با تحقق برنامه مذکور بر اساس جدول زمانبندی جایگزینی اقدام می کنند.

مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه هم اکنون شرایط تولید این مواد در کشور فراهم شده است، گفت: با همکاری سازمان تحقیقات استاندارد، استاندارد مربوط به کیسه های زیست تخریب پذیر نیز تدوین و تصویب شده است.

وی با بیان اینکه پلاستیک ها زیست تخریب پذیر پایداری پلاستیک های معمولی را ندارند و مدت تجزیه پذیری آنها ۵ سال است و زودتر در طبیعت تجزیه می شوند،‌ گفت: تکنولوژی تولید، مواد افزودنی و فرمولاسیون این پلاستیک ها در اختیار و انحصار دو کشور بود که با پیگیری بخش خصوصی مواد افزودنی برای تهیه پلاستیک های تجزیه پذیر در داخل کشور فراهم و تهیه شد.

فرهاد پورسخا از پیشگام شدن فروشگاه شهروند، سازمان میادین و تره بار و شرکت ملی پگاه برای استفاده از پلاستیک های زیست تخریب پذیر خبر داد و گفت: زیر ساخت های توسعه مصرف این پلاستیک ها در کشور فراهم شده است که با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و مرکز تحقیقات استاندارد الگوی ملی این پلاستیک ها تهیه می شود.

وی با بیان اینکه در کلانشهر تهران ۷۵۰۰ تن زباله روزانه تولید می شود، گفت: ۳۵ درصد کل پسماندهای تهران به زباله های خشک تعلق دارد و از این مقدار ۱۰۰۰ تن در شبانه روز پسماندهای پلاستیکی در تهران تولید می شود.

0
0
  

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>