ایران در آستانه بحران شدید کم آبی

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: وزارت نیرو اعلام کرد: میزان تلفات آب در بخش کشاورزی به عنوان بزرگترین مصرف کننده آب، حدود ۶۷ درصد است. لذا با توجه به افزایش تقاضا برای آب در آینده و کمبود منابع آب موجود، استفاده بهینه از آب در همه بخش ها به ویژه بخش کشاورزی امری ضروری است.

به گزارش خبرگزاری مهر، نزدیک به ربع قرن است که روزهای یکم تا هفتم تیرماه هر سال به نام “هفته صرفه جویی در مصرف آب” نامگذاری شده است. اگرچه این مناسبت در تقویم رسمی کشور درج نشده اما به عنوان یک رویداد فرهنگی در افکار عمومی و رسانه ها جای خود را باز کرده است و هر سال به این مناسبت کارهای فرهنگی – آموزشی زیادی برای ارتقای آگاهی های عمومی درباره آب و جلب توجه افکار عمومی به این مقوله حساس انجام می شود.

در دهه های اخیر، رشد سریع جمعیت مهمترین عامل کاهش سرانه آب تجدید شونده کشور در طول ۸۰ سال گذشته بوده است. لذا بهره برداری از این منابع به شکل مطلوب، مؤثر و کارا در جهت تضمین توسعه پایدار یکی از موضوعات مهم مطرح شده است.

جمعیت ایران طی ۸ دهه گذشته حدود ۷ برابر شده و از کمتر از ۱۰ میلیون نفر در سال ۱۳۰۰ به بیش از ۷۶ میلیون نفر تا پایان سال ۹۱ رسیده است. همچنین براساس گزارش سازمان ملل، ایران هفدهمین کشور پرجمعیت جهان است. بر این اساس، میزان سرانه آب تجدیدپذیر کشور نیز از میزان حدود ۱۳ هزار مترمکعب در سال ۱۳۰۰ شمسی به حدود ۱۷۰۰ مترمکعب در سال ۹۰ کاهش یافته است.

با در نظر گفتن شاخص جهانی فالکن مارک، در حال حاضر ایران با توجه به سرانه آب تجدیدپذیر در آستانه تنش آبی است. افزون بر این، براساس شاخص سازمان ملل (با توجه به اینکه در شرایط کنونی بیش از ۷۰ درصد از کل آب تجدیدپذیر کشور مورد استفاده قرار می گیرد)، ایران در وضعیت بحران شدید آبی قرار دارد.

از طرفی در ۴ دهه گذشته میزان مصرف آب در بخش های کشاورزی، شرب و صنعت حدودا ۲ برابر شده است. میزان تلفات آب در بخش کشاورزی به عنوان بزرگترین مصرف کننده آب حدود ۶۷ درصد است، لذا با توجه به افزایش تقاضا برای آب در آینده و کمبود منابع آب موجود استفاده بهینه از آب در همه بخش ها به ویژه بخش کشاورزی امری ضروری است. بنابراین یک برنامه ریزی صحیح مبتنی بر نگرش جامع و مدیریت موثر منابع آب اجتناب ناپذیر است.

0
-7
  

6 دیدگاه

  1. امیر می‌گوید:

    هاشمی اینقدر آب مصرف نکن.ولی جدا دوستان از این جا و اون جا اخبار بدی در مورد آب به گوش می رسه.هر کسی لطفا در حد توانش کمتر مصرف کنه ,خودش کلیه

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  2. سهراب می‌گوید:

    هاشمی کیه؟

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  3. فرشید می‌گوید:

    باید کشاورزان را برای کشت محصولاتی که نیاز کمتری به آب دارند ترغیب کنیم

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  4. احسان می‌گوید:

    دیده بان اون یکی دیده بان خیلی کم کار شده.می شناسیش؟ اگه میشناسی بهش بگو سایتشو بروز کنه.
    <a<<arw.ir
    آخرین مطلبش مال ماه پیشه.

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  5. احسان می‌گوید:

    دیده بان چی شد؟ اون دیده بانو میشناسی؟ جواب بده.

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>