ارائه آمار ضد و نقیض از جمعیت حیات وحش استان تهران!

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: امروز ۱۳۹۲/۴/۱۵ اسماعیل میرانزاده فرمانده یگان محیط زیست استان تهران از آغاز سرشماری تابستانه حیات وحش این استان خبر داد و در مورد نتایج آخرین سرشماری صورت گرفته در زمستان ۱۳۹۱ گفت:

“جمعیت وحوش گیاه‌خوار در سرشماری زمستانه سال گذشته در پارک‌های ملی خجیر و سرخه حصار تقریبا برابر ۴,۳۰۰ رأس بود که به ثبت رسید. از این تعداد ۲۵۰ رأس کل و بز، ۱۳۰ رأس آهو و حدود ۳,۸۰۰ رأس قوچ و میش البرز مرکزی در منطقه حفاظت شده جاجرود شمارش و ثبت رسید.(لینک خبر در خبرگزاری فارس)

نکته جالب توجه اینجاست که مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در تاریخ ۱۳۹۲/۲/۷ در وب سایت رسمی این اداره کل به ارائه آماری در مورد نتایج سرشماری فوق الذکر (سرشماری صورت گرفته در زمستان ۱۳۹۱) پرداخت که مطالب عنوان شده عینا بشرح زیر است:

“مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: نتایج سرشماری زمستانه سال ۹۱ نشان می دهد که جمعیت علف‌خواران سم‌دار استان تهران حدود ۱۰ هزار و ۵۰۷ رأس است که از این تعداد ۸,۸۵۹ رأس قوچ و میش، ۱,۴۶۷ رأس کل و بز، ۱۲۲ رأس آهو و ۵۷ رأس جبیر است.

رسول علی اشرفی پور بیان داشت: مقایسه جمعیت حیوانات در سال ۹۱ با سرشماری سال ۹۰ نشان می دهد که جمعیت علف‌خواران سم دار استان افزایش یافته است، به‌طوریکه جمعیت قوچ و میش افزایش ۱,۷۹۹ رأسی و جمعیت کل و بز افزایش ۹۱۵ رأسی را نسبت به سال ۹۰ نشان می دهد.

این مقام مسئول در ادامه یادآور شد: بیشترین جمعیت قوچ و میش استان تهران از مجموعه حفاظتی جاجرود گزارش شده است که حدود ۴,۳۵۳ رأس شمارش شده است.

اشرفی پور گفت: بیشترین جمعیت کل و بز به لحاظ فراوانی در اولیت‌های اول تا سوم شامل فیروزکوه با ۶۷۴ رأس، منطقه حفاظت شده جاجرود با ۳۹۲ رأس و منطقه حفاظت شده کویر با ۲۷ رأس شمارش شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران خاطرنشان کرد: متأسفانه براساس خبرهای واصله باخبر شدیم که رسانه‌های بیگانه اعلام کرده‌اند که محیط زیست استان تهران تخریب شده و آمار حیات‌وحش آن نیز کاهش یافته است. باید گفت که این سخنان شایعه‌ای بیش‌نیست و آمارهای ارائه شده چیز دیگری را نشان می دهد و حاکی از حفاظت و صیانت خوب از محیط ‌زیست است.” (لینک خبر در وب سایت رسمی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران)

بنابراین به گفته فرماندن یگان حفاظت جمعیت سرشماری شده  قوچ و میش در منطقه حفاظت شده جاجرود در زمستان سال قبل ۳,۸۰۰ راس و به اعتقاد مدیرکل محیط زیست استان تهران این جمعیت در همان سرشماری (زمستان ۹۱) برابر ۴,۳۵۳ راس بوده است!

همچنین اسماعیل میرانزاده جمعیت کل و بز سرشماری شده در زمستان ۹۱ در منطقه حفاظت شده جاجرود را ۲۵۰ راس و رسول علی اشرفی پور جمعیت کل و بز در همین سرشماری و در همین منطقه را ۳۹۲ راس اعلام می کند!

این نخستین بار نیست که آمار ضد و نقیض و اشتباه جمعیت حیات وحش از بالاترین مقام های استانی محیط زیست کشور منتشر می شود و قطعا با ادامه روند فعلی آخرین بار نیز نخواهد بود.

ظاهرا سرشماری حیات وحش به جای استفاده تحقیقاتی و کاربرد در برنامه ریزی های دقیق تر جهت حفاظت از گونه های جانوری در مناطق تحت مدیریت، صرفا اعدادی سلیقه ای و غیر واقعی است که به دلخواه مدیران برای اثبات شایستگی و مدیریت کارمد آنان تغییر می کند.

+24
0
  

10 دیدگاه

  1. امیر می‌گوید:

    آقایون محترم لطفا این ۴ روز آخرو بذارید دهن مردم بسته بمونه.لطف کنید نمک رو زخم ما نپاشید. وسط پارک ملی خجیر ساخت وساز چنان رونقی گرفته که آدم میگه یه چند روز دیگه پاسگاه رو جمع می کنن بنگاه املاک جاش می زنن.
    آقای دکتر فلانی که خیلیم به این آقایون نزدیکه هر روز با تفنگشون راه میفتن تو منطقه کسی نیمروی آقا رو هم نمی تونه بگیره. یه آدم با شرفم که پیدا شد جلوشو گرفت تبعیدش کردن کویر.
    این یه مشتی بود از خروار. برای چی باید رشد جمعیت سمدار داشته باشیم؟!!!! مگه چه کار مثبتی کردین؟!!! از حفاظت سفت وسخت لار بگم یا از ماهی گیرای خجیر یا از ساخت وسازای سرخه حصار؟!!!!! نذارین عکس محیط باناتونو رسانه ای کنیم آقایون
    محیط بانای ۲۰۰ کیلویتونو. بذارین این ۲ روزه هم با آرامش تموم شه. ما که شما رو به خدا واگذار کردیم.

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 0

  2. شفایی می‌گوید:

    خانه از پای بست ویرانست.
    منم مث بقیه فقط بلدم انتقاد کنم. نمیدونم اگه جای مدیران مسئول بودم چه کار مثبتی انجام میدادم!
    فقط اینو میدونم که به محیط زیست کشور “خیانت” نمیکردم.

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  3. امید می‌گوید:

    کاملا با امیر موافقم. باید به جای سرشماری حیات وحش میرفتن آدما و ویلاها و باغ ها رو که آقایان دارن توش لذت میبرن رو میشمردن. الان تو منطقه ورجین سر رو به هر سمتی که میچرخونیم همه چی میبینیم الا حیات وحش و اون تعدادی هم که موندن لابلای این همه ویلا و باغ آقایان و تو یه زیستگاه جزیره ای دارن زندگی میکنن و دیگه هیچ وقت جمعیتشون بیشتر از این نمیشه چون زیستگاهی برای زندگی ندارن و یکی از آفات مناطق جزیره ای اینه که حیات وحش موجود در اون با دیدن شرایط، زاد و ولد خوبی نمیکنن و همین امر باعث کاهش روز افزون جمعیت این جانداران میشه. بعد یه سر محیط بان یه آمار میده اون یکی یه آمار دیگه آخه مردم رو به تمسخر گرفتید یا خودتونو؟

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

  4. سامان می‌گوید:

    با استفاده از همین امار قلابی هست که مجوز شکار را صادر می کنن و بعدشم با افتخار از دستگیری شکارچی به همراه لاشه!! خبر می دهند.

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  5. امید می‌گوید:

    ببین داداش اصلا ما میگیم ایشالا که اینجوری شده و تو داری راست میگی…اما اینو بدون که باید میزتو تحویل بدی باید بلند بشی بری باید با حقوق میلیونی و منافع زیاد خداحافظی کنی این حرفهای مفت تاثیری در موندنت نداره

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  6. ماجد می‌گوید:

    امار وحوش در تمام ایران غیر واقعی و بدور از مستندات می باشد. قسم میخورم یک سوم این امارها هم درست نیست

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  7. علی می‌گوید:

    امیر خان!!!! شما مثل اینکه از هیچ چیز خبر نداری بیا چند ماه جای ما خدمت کن تا بفهمی دنیا دست کیه. شما که چشماتو بستی و دهنتو باز کردی و هر چی خواستی گفتی بیا چند ماه با حقوق ۶۰۰ تومان تو گرمای ۶۰ درجه بیابونهای خوزستان خدمت کن تا دیگه از این … به محیط بان نگی. ۱ محیط بان چیکار میتونه بکنه وقتی بالا دستیش بهش ۱ دستور میده و اگه سرپیچی کرد اخراجش میکنن و از نون خوردن میفته. اگه بخوام درد دلم رو بگو باید تا ۱ سال برات از بدبختیامون بگم. پس دیگه حرف نزن. هر کسی هم حرفی داره به من پیام بده تا شماره موبایلمو بدم باهاش صحبت کنم.

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 1

  8. امیر" می‌گوید:

    سازمان محیط زیست باید به وزارتخانه ارتقا یابد به خاطر مشکلات زیاد در محیط زیست امروز کشور الودگی هوا و اب الودگیهای صوتی خشک شدن دریاچه ها تالابها رودخانه ها توفانهای ریزگردها و کشتار حیوانات وحشی و بیانزایی و نابودی جنگل ها تاکی سازمان محیط زیست به این حالت انفعالی و کمبود دانش علمی و فنی میخواهد ادامه دهد در هیچیک از پروژه های کشور نظر سازمان محیط زیست در نظر گرفته نمیشود

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>