خشکسالی هیدرولوژیکی در کشور پابرجاست / کاهش ۴۴ درصدی جریان های سطحی

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: معاون هماهنگی شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: با وجود بارش های مناسب در سال آبی جاری اما همچنان شاهد خشکسالی هیدرولوژیکی در کشور هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، یعقوب همتی با بیان اینکه به دلیل تداوم خشکسالی های گذشته، وضعیت جریان های سطحی آب کشور هنوز خوب نیست، گفت: میزان جریان های سطحی کشور همچنان کاهش نشان می دهد و هنوز در کشور شاهد خشکسالی هیدرولوژیکی هستیم.

وی ادامه داد: در صورتی که جریان های سطحی بیش از ۳۵ درصد در مقایسه با دراز مدت کاهش داشته باشد، نشان دهنده خشکسالی هیدرولوژیکی است و متاسفانه هم اکنون شاهد هستیم که جریان های سطحی ۴۴ درصد در مقایسه با میانگین بلندمدت کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه چند سال پشت سر هم در کشور خشکسالی وجود داشته است، حوضه ها تخلیه شده و توان آبدهی را از دست داده اند، گفت: با وجودی که هم اکنون وارد سال های نرمال و در سال های بعد وارد سال های ترسالی شویم، بازگشت حوضه ها به وضعیت پیشین طول می کشد، بنابراین ما همچنان با خشکسالی مواجه هستیم.

همتی افزود: در مجموع، حجم بارندگی های سال آبی جاری تاکنون نرمال است اما از لحاظ جریان سطحی با خشکسالی هیدرولوژیکی مواجه هستیم.

وی ادامه داد: رتبه بارش های کشور تا پایان فروردین ماه سال جاری رتبه بیست و پنجم دوره ۴۵ ساله را کسب کرده و این به آن مفهوم است که در ۴۵ سال گذشته، ۲۵ سال بارش ها بهتر از امسال بوده است.

مصرف آب شهروندان تهرانی نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۵۷۸ هزار مترمکعب افزایش داشته است

حجم کل مصرف آب در شهر تهران از ابتدای سال جاری تاکنون به ۲۹۶ میلیون و ۹۸۷ هزار مترمکعب رسیده است. جمع مصرف آب در دوره مشابه سال گذشته ۲۹۷ میلیون و ۵۶۵ هزار مترمکعب گزارش شده بود که امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۵۷۸ هزار مترمکعب افزایش داشته است.

+4
0
  

1 دیدگاه

  1. فرشید می‌گوید:

    جنگ بعدی خاورمیانه بر سر آب خواهد بود پس در مصرف آب صرف جویی کنیم

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>