لاک پشتی که ماندنی شد تا سفیر محیط زیست برای کودکان باشد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: حدود چهار سال پیش، تعدادی از کارکنان پتروشیمی در ساحل عسلویه با صحنه دلخراشی مواجه شدند. یک لاک پشت بزرگ در اثر برخورد با یک قایق موتوری، به شدت زخمی شد. لاک پشت مجروح، با تقلای بسیار خود را به خشکی رساند اما از شدت خونریزی، بی حال شد. کارکنان پتروشیمی لاک پشت زخمی را برای مداوا به آبگیر یکی از مجتمع های پتروشیمی منتقل کردند.

در این مدت، ماجرای ماندنی به گوش فرزندان‌ کارکنان و کودکان عسلویه و کنگان رسید.

کارکنان عسلویه و خانواده هایشان نمی دانستند که لاک پشت با جراحات عمیقی که دارد، ماندنی است یا رفتنی!  آنها نام لاک پشت را ماندنی گذاشتند.

لاک پشت از مرگ حتمی نجات یافت و حدود ۲ ماه در آبگیر پتروشیمی ماند تا بهبود یافت. زمان رهاسازی ماندنی به دریا که فرا رسید، کودکان بسیاری برای بدرقه اش آمدند.

…………………………………تصویر ماندنی، لاک پشت دریایی مجروح پس از بهبودی

علاقه شدید بچه ها به ماندنی باعث شد کانون تابش داد، وابسته به پارک علم و فناوری دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان که در سال ۱۳۸۸ تحقیقات مفصلی درباره لاک پشت های خلیج فارس انجام داد، ماجرای ماندنی را در قالب کتاب داستان با عنوان “لاک پشتی به نام ماندنی” منتشر کند. سپس با همکاری جمعی از هنرمندان و راهنمایی کارشناسان حفاظت محیط زیست، عروسک ماندنی با الهام از کتاب مذکور، ساخته شد.

عروسک ماندنی، مهرماه ۱۳۹۰ در عسلویه و با حضور جمع کثیری از کودکان منطقه، رونمایی شد. هدف از ساخت عروسک ماندنی این بود که کودکان را به حفظ محیط زیست، تشویق کند و راوی قصه های محیط زیستی برای بچه ها باشد.

به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش، ماندنی از عسلویه به تهران سفر کرد تا برای هزاران نفر از دانش آموزان، درباره محیط زیست خلیج فارس صحبت کند. همچنین با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت ملی صنایع پتروشیمی، ماندنی در سواحل خلیج فارس از بندر امام به ماهشهر، گناوه، بوشهر، عسلویه و بندرعباس سفر کرد تا با مشارکت کودکان، بر ضرورت حفظ محیط زیست برای آتیه فرزندان ایران، تاکید کند.

………………………………………..عروسک ماندنی در میان کودکان ماهشهر

ماندنی به عنوان میهمان ویژه در همایش بین المللی محیط زیست خلیج فارس و دریای عمان که زمستان سال گذشته در کیش برگزار شد، حضور یافت و علاوه بر توزیع کتاب، برای نمایندگان کشورها، سخنرانی کرد. ماندنی در سخنرانی خود گفت: «توجه به محیط زیست دریا را باید از کودکان آغاز کرد تا وقتی بزرگ شدند، حامی و دوست دریا باشند.» ماندنی همچنین پیشنهاد کرد «باشگاه کودکان کشورهای عضو راپمی» تشکیل شود تا کودکان نیز در حفاظت از محیط زیست دریا، مشارکت کنند.

این ایده با نظر مساعد معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست و مسئولان راپمی، مواجه شد. به همین دلیل، سازمان راپمی، ماندنی را به مراسم روز راپمی که ۲۴ آوریل هر سال در مقر دائمی این سازمان در کویت برگزار می شود، دعوت کرد. ماندنی به کویت سفر کرد و برای صدها نفر از دانش آموزان کویت درباره ضرورت حفظ محیط زیست دریا و نقشی که کودکان می توانند در حفاظت از دریا ایفا کنند، سخنرانی کرد. استقبال دانش آموزان کویت از ماندنی، بسیار چشمگیر بود. سازمان راپمی نیز برای تداوم سفرهای ماندنی به کشورهای عضو اعلام آمادگی کرد.

مقصد بعدی ماندنی، شهر لاهور در پاکستان است. دانش آموزان لاهور ازطریق خانه فرهنگ ایران، بیش از ۳۰۰ نقاشی برای ماندنی فرستاده و از او دعوت کرده اند به لاهور سفر کند.

همچنین تابستان امسال، ماندنی به استان های ساحلی شمال کشور و در زمستان به استان های ساحلی جنوب سفر می کند تا به همراه کودکان، از کسانی که برای حفظ محیط زیست دریا تلاش می کنند، قدردانی نمایند.

+14
0
  

3 دیدگاه

  1. امیر می‌گوید:

    لاک پشت ماند و سفیر شد هاشمی رفت و جاودانه شد.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 4

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>