اولویت های محیط زیستی دولت جدید از نگاه رییس فراکسیون محیط زیست مجلس

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: رییس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس، دولت قوی را متکی به جامعه قدرتمند خواند و گفت: شکل‌گیری چنین جامعه‌ای در سایه سپردن کار به مردم و اجازه فعالیت به سازمان‌های مردم نهاد و NGO ها و وجود رسانه‌های متعهد و نقاد امکان‌پذیر است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، محمدرضا تابش در همایش نکوداشت فعالان محیط زیست شهر تهران که روز گذشته (سه شنبه ۱۸ تیر) برگزار شد، گفت: ۲۱ تیرماه دومین سالگرد پرواز ابدی یاسر انصاری عزیز فریادگر خستگی ناپذیر محیط زیست که در عمر کوتاه اما پربار خود منشا اقدامات ایجابی و هم بازدارنده تاثیرگذاری در عرصه محیط زیست کشور بود را گرامی می دارم و ضمن ابراز همدردی با خانواده و همسر با فضیلت و متعهد ایشان سرکار خانم جمشیدی که در زمره ممتازترین فعالان عرصه اطلاع رسانی محیط زیست کشور هستند، از اقدام پسندیده و یا به تعبیری ایثارگرانه ایشان که هزینه برگزاری مراسم امسال را به نیت ثواب و آرامش روح یاسر عزیز به شیرخوارگاه آمنه اهدا کردند، تشکر و قدردانی می کنم.

تابش، احیای مجدد شورای عالی حفاظت محیط زیست، اجرای طرح آمایش سرزمین و الزام به رعایت موازین زیست محیطی و انجام اقدامات جبرانی در اجرای طرح های بزرگ، بازنگری در قوانین حمایتی مربوط به محیط بانان و بازنگری در ساختار تشکیلاتی سازمان و ابطال بخشی از مصوبات دولت فعلی که به تخریب محیط زیست منجر خواهد شد را از جمله مطالبات از دولت آینده برشمرد و گفت: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست باید بتواند در سایه تعامل با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه و همکاری وزرا بر مشکلات حاد زیست محیطی موجود از جمله آلودگی هوا، ریزگردها و خشک شدن تالاب ها فایق آید و با بهره گیری از نیروهای زبده و متخصص در سطح سازمان، اجرای طرح های فراگیر آموزش محیط زیست در سطح جامعه با همکاری رسانه ها و NGOها و جلب مشارکت گسترده مردم، ایجاد اتاق فکر متشکل از متخصصان محیط زیست و کارآزمودگان نخبه در حوزه های مختلف زیست محیطی به عنوان بازوی فکری سازمان، حمایت از ظرفیت های مردمی و رسانه ای مرتبط با محیط زیست و بالا بردن آستانه انتقاد پذیری مدیران سازمان بر مشکلات موجود فایق آید و آینده ای امید بخش را برای مردم رقم زند.

وی بیان کرد: امروزه رشد جمعیت خصوصا در کلان شهرها و شهرهای بزرگ و فعالیت و تردد و لزوم تامین نیازهای همه جانبه شهروندان و حضور پر ازدحام انسان در واحد سطح و عدم پیش بینی و برنامه ریزی صحیح، مخاطراتی جدی در عرصه  های آلودگی هوا، آب، پسماند، خاک و آلودگی های صوتی به وجود آورده است. بنابراین شهرداری ها و شوراهای شهر خصوصا در کلانشهرها برای ایجاد شهرهای سبز باید سیاست گذاری ها و برنامه ریزی ها و اجراء فعالیت های خود را بر مبنای اصول زیست محیطی منطبق با استاندارهای روز دنیا سامان دهند.

این نماینده مردم در مجلس نهم یادآور شد: آیا می توان در تهران با وسعت ۶۵۰ کیلومتر مربع و جمعیت حدود ده میلیون نفر و ۴ میلیون خودرویی که روزانه در حال تردد هستند و مصرف بنزینی که روزانه از ۳ میلیون لیتر به ۱۱ میلیون لیتر افزایش یافته بدون برنامه ریزی مطلوب و هماهنگی کلیه دستگاهها، ما هوای پاک را شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه ۲۱۷ روز در سال ۱۳۹۰ و ۱۴۷ روز در سال ۱۳۹۱ هوای ناسالم داشته ایم، ادامه داد: بنابراین باید به فوریت مطابق با برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران، خودرو و بنزین (به اندازه کافی) با استانداردهای یورو ۴ تولید شود و خودروهای مستعمل از رده خارج شوند و شبکه حمل و نقل عمومی گسترش یابد و گازوئیلی که در حال حاضر ppm آن ۷۰۰ است به زیر ۵۰ برسد.

وی به حوزه پسماند اشاره و تصریح کرد: در حوزه پسماند علیرغم حرکات خوبی که در زمینه جمع آوری مکانیزه زباله و انتقال و دفع بهداشتی آن انجام شده اما تا رسیدن به استانداردهای روز دنیا که کاهش تولید زباله، تفکیک پسماند، توزیع کیسه های زباله هوشمند متناسب با نوع و حجم زباله و بکارگیری قوانین مدرن و آموزش همگانی است، راه درازی در پیش داریم.

تابش افزود: متاسفانه بخش قابل توجهی از میوه و تره بار توزیعی در شهر تهران از جمله پیاز، هندوانه، طالبی و سبزیجات، آلودگی به انواع فلزات سنگین دارند و تجمع مواد شیمیایی ناشی از مصرف بیش از حد سموم و کودهای شیمیایی مصرف آنها را مخاطره آمیز کرده است و لذا لازم است سازمان میادین میوه وتره بار از یک سازمان توزیع کننده به یک سازمان تامین کننده مواد و محصولات سالم تبدیل گردد و تولید کنندگان محصولات ارگانیک مورد حمایت قرار گیرند.

وی همچنین به نبود شبکه فاضلاب و استفاده از آبهای زیرزمینی جهت تامین آب شرب، نبود شبکه فاضلاب شهری و جمع‌آوری آب‌های سطحی از جمله آلودگی‌های زیست‌محیطی تهران اشاره کرد که مخاطرات جدی برای شهروندان به‌وجود آورده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، از برخی فعالان رسانه ای و زیست محیطی در حوزه محیط زیست شهری و کشور قدردانی کرد.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی، افزود: امروزه در فرآیند تحولات جهانی، اساسا رویکردهای زیست محیطی در کنار جنبش های اجتماعی از قبیل جنبش های جوانان و زنان قرار گرفته و این مقوله جزو چشم اندازهای جدیدی است که کشورهای جهان اعم از پیشرفته، درحال توسعه و عقب مانده نمی‌توانند به آن توجه نداشته باشند یا به تعبیری مقوله محیط زیست فراتر از نگاه تخصصی به یک پدیده نوین فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده است که نقش و جایگاه تاثیرگذار آن در حوزه های سیاست، اقتصاد و فرهنگ و حتی امنیت باید دیده شود، این نگاه ناشی از فرآیند جهانی شدن و بروز جامعه شبکه ای است.

رییس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار در مجلس نهم، تصریح کرد: تحولات سخت افزاری و نرم افزاری که هر جامعه‌ای و جهان جدید را در برگرفته، نمی تواند مقوله محیط زیست را نادیده بگیرد و این یک موضوع لوکس و شیک نیست، بلکه مقوله ای است که زندگی مردم و سلامت شهروندان و آینده دنیا فرآیند توسعه پایدار و حتی افول و یا ظهور تمدن ها را تحت تاثیر خویش قرار داده و می دهد و آثار آن در قانون گذاری، تاسیس NGOها و سازمانها و حکمروایی خوب که بخش جدید جامعه مدنی است نیز جلوه گر است و به طور مشخص هم دولت‌ها و هم مردم و نهادهای مدنی نمی توانند از اهمیت یافتن محیط زیست خود را برکنار دارند.

وی ادامه داد: توجه به محیط زیست هم از اصول بدیهی حکمروایی خوب است و هم اینکه جامعه و نهادهای مدنی نمی توانند مساله محیط زیست را از بقیه مسائل خود جدا کنند به این دلیل کسانی که هم توانسته‌اند درون ساختارهای رسمی و هم درون ساختارهای مدنی این دیدگاه را پیش ببرند، فهم و برنامه زیست محیطی داشته باشند و کارنامه درخشانی از خود به جای بگذارند درخور تقدیر و تکریم هستند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس نهم، تاکید کرد: امیدواریم همچنان که ریاست محترم جمهوری منتخب جناب آقای دکتر روحانی گفته اند، دولت متکفل امور حاکمیتی باشد و انجام کارها و نظارت بر حسن اجرا آنها را به مردم بسپارد. دولت موفق دولت مداخله گر نیست.

وی گفت: دولت قوی متکی به جامعه قدرتمند است که شکل گیری آن در سایه سپردن کار مردم به مردم و اجازه فعالیت به سازمان های مردم نهاد و وجود رسانه های متعهد و نقاد که وجدان بیدار و چشمان ناظر جامعه هستند امکان پذیر است.

این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: با تقویت نهادهای صنفی و مدنی و با برداشتن نگاه امنیتی و توام با سوءظن به فعالان این عرصه‌ها، مدیریت کشور در مدار صحیح قرار خواهد گرفت و اعتماد مردم جلب خواهد شد. مسئولان امر نیز باید آستانه انتقاد پذیری خود را بالا ببرند.

وی تصریح کرد: ما دولت متولی و نه دولت متصدی می‌خواهیم، دولتی که کوچک، چابک، مسئولیت پذیر و پاسخگو باشد و باید کمک کنیم شعارهای ریاست محترم منتخب جمهوری در عمل زمینه تحقق پیدا کند و با توجه به مخاطرات زیست محیطی که حیات مردم و طبیعت و کشور را تهدید می کند، امیدوارم تمامی اعضاء دولت آینده خود را متعهد به محیط زیست بدانند.

+3
0
  

1 دیدگاه

  1. فرشید می‌گوید:

    بسیار عالی مرسی آفای تابش امیدوارم پیگیر مشکلات محیط زیست در مجلس غیر محیط زیستی باشید

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>