فرار گوزن‌ها از جزیره اشک / سایه انقراض بر سر گوزن‌ زرد ایرانی

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: پس از تلف شدن بیش از دو سوم گوزن‌های زرد ارانی در پارک ملی کرخه خوزستان، با تداوم روند خشکی دریاچه ارومیه، سایه مرگ این بار بر سر گوزن‌های جزیره اشک افتاد.

هوشنگ ضیائی کارشناس محیط زیست در گفت‌وگو با ایسنا، از فرار گوزن‌های زرد جزیره اشک طی چند روز اخیر خبر داد و گفت: هنوز هیچ اطلاعی از سرنوشت این گوزن‌ها در دست نیست؛ اما اگر این حیوانات پیدا نشوند امکان مرگ و میر آنها بسیار بالاست.

وی ادامه داد: از آنجا که این گوزن‌ها به سمت نقاط سرسبز مانند روستاهای جنوب دریاچه ارومیه و شهرهایی از جمله بناب حرکت می‌کنند ممکن است به علت ناآگاهی مردم، شکار شده و یا توسط سگ‌های گله یا به دلیل شرایط نامساعد زندگی کشته شوند.

این استاد دانشگاه در خصوص دلایل به وقوع پیوستن این اتفاق اظهار کرد: به علت خشک شدن دریاچه ارومیه بین جزایر آن ارتباط برقرار شده است که باعث شده گوزن‌های زرد به راحتی بتوانند از طریق این خشکی‌ها از منطقه خارج شوند علاوه بر آن به علت خشکی دریاچه و از بین رفتن رطوبت جزیره‌ها و حمل نمک‌های دریاچه توسط باد، گیاه‌های این منطقه از جمله پسته وحشی خشک شده‌اند که شرایط را برای تغذیه گوزن‌ها بسیار نامساعد کرده است.

این کارشناس ارشد محیط زیست به مشکل کم آبی در جزیره اشک اشاره کرد و گفت: درصورتی که گوزن‌های زرد به آب زیادی احتیاج دارند این منطقه تنها یک چشمه آب کوچک دارد که این مسئله عامل دیگری برای فرار گوزن‌ها شده است.

ضیایی با بیان اینکه تعداد گوزن‌های جزیره اشک طی ۱۰ سال از ۴۰ رأس به ۲۰۰ رأس رسیده است، افزود: در مواقع بحرانی اداره کل محیط زیست استان آذربایجان غربی با قایق، هلیکوپتر و یا تراکتور به گوزن‌ها آب و علوفه رسانده است.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: اداره محیط زیست استان چند آبشخور مصنوعی در این جزیره ایجاد کرده که در زمستان امسال آبگیری می‌شود. همچنین قرار است از راه خشکی برای آبرسانی به منطقه لوله کشی شود که این اقدامات بدون احیای دریاچه ارومیه که تنها راه اصلی نجات حیات وحش منطقه است چندان نتیجه بخش نخواهد بود.

این کارشناس ارشد محیط زیست گفت: برای جابجایی تعدادی گوزن زرد برنامه ریزی کرده‌ایم و شاید تعدادی از آن‌ها را به منطقه سردشت که پوشش جنگلی مناسبی داشته و امن است انتقال دهیم.

وی در خصوص احتمال تلف شدن گوزن‌ها در زیستگاه‌های جدید اظهار کرد: اگر این گوزن‌ها را بدون مطالعه به زیستگاه جدید انتقال دهیم و آن‌ها را به حال خودشان رها کنیم ممکن است آسیب‌های بسیاری ببینند.

همانطور که چند سال پیش ۱۶ رأس را از یک منطقه منتقل کردیم که بعد از مدتی هیچ گونه آثاری از آنها باقی نماند و تنها چیزی که پیدا شد لاشه‌ دو گوزن بود که یکی توسط سگ گله و یکی هم توسط شکارچیان کشته شده بود.

این استاد دانشگاه از نصب گردنبندهای ماهواره‌ای برگردن گوزن‌ها برای کنترل آنها خبر داد و گفت: از آنجا که برخی زیستگاه‌های کشور ناامن است و ممکن است گوزن به دلیل احساس ناامنی از منطقه فرار کند در صورت انتقال آنها به زیستگاه جدید برگردن آنها گردنبندهای ماهواره‌ای وصل خواهیم کرد.

ضیایی تاکید کرد: برای جلوگیری از شکار گوزن های فرار کرده از جزیره اشک، به مردم مناطقی که احتمال داده می‌شود گوزن‌ها به آنجا مهاجرت کنند در خصوص مواجهه با این حیوانات اطلاع رسانی شده است.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: سال گذشته نیز به دنبال خشک شدن دریاچه ارومیه و کمبود آب و علوفه تعدادی از گوزن های زرد از جزیره اشک خارج شده و به روستاهای اطراف دریاچه پناه آوردند که تعدادی از آنها در لجن زارها گرفتار شده و حداقل یک گوزن زرد در قره قشلاق بوسیله شکارچیان شکار شد.

0
-18
  

14 دیدگاه

  1. امیر می‌گوید:

    “گیاه‌های این منطقه از جمله پسته وحشی خشک شده‌اند که شرایط را برای تغذیه گوزن‌ها بسیار نامساعد کرده است.”
    هموطن آذری عزیز باغدار و کشاورز چنانچه در چاه های عمیقتو نبندی و کماکان به استفاده از حقابه دریاچه برای ابیاری ادامه بدی سرنوشت این پسته های وحشی در انتظار باغ و مزرعت خواهد بود.دور باد اون روز دور باد.تا دیر نشده یه کاری بکنید.
    دور باد اون روزی که کویر لوت دیگه ای در شمال غرب کشور داشته باشیم.دور باد اون روزی که بیماری های عجیب و غریب مردم حاشیه دریاچه آرال (که غلظت نمکش بسیار کمتر از ارومیه ما بود) به جان برادران وخواهران آذری من بیوفته.
    وقت زیادی تا بلند شدن اولین سونامی نمک نمونده .یه کاری بکن هموطن.

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

  2. سعید هاشمی می‌گوید:

    امیر راست میگه باید یه کاری کرد
    بعدش هم جناب اقای ضیائی عزیز با اینکه جای پدر بنده رو دارید و واقعا هم به گردنم همون حق رو دارید
    اما با عرض پوزش سالهای گذشته رو فراموش کردید که با اعلام خروج ۱۳ راس گوزن زرد از محدوده … در رسانه ملی
    فقط توانستید ۶ راس را نجات دهید؟
    الان هم همون شرایط به وجود اومده بچه های نظارت بر علمکرد سازمان در مدتی که گوزنهای زرد کرخه در حال مرگ و میر
    توسط میاز بودند هرگز اجازه درز خبر وجود یک منبع دیگر در سایت اشک رو ندادند
    چرا ؟ چون الان تمام شکارچیان کهنه کار سمت منطقه سرازیر شده و حیوان زبون بسته رو به نابودی میکشونند
    حالا ببین کی گفتم
    وقتی داد میزدن مردم و بچه های دانشجو که فکری برای دریاچه ارومیه بکنید و کسی حتی به خودشم نمیگرفت
    فکر این روزها رو میکردن فکر این بدبختی ها بودن
    میدونید اگه اون همه نمک سمی به عنوان ریزگردها وارد هوا بشه تا خود زنجان و شایدم سمنان رو در بر میگیره ؟
    هیچ میدونید تمامی پارکهای نزدیک تا شعاع ۵۰۰ کیلومتری مسموم میشن؟
    حالا محیط زیست هیچ جمعیت و پرکندگی انسانی و باغها و علفزارهای منطقه کلا نابود میشه
    الان هم میشه یه کاری کرد هنوز میشه سه چهارتا سد رو شکست و مسیر چندتا رودخونه رو به دریاچه تغییر داد
    درنگ نکنید چون در صورت بی توجهی نصف ایران رنگ مرگ خواهد گرفت

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  3. احسان می‌گوید:

    دیده بان عزیز من میخواهم گزارش زنده گیری یک قرقی یا شاهین(جوجه ای که هنگام پروازشه)رو بدم.اهل شهر سراب اما چون دوستمه نمی تونم گزارش بدم.۱۱۸ سراب اینه
    ۰۴۳۱۳۳۳۳۳۳۳
    اگه میتونی گزارش بدی به من همین جا پاسخ بده تا اسم و آدرس اون یارو رو بهت بدم.ایمیل ندارم.چون میخواست واسه نظر دادن الکی ایمیل دادم.

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

    • آذربایجان اوشاقی می‌گوید:

      مرد مؤمن آدم میاد دوست خودش رو میفروشه خجالت بکش. به جاش برو یه جوری تهدیدش کن تا جوجه رو برگردونه یا اینکه خودت ازش بگیر و ببر به محیط زیست منطقه خودتون تهویلش بده

      داغ Thumb up 5 Thumb down 6

    • دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

      سلام
      شما باید به اداره محیط زیست شهرستان سراب یا به اداره کل استان اطلاع دهید. در صورت عدم پیگیری از طرف ادارات مذکور مراتب را به این پایگاه خبری گزارش دهید.

      پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

    • امیر می‌گوید:

      خداوند شما را به سوی خرد راهنمایی کناد.

      موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 2

      • احسان می‌گوید:

        آهای شما که منو کم طرفدار کردین.بدونید که من عاشق حیواناتم.اگه یکیش بمیره گریه میکنم.منو کم طرفدار میکنید؟فردا که خبری در باره انقراض همون شاهین تو فضای مجازی منتشر بشه های و هویتون میشه که ای طوروفلان.من بهترین و صمیمی ترین دوستمو به خاطر نجات یک بچه گرگ که گرفته بود از دست دادم. برام مهم نیس که منو – تلقی کنین.اگه باغیرت تر از منین برین اونو معرفی کنید.در ضمن دیده بان خیلی بی…هستی.اگه تو زمون ببر کاسپین بودی اونوقت هم اونو شکار میکردی حتما.دیده بان من تو رو دوستدار محیط زیست میدونستم.ولی حالا فهمیدم خیلی پولدوستی.برای همتون متاسفم.

        پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  4. ر-رضاپور می‌گوید:

    با سلام
    بنظر من از ۱۰ سال پیشم اشتباه بودکه تو این جزیره گوزن زرد را رها سازی کردن چرا که بهترین جنگل ها رو ما در شمال داریم که می شد اونارو رها کرد اگر مسئولین این جنگل هارو تبدیل به آپارتمان مثل بعضی مناطق تهران نکند.

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 2

  5. احسان می‌گوید:

    دیده بان پس حاضر نیستی؟اینقدر که دم از محیط زیست میزنی الکیه؟پس…کو؟برات مهم نیست؟میگم دوستمه.۱۱۸ سراب هم اینه
    ۰۴۳۱۳۳۳۳۳۳۳
    مشخصاتش هم اینه
    بیژن … کوچه … ( پلاکشو نمیدونم ولی اگه از همسایه ها بپرسن بهشون میگن.)یک جوجه قرقی یا شاهین.به جان پدرومادرم دروغ نمیگم.اگه میشه زنگ بزن شمارشو از ۱۱۸ بپرس.

    داغ Thumb up 3 Thumb down 3

    • دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

      دوست عزیز هر نهادی وظایف مشخصی دارد. رسالت ما اطلاع رسانی و فرهنگ سازی است و وظیفه ادارات محیط زیست دریافت و رسیدگی به گزارش تخلفات.
      مجددا به عرض می رسانیم در صورت عدم رسیدگی از سوی اداره مربوطه ما در راستای رسالت خود، علت عدم رسیدگی اداره مربوطه را پیگیری خواهیم کرد.
      ضمنا انتشار اسامی افراد به عنوان متخلف یا متهم بدون دستور قضایی در رسانه عمومی عملی غیر اخلاقی و غیر قانونی محسوب می شود.
      همچنین دوستی و شاید دشمنی شما با هر شخصی به ما ارتباطی ندارد، بنابراین لطفا درخواست های غیر منطقی نداشته باشید. با تشکر

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 2

  6. سعید هاشمی می‌گوید:

    تکثیر گوزن زرد ایرانی در جزیره اشک به دلیل سهولت در سیانت از این گونه در خطر انقراض بود
    زیرا هرگز پیشبینی نمیکردند روزی همچنین اتفاقی بیفتد

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  7. سعید هاشمی می‌گوید:

    البته صیانت از گونه گوزنهای زرد خیلی هم سخت نبوده که رفتن توی جزیره اشک سایت زدن

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  8. فرشید می‌گوید:

    آقای رضاپور گفتید جنگل های شمال بنده گیلانی هستم کدوم جنگل مثل اینکه خیلی وقته شمال نیومدین به جای درخت انجیلی زیباش فندوق و مرکبات سبز شده به جای گرگ و پلنگ و خرس گاو و گوسفند و آدم پر حرص گر آمده ! وای بر من وای بر بعد من و وای بر ایران من .

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>