آتش سوزی در جنگل های نورآباد ممسنی پس از ۷۲ ساعت به صورت کامل مهار شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: آتش‌سوزی مهیبی که از عصر روز یکشنبه مناطق وسیعی از پوشش جنگلی شهرستان نورآباد ممسنی را فرا گرفته بود با تلاش بی‌وقفه امدادگران و مردم پس از ۷۲ ساعت به صورت کامل مهار شد.

سید کاظم بردبار مدیرکل منابع طبیعی استان فارس علت طولانی شدن زمان مهار آتش را سخت گذر بودن منطقه و وزش مداوم باد عنوان کرد. آتش‌سوزی در جنگل‌های مشرف به دوراهی خیمه‌زار ممسنی به علت قرار داشتن پوشش انبوه گیاهان علفی به سرعت گسترش پیدا کرد و به مناطق کوهستانی رسید.

وی افزود: دیروز چندین بار امدادگران مستقر در دامنه های کوه های مشرف به شهرستان ممسنی اقدام به مهار آتش کرده بودند که با وزش باد دوباره آتش سوزی ادامه پیدا کرد.

وی بیان کرد: با تشکیل سریع ستاد بحران در این شهرستان و حضور یگان حفاظت محیط زیست تلاش برای خاموش کردن آتش‌سوزی از اوایل صبح دوشنبه شروع شد و با کمک نیروهای بسیج و مردم مانع از گسترش آتش به دیگر مناطق شدیم. اهالی منطقه با حضور به‌ موقع و تلاش شبانه‌روزی کمک فراوانی در مهار آتش داشتند.

بردبار گفت: هنوز میزان خسارت ناشی از آتش سوزی مشخص نشده است.

بردبار افزود: دو فروند بالگرد به این شهرستان اعزام شد ولی به دلیل کوهستانی بودن منطقه به طور کامل نتوانستند در مهار آتش کمک کنند.

این آتش سوزی ۱۵ کیلومتر از کوه های بوان، حراری و چاه چنار مشرف به منطقه خومه زار تا اشکان ممسنی و به شعاع ۵۰ کیلومتر را دربرگرفت.

کاظم بردبار با اظهار نگرانی از روند آتش سوزی در جنگل های فارس بیان کرد: در حالی که نزدیک به یک ماه از آغاز فصل تابستان می گذرد اما تاکنون ۹۰۰ هکتار از جنگل های این استان طعمه حریق شده که این آمار نگران کننده است.

وی گفت: این میزان آتش سوزی طی این مدت در حالی صورت گرفته که در سال گذشته در تمام طول فصل تابستان فقط ۴۸۰ هکتار از جنگل ها طعمه حریق شد.

مدیر کل منابع طبیعی استان فارس گفت: البته این آتش سوزی فقط مربوط به جنگل های استان نیست بلکه در حال حاضر شرایط به گونه ای شده که آتش سوزی به پوشش های گیاهی حاشیه های شهرها به ویژه شیراز نیز کشیده شده که می توان به آتش سوزی ارتفاعات دراک اشاره کرد.

وی اظهار داشت: علاوه بر این عدم وجود امکانات لازم برای مهار آتش نیز مشکلاتی را به وجود آورده است.

بردبار ادامه داد: به عنوان نمونه با توجه به اینکه بیشتر آتش سوزی ها در مناطق صعب العبور رخ می دهد، دسترسی به این مناطق با دشواری روبه روست.

مدیر کل منابع طبیعی استان فارس بیان کرد: در این راستا مقرر شد که ستاد بحران برای اجاره یک بالگرد به منظور مهار آتش سوزی در مناطق صعب العبور اقدام کند اما تاکنون این امر محقق نشده است.

+1
-49
  

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>