سم گیری و صید غیرمجاز منجر به حذف مارهای سمی از طبیعت خواهد شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: مدیر کل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه برداشت پایدار مارهای سمی از طبیعت باید به شکل منطقی و براساس جمعیت فعلی آنان در منطقه صورت گیرد، گفت: سم گیری و صید غیرمجاز و یا تلفات ناخواسته آنها باعث کاهش جمعیت مارهای سمی و یا احتمالا حذف آنها از چرخه طبیعت در آینده خواهد شد.

مدیر کل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اهمیت زیستی مارهای سمی و لزوم حفاظت از آنها،‌ گفت: سم گیری مارهای سمی در محل زیستگاه های اصلی و رها سازی مجدد آنها به زیست بوم خودشان در دراز مدت به حفاظت پایدار جمعیتی این گونه ها می انجامد.

حسین محمدی با اعلام اینکه در کشور بیش از ۸۰ گونه مار سمی، نیمه سمی و غیر سمی زندگی می کنند، افزود: این تنوع قابل ملاحظه در گونه های مارها به علت وضع جغرافیایی خاص ایران و وجود چند اقلیم مهم است که هر یک از آنها مارهای سمی مخصوص به خود را دارند.

…………………………………تصویر: صید غیرمجاز مار افعی در شهرستان کلات

وی یکی از کاربردهای مهم مارها را استفاده از سم آنها جهت امور تحقیقاتی و ساخت داروها عنوان کرد و گفت: در این زمینه، موسسه واکسن و سرم سازی رازی سال های طولانی است که در کشورمان فعالیت می کند.

مدیر کل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست خاطر نشان کرد: به منظور حفاظت مناسب از گونه های سمی مارها و جلوگیری از تلفات ناخواسته آنها و نیز ساماندهی و نظارت بر صید و سم گیری از مارها، سازمان حفاظت محیط زیست توافقنامه ای را در سال ۱۳۸۶ با موسسه سرم سازی رازی به امضاء رسانید که بر اساس آن، پس از هر بار سم گیری، مارها به زیستگاه های مربوطه خود انتقال داده شده و رهاسازی شوند.

محمدی با تاکید بر اینکه سم گیری در محل زندگی خود حیوانات صورت می گیرد،‌ گفت: با همکاری کارشناسان موسسه سرم سازی رازی و کارشناسان دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان محیط زیست، این فعالیت از سال ۱۳۸۷ آغاز شد که هر ساله با برنامه ریزی و هماهنگی متقابل کارشناسان موسسه و سازمان جهت جلوگیری از حمل و نقل مارها و افزایش مرگ و میر ناخواسته آنها، این عملیات با موفقیت در استان های مختلف کشور به انجام رسیده است.

………………………………………تصویر: افعی صید شده در خراسان رضوی

وی با اشاره به سم گیری ۳۰۰ حلقه مار افعی و کفچه مار در استان خراسان رضوی در محدوده پاسگاه آبگرم در جاده مشهد – کلات در یک ماه گذشته، گفت: سم گیری در محل زیستگاه مارها انجام تا مجددا به چرخه طبیعت بازگردانیده شوند.

مدیر کل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه چنین تجربه ای برای اولین بار در سال های اخیر صورت می گیرد، گفت: ساماندهی و هماهنگی مناسب بین موسسه رازی، سازمان حفاظت محیط زیست و ادارات کل محیط زیست استان ها و صیادان محلی ضروری است.

محمدی با تاکید بر اینکه برداشت پایدار مارهای سمی از طبیعت باید به شکل منطقی و بر اساس جمعیت فعلی آنان در منطقه صورت گیرد، گفت: صید غیرمجاز و یا تلفات ناخواسته آنها در آینده باعث کاهش جمعیت این گونه ها و یا احتمالا حذف مارهای سمی از چرخه طبیعت خواهد شد.

0
0
  

1 دیدگاه

  1. سعید هاشمی می‌گوید:

    زدن نسل اهو و کل و بز و خرگوش و کبک و تیهو رو تقریبا منهدم کردن
    حالا رو اوردن به شکار مار و پوست پلنگ

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>