سرشماری ۲۱۳ گوزن زرد در جزیره اشک / لزوم انتقال ۵۰۰ قوچ و میش ارمنی

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته و با شرکت ۲۲ نفر به مدت ۲ روز، گوزن های زرد در جزیره اشک پارک ملی دریاچه ارومیه سرشماری گردیدند.

به گزارس رئیس اداره محیط زیست طبیعی استان آذربایجان غربی، در جریان این برنامه که از تاریخ ۹۲/۴/۹ لغایت ۹۲/۴/۱۰ با حضور مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی، و شرکت مدیر کل دفتر حیات وحش و آبزیان و نمایندگان دفاتر مرتبط در حوزه معاونت محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست، تشکل های زیست محیطی، کارشناسان و محیط بانان پارک ملی دریاچه ارومیه انجام گرفت، در مجموع ۲۱۳ راس گوزن زرد ایرانی در جزیره اشک سرشماری شدند.

رعناقد افزود: بر اساس بررسی های صورت گرفته گوزن ها از وضعیت سلامت خوبی برخوردار هستند.

وی ادامه داد وجود جمعیت زیاد گوزن ها در جزیره حاکی از اقدامات اساسی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در خصوص حفظ و حراست از گونه با ارزش گوزن زرد در جزیره مذکور است.

اداره محیط زیست طبیعی آذربایجان غربی، عملیات انتقال آب و علوفه را برای جزیره فوق در دستور کار خود قرار داده و تازمان رفع نیاز گوزن ها این عملیات ادامه خواهد داشت.

مدیر کل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: در حال حاضر وضعیت جزیره اشک دریاچه ارومیه به لحاظ منابع آب، پوشش گیاهی و جمعیت گوزن زرد از نظر تعداد و سلامت مناسب ارزیابی می شود.

حسین محمدی گفت: در جریان این سرشماری ۲۱۳ راس گوزن زرد و حدود ۵۰۰ راس قوچ و میش مشاهده و شمارش شد.

مدیر کل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه جزایر اشک و کبودان با حدود ۲۵۰۰ و ۳۰۰۰ هکتار وسعت، از جمله جزایر مهم در دل دریاچه ارومیه به شمار می روند.

این جزایر محل زیست جمعیت نسبتا خوبی از گوزن زرد ایرانی و قوچ و میش ارمنی است که متاسفانه کاهش سطح و ارتفاع آب در دریاچه ارومیه و به طبع آن کاهش رطوبت، افزایش درجه حرارت و بازتابش نور در منطقه، کاهش شدید آب دبی چشمه های موجود در جزایر که تنها منبع تامین کننده آب جزایر است، کاهش ظرفیت برد زیستگاهی جزایر را موجب شده است.

حسین محمدی ادامه داد: اتصال جزایر کبودان، اشک و اسپیر امکان تردد قوچ ومیش های کبودان به جزیره اشک و گوزن زرد را به جزایر کبودان و اسپیر فراهم نموده است و افزایش جمعیت قوچ و میش در جزیره اشک یک گونه رقیب برای گوزن زرد محسوب می شود.

وی گفت: اواخر تابستان سال گذشته به دلیل خشکسالی و کاهش منابع آب، علوفه، استرس های محیطی ناشی از شرایط حاکم به دریاچه و جزایر و احتمالا رقابت و نزاع های جنسی موجب خروج گوزن زرد از جزیره اشک و تلفات تعدادی گوزن زرد ایرانی شد که با عملیات سریع آب و علوفه رسانی به جزیره از ادامه این واقعه جلوگیری بعمل آمد.

در سال های ۸۶ و ۸۷ با شروع کاهش سطح و ارتفاع آب دریاچه ارومیه و تهدیدات پیش روی زیستگاه جزیره اشک حدود ۸۰ راس گوزن با هدف تعدیل جمعیت از این جزیره زنده گیری و به سایر زیستگاه های محصور و مهیا شده در استان خوزستان (کرخه و دز) و ایلام منتقل شدند.

مدیر کل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس نتایج بررسی های میدانی صورت گرفته تنها منبع طبیعی آب حیات وحش جزیره اشک چشمه ای با دبی حدود ۱۰۰ لیتر در شبانه روز عنوان کرد و گفت:  با تلاش های صورت گرفته توسط محیط زیست استان حدود ۱۸۰ هزار لیتر آب در آب انبارهای موجود در جزیره ذخیره و آبرسانی تداوم دارد و آبشخورها نیز در سطح جزیره افزایش یافته اند و حدود ۵ تن علوفه در جزیره ذخیره گردیده است.

به گفته حسین محمدی، در حال حاضر وضعیت زیستگاه به لحاظ منابع آب، پوشش گیاهی و جمعیت گوزن زرد از نظر تعداد و سلامت مناسب ارزیابی می شود.

وی با اعلام اینکه در اجرای پروژه خط انتقال آب به جزیره اشک باید تسریع شود،‌ تاکید کرد: آبرسانی در منطقه باید تداوم یابد و انتقال ۱۰ تن علوفه به جزیره اشک سریع تر صورت پذیرد.

مدیر کل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تلاش مداوم محیط بانان پارک ملی دریاچه ارومیه برای راندن قوچ و میش های جزیره اشک به جزیره کبودان را ضروری خواند و گفت: حداقل ۵۰۰ راس قوچ و میش باید از جزیره کبودان زنده گیری و به سایر زیستگاه های استان انتقال یابد.

حسین محمدی کنترل مداوم جزیره اشک در پایان تابستان و زمان شروع فصل جفت گیری گوزن ها را با اهمیت دانست و افزود: توزیع بیشتر آب در سطح جزیره به منظور افزایش تعداد آبشخورها به ویژه در فصل جفت گیری باید انجام شود.

وی خواستار تشکیل ستاد مدیریت بحران دریاچه ارومیه و جزایر متشکل از دفاتر حیات وحش، زیستگاه ها و امور مناطق، حفاظت و مدیریت شکار و صید، یگان حفاظت و دفتر فنی و مهندسی شد.

0
0
  

9 دیدگاه

  1. احمد می‌گوید:

    اززحمات مسئولان عزیز کمال تشکر رادارم
    امیدوارم وضعیت حیات وحش همیشه روبه بهبود باشد

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  2. احمد می‌گوید:

    منطقه شکارممنوع سیاه کوه دشتستان دراستان بوشهر درحدود ۷۰۰۰ کل و بز و قوچ , میش داره و پارسال ۲ قلاده پلنگ ایرانی در این منطقه رویت شد.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  3. ali reza می‌گوید:

    خدا را شکر .دست مسئولان هم درد نکنه…

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  4. سعید هاشمی می‌گوید:

    سلام امیر کجایی من اومدم میخوام از سفرنامه به جزیره اشک بهت بگم کف کنی

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  5. سعید هاشمی می‌گوید:

    اقا خداییش این گوزن زرد خیلی خوشگله واقعا حیف که تو او جزیره جهنمی گیرشون انداختن
    حیوونات زیادی که اکثرا علف خواران هستن اونجا زیست میکنن
    حیوونات چهارپای نسبتا بزرگ چون دشمن انچنانی ندارن زیاد هستن
    این اولین باری هست که کارشناسان محیط زیست به جز کارشناسان خود سایت میرن اونجا
    خبر خوشم اینه که قرار دو سه تا سد شکسته بشه و مسیر چندتا رودخونه فصلی هم تغییر داده بشه به دریاچه ارومیه
    با تعاملی که مسئولین مربوطه کردن اینجور که معلومه قرار در صورت خشک تر شدن دریاچه همه حیوانات مهره دار
    خشکی زی رو منتقل کنن به پارکهای دیگه که نزدیک ترین پارک که حفاظت نسبتا خوبی داره پارک ملی گلستان
    یا تهران و حومه قزوین هستش . تا اونجایی که ما دیدیم و شنیدیم کارشناسان کهنه کار محیط زیست مثل آقای ضیایی و
    همکارانشون یه ماده خورنده نمک پیدا کردن که قرار در صورت خشک شدن بیش از حد دریاچه
    این مواد رو به دریاچه و نمکها بریزن اینجوری دیگه سونامی نمک راه نمیفته
    متاسفانه این دریاچه یه گونه خاص ابزی هم تو خودش داره که با از بین رفتن دریاچه کلا نابود میشه
    مردم محلی منطقه و استان هم با همکاری با سازمان محیط زیست قرار هست رودخانه های فصلی
    که اب خوبی رو توش جریان داره رو معرفی کنن
    فقط تنها چیزی که من توش موندم اینه که چرا تا حالا به این فکرنیفتادن
    البته اینجوری که معلومه مسئولان مربوطه استانی خیلی از بابت هدر رفتن بودجه برای دریاچه خرسند نیستن
    اما خداییش انصافا مردم خوبی داره این استان واقعا عشق منن

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  6. نرگس روحانی می‌گوید:

    باید با کمک کارشناسای کار بلد این کار را زودتر انجام بدن

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  7. میلاد می‌گوید:

    خوب حالا که گوزن زرد ایرانی در منطقه بیشه رود کرخه در خوزستان در حال تهدید انقراض به دلیل پشه میاز است می توان از انتقال گوزن از جزیره اشک به سایر زیستگاه های آن استفاده کرد

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>