برای نخستین بار در استان یزد از مرغ حق تصویر برداری شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: مرغ حق جنوبی از پرنده ای کمیاب از راسته جغدسانان می باشد که تاکنون هیچ مورد مستندی از حضور این پرنده در استان یزد گزارش نشده بود.

هفته گذشته  با تلاش آقای محسن نصیری پور در شهرستان میبد (منطقه شکار ممنوع مرور) از مرغ حق تصویر برداری و حضور این گونه ارزشمند برای نخستین بار در استان یزد به ثبت رسید.

…………………………………..تصویر ثبت شده از مرغ حق در شهرستان میبد

مرغ حق کوچکترین عضو خانواده جغدها بوده و اندازه اش به ۱۹ سانتی متر می‌رسد. این پرنده روی شاخه های درختان زندگی می کند. مرغ حق شب ها بی حرکت روی درختان نشسته و گاها با صوتی که آوای «حق، حق» مانندی دارد سکوت شب را می شکند. دلیل نامگذاری این پرنده به نام مرغ حق نیز همین آوا است.

شناسایی این پرنده از طریق اندازه کوچک و گوشپرهایش که در هنگام خطر آنها را نشان می‌دهد ممکن است. پر و بال این پرنده پر از خطوط مواج و خالهای قهوه ای مایل به خاکستری است که استتار بسیار خوبی را در میان درختان برایش فراهم می کند. در مقایسه با جغد کوچک، سری بر‌آمده و کوچکتر داشته و جثه لاغر تر و دم درازتری دارد.

این پرنده غالبا شب فعال بوده و رژیم غذایی متنوعی شامل انواع حشرات بزرگ، کرم ها، دوزیستان، خزندگان، پستانداران کوچک مانند موش و خفاش، ماهی و پرندگان کوچک دارد.

+8
0
  

4 دیدگاه

  1. اگرشروع به تجهیز کردن پاسگاههای محیط بانی و سرمحیط بانی به دوربین های فیلم برداری و عکاسی حرفه ای و نیمه حرفه ای کنیم همه روزه شاهد عکسبرداری از گونه های حیات وحش در اکثر مناطق با دستان محیط بانان مستقر در مناطق خواهیم بود
    دست مریزاد به محیط بانان فعال و علاقه مند این منطقه

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

  2. سعید هاشمی می‌گوید:

    امیدوارم اقای عزت پور

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  3. reza می‌گوید:

    ای کاش زمانی فرا برسد که شکار چی به جای تفنگ دوربین در دست بگیره…………..

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  4. نرگس روحانی می‌گوید:

    بسیار زیبا بود در طالقان اوازش تمام شب ارامش عجیبی می دهد .

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>