۳۰ میلیارد تومان خسارت و نابودی ۲۲۲هزار بوته و درختچه در آتش سوزی بمو

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: آتشی که پارک ملی بمو را در بر گرفت نزدیک به ۳۰ میلیارد تومان خسارت وارد کرد، ضمن اینکه حجم عظیمی از پوشش گیاهی منطقه را نیز از بین برد. خسارتی که بیشتر از آنکه ناشی از خود آتش سوزی باشد باید آن را نشات گرفته از کمبود تجهیزات و امکانات تخصصی اطفای حریق قلمداد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر: روز دوشنبه پارک ملی بمو در مجاورت شهر شیراز طعمه حریق شد و با تلاش تمام گروه ها و دستگاه ها در نیمه های شب مهار گردید.

وسعت این حریق به حدی زیاد بود  که مردم از داخل شهر شیراز می توانستند ارتفاعات پارک ملی بمو که در حال آتش سوزی است را مشاهده کنند.

این حریق در حالی واقع شد که تجهیزات و امکانات مناسب اطفای حریق جنگل ها و عرصه های زیست محیطی و طبیعی در استان فارس وجود ندارد و دستگاه ها در عمل با بدون امکانات ، آتش سوزی این عرصه ها را مهار می کنند.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان فارس در خصوص جزئیات این حادثه به گفت: در این حریق ۳۰۰ هکتار از منطقه دچار آتش سوزی شد.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی اضافه کرد: در این آتش سوزی ۲۲۰ هزار بوته مرتعی و دو هزار اصله درختچه طعمه حریق شدند.

۳۰ میلیارد تومان خسارت

وی گفت: برآورد ما این است که آتش سوزی نزدیک به ۳۰ میلیارد تومان خسارت وارد کرده است.

کارنامی افزود: در سال جاری ۹۶۰ هکتار از مناطق تحت مدیریت محیط زیست فارس دچار حریق شده و خسارات زیادی را وارد کرده که بیشترین آسیب ها نیز به پوشش گیاهی بوده است.

وی بیان کرد: شیراز یک از هشت کلانشهر آلوده کشور است و وقوع چنین حریقی به آلودگی هوای شیراز نیز کمک می کند و سلامت مردم را نیز دچار تهدید خواهد کرد.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان فارس با اشاره به اینکه چنین آتش سوزی هایی میکروارگانیسم های مفید درون خاک را نابود می کند، تصریح کرد: همچنین حیات وحشی که در شعاع این حریق ها هستند حتی اگر از آتش نیز جان سالم بدر ببرند به مناطقی مانند حاشیه شهرها، روستاها ، مزارع و باغات پناه خواهند برد که شاید از امنیت کافی برخوردار نباشد و در آنجا ممکن است که مورد تعدی افراد بی خرد قرار گیرند.

جوجه کبک ها در آتش سوختند

ابراهیمی کارنامی با اشاره به اینکه در آتش سوزی پارک ملی بمو جوجه کبک های متعددی در آتش سوختند گفت: هر چند که تعداد زیادی از جوجه کبک ها توسط ماموران محیط زیست و دیگر گروه ها نجات یافتند اما سوختن مابقی جوجه کبک ها تاثیرات روحی منفی بر محیط بانان خواهد داشت.

وی تاکید کرد: همچنین آن دسته از پرندگانی که نجات یافتند نیز بعید است آن منطقه را مجددا به عنوان زیستگاه خود انتخاب کنند.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان فارس با اشاره به اینکه بسیاری از آتش سوزی ها منشاء انسانی دارد، بیان کرد: البته عمدی یا سهوی بودن آتش سوزی ها نیاز به  بررسیهای لازم دارد.

وی اضافه کرد: در گذشته تاکید داشتیم اگر افرادی مبادرت به روشن کردن آتش می کنند حتما آن را کنترل کنند اما اکنون به شدت تاکید داریم به خاطر خشکی حاکم بر عرصه های طبیعی و استعداد آتش سوزی که وجود دارد از روشن کردن آتش به شدت خودداری شود.

ابراهیمی کارنامی اعلام کرد: در موارد عمدی نیز با نیروی انتظامی و دستگاه قضایی هماهنگی لازم صورت گرفته تا افراد متخلف به اشد مجازات برسند.

به شدت نیازمند تجهیزات هستیم

ابراهیمی کارنامی با تاکید بر اینکه به شدت نیازمند تجهیزات لازم در این بخش هستیم، بیان کرد: باید اعتبارات لازم برای تامین این امکانات و تجهیزات تخصیص یابد زیرا هوای گرم و خشک به تازگی شروع شده و این شرایط تا مهر و آبان نیز ادامه دارد.

وی گفت: مسئولان امر در دو محور باید تدابیر لازم را اندیشه کنند یکی ساماندهی و آموزش نیروی متخصص است و دوم تامین اعتبارات لازم که به شدت به آن نیازمندیم.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان فارس ادامه داد: مدیریت بحران استان فارس در حد توان خود، در مواقع بحران در صحنه حضور دارد اما ما به یک تشکیلات انسجام یافته و منظم نیازداریم و کمبود امکانات نیز به شدت احساس می شود.

ابراهیمی کارنامی افزود: تا پیش از این، حوادث در قالب زلزله و سیل دیده میشد اما با وقوع حریق های اخیر عرصه های طبیعی  باید اولویت اول را به آتش سوزی و اطفای حریق داد.

وی تصریح کرد: تا زمانی که حریقها با شدت بیشتر از وضعیت کنونی گسترش نیافته برای تامین امکانات و تجهیزات تخصصی باید فکری کرد و اگر شدت این حریقهات بدتر شد نمی توانیم پاسخگوی این دسته از حوادث باشیم.

وی تصریح کرد: باید امکانات و تجهیزات در سال های گذشته تخصیص می یافت و در این خصوص نامه نگاری های بسیاری را نیز صورت داده بودیم اما اگر شرایط کمبود امکانات به همین شکل ادامه یابد در حوزه حریق عرصه های طبیعی دچار چالش بزرگی خواهیم شد.

مسلما تامین این تجهیزات به مراتب از خسارات وارده در آتش سوزی ها خواهد بود.

+1
-3
  

1 دیدگاه

  1. مجتبی می‌گوید:

    آقا این فقط آمار خسارت آتیش گرفتنه که ۳۰ میلیارد تومان بوده اگر آمار دقیق کشتنه شدن حیات وحش و زغال کردن درختان رو هم بدن فکر کنم آماری باشه که آدم خودش شرمش بیاد که بگه

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>