دلبر

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: دلبر نام یک توله یوز ماده می باشد که توسط سگهای گله یک چوپان افغانی در بهار سال ۱۳۹۰ در منطقه توران به دام افتاد.

پس از به دام افتادن توله یوز چوپان افغانی تصمیم به نگهداری از آن می گیرد. پس از مدتی چوپان دیگری به نام علی، زمانی که مشغول چرای گله خود بوده متوجه حیوان عجیبی در بین گله چوپان افغانی می شود. علی پس از مشاهده دقیقتر متوجه می شود که حیوان عجیب یک یوزپلنگ است.

علی پس از متقاعد نمودن چوپان افغانی توله یوز را گرفته و به منزل خود می آورد. خوشبختانه منزل علی در نزدیکی پاسگاه محیط بانی تجور بوده و بلافاصله محیط بانان را از این موضوع مطلع نموده و توله یوز را به محیط بانان تحویل می دهد. در حال حاضر دلبر در پارک ملی توران در محیط فنس کشی شده که تردد و بازدید کننده در آن کم است، نگهداری می شود.

توله یوزها شکار کردن را بوسیله مادرشان در سن یک سالگی آموزش می بینند. متاسفانه به دلیل سن کم دلبر و عدم توانایی در شکار، همچنین عدم موفقیت در پیدا نمودن مادر دلبر، رها سازی این توله یوز امکان پذیر نبود و منجر به مرگ زود هنگام او می شد. دلبر در حال حاضر با خرگوش زنده و گوشت گوسفند تغذیه می شود.

+54
-17
  

3 دیدگاه

  1. لطفا مسئولین سازمان محیط زیست اقدامی برای تکثیر یوزپلنگ توسط کوشکی و دلبر در پناهگاه حیاط وحش میاندشت به عمل آورند.

    پر طرفدار Thumb up 38 Thumb down 0

  2. رضا می‌گوید:

    به نظر نگهداری یوزهایی که به هر دلیلی مجبورند در حالت اسارت یا نیمه اسارت زندگی کنندبدون برنامه ریزی منسجم برای ازدیاد نسل کمک چندانی به حفاظت از این گونه نمیکند پاسگاه های محیط بانی مکان امنی برای این حیوانات است ولی منطقی به نظر نمیرسد که این حیوانات فقط بعنوان ویترین این پاسگاه ها معرفی شوند لطفا از برنامه های دلگرم کننده ازدیاد این گونه صحبت کنیم نه از گذشته درد ناک این جانوران دربند .بگویید برنامه برای حفظ وحراست وزاد اوری چیست .پلنگ های ایرانی در روسیه زاد وولد میکنند وریس جمهورپوتین به باز دید ان سایت میرود این یعنی درک صحیح یک برنامه مدون .ما میتوانیم با برنامه ریزی برای نجات این گونه اقدام کنیم .نگهداری توله های بی سرپرست اولین قدم است ولی سایت های محیط زیست صرفا نباید حکم یک یتیم خانه را برای این موجودات ایفا کند.خوشحال خواهیم شد که خبر های خوبی از اقدامات انجام شده در راستای زاد اوری گونه در اختیار علاقمندان بگذارید .ممنون از زحماتتان

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  3. دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

    از دیده بان محترم تقاضا دارم اطلاعاتی بدهند که چرا این دو یوز دلبر و کوشکی برای تولید نسل در کنار هم قرار نمیگیرند . یعنی واقعا این فقط از سو مدیریت است یا دلیل قانع کننده ای دارد ؟ چون برای من خیلی عجیب است سالهاست در این مورد گفتگومیشود اما اقدامی انجام نشده است .

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>