انفعال دستگاه دیپلماسی در رسیدن به راهکار فرامنطقه‌ای برای کنترل ریزگردها

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از انفعال دستگاه دیپلماسی کشور، در رسیدن به راهکار فرامنطقه‌ای برای حل معضل ورود ریزگرد‌های عربی به داخل مرز‌های کشور انتقاد کرد.

احمد شوهانی در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت، با انتقاد از انفعال دستگاه‌ دیپلماسی کشور، برای حل معضل فرامنطقه‌ای ورود ریزگرد‌ها به داخل مرز‌های کشور، تصریح کرد: امروز حتی مردم کم سواد محلی نیز از علل ورود ریزگرد‌ها به داخل کشور که همان از بین رفتن پوشش گیاهی و صافی‌های طبیعی در مرز عراق است، مطلع‌اند و با چنین پیش فرضی باید این سوال را پرسید که آیا اطلاعات وزیر امور خارجه از افراد کم سواد محلی نیز کمتر است که هیچ اقدامی برای تعامل با کشور‌های منشأ ریزگرد‌ها به منظور حل این معضل انجام نمی‌دهد.

نماینده مردم ایلام، ایروان، سیروان، چرداول، مهران و ملکشاهی در مجلس شورای اسلامی، افزود: با توجه به اینکه سوء مدیریت در حفظ منابع طبیعی در نزدیک به‌ چهار کشور منطقه (عراق،سوریه، ترکیه، عربستان) در ورود ریزگرد‌ها به ایران دخیل است، دستگاه دیپلماسی کشور می‌تواند نقش یک هماهنگ‌کننده در میان این کشور‌ها برای کاهش گرد و غبار که سلامت مردم را به‌ خطر انداخته داشته باشد اما متأسفانه مرزنشینان شاهد هیچ‌گونه اقدامی از سوی رئیس جمهور، وزیر و مسئولان وزارت امور خارجه برای رفع این مشکل نیستند.

شوهانی، با تأکید بر اینکه گرد و غبار عربی حامل بقایای سلاح‌های شیمیایی استفاده شده از سوی آمریکایی‌ها در جنگ عراق است، ادامه داد: بی‌توجهی مسئولان عراقی به اکوسیستم نواحی مرزی و پوشش گیاهی این نواحی، همچنین سوء استفاده کشوری نظیر ترکیه در بستن سد‌های متعدد روی سرمنشأ رودخانه‌های دجله و فرات و نظایر آن یا باید با تعامل منطقه‌ای و دیپلماسی حل شود یا اینکه باید حل این مسئله از کانال مجامع و محاکم جهانی دنبال شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با انتقاد از عملکرد مسئولان داخلی در کاهش ورود گرد و غبار عربی به داخل کشور، افزود: در این زمینه، کم‌کاری‌ها متوجه شخص رئیس جمهور است و از دیگر سو باید روشن شود که رئیس سازمان محیط زیست چه مسئولیتی مهمتر از حفظ زیست بوم مناطق مرزی برای کاهش ورود ریزگرد‌ها که جان مردم محروم استان‌های جنوبی را با معضلات عدیده همراه کرده است، دارند؟

وی تاکید کرد: مسئولان محیط زیست کشور باید پاسخگو باشند که در مقابل از بین رفتن ۵۰ درصد جنگل‌های زاگرس که یکی از مهمترین موانع بر سر ورود ریزگرد‌ها به کشور هستند، چه اقدام جدی انجام داده‌اند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: در نتیجه بی‌توجهی مسئولان هم اکنون استانی نظیر ایلام در معرض خشکسالی جدی قرار دارد و مسئولان بی‌توجه به ساماندهی نزولات جوی در فصول سرد سال، هم اکنون از سرازیر شدن آب‌های روان سطحی به سوی خاک عراق نیز جلوگیری نمی‌کنند.

0
0
  

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>