آخرین وضعیت گوزن زرد در پارک ملی کرخه / تعداد باقیمانده ۲ راس یا ۲۵ راس!

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: گوزن های زرد ایرانی موجود در سایت تحقیقاتی – پرورشی پارک ملی کرخه، در اثر ایجاد زخم توسط کنه و هجوم مگس میاز و تخم گذاری در قسمت های زخمی بدن گوزن ها دچار تلفات سنگین و بی سابقه ای شدند.

اختلاف بر سر آمار واقعی تلفات و تعداد باقیمانده گوزن ها در سایت کرخه میان مسئولان محیط زیست و اعضا فراکسیون محیط زیست مجلس همچنان ادامه دارد.

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس: تنها ۲ راس گوزن زرد زنه مانده است

به گزارش فارس، هفته گذشته عضو فراکسیون محیط زیست مجلس، با بیان اینکه بر اساس سرشماری انجام شده از منطقه حفاظت شده کرخه در خوزستان از ۷۰ رأس گوزن زرد فقط دو رأس باقی مانده است، گفت: ارجاع مسئله تلف شدن گوزن‌های زرد به دادگاه، در انتظار گزارش نهایی مجلس است.

کمال‌الدین پیر‌مؤذن ابراز داشت: اکنون منتظر هستیم که حجت‌الاسلام والمسلمین سادات ابراهیمی، نماینده مردم شوشتر و گتوند، گزارش نهایی را در این رابطه ارائه دهد. در صورت مشخص شدن نتیجه گزارش تصمیم گرفته می‌شود که این موضوع در نهایت به دادگاه ارجاع داده شود.

مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان: ۲۰ الی ۲۵ رأس گوزن زرد ایرانی نجات یافته اند

اما در این خصوص مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان اظهار داشت: در رابطه با تعداد گوزن‌ها‌ی باقی مانده باید گفت که اعلام باقی ماندن فقط ۲ رأس گوزن صحت ندارد و وجود ۲۰ الی ۲۵ رأس گوزن زرد ایرانی در این منطقه تأیید شده است.

احمدرضا لاهیجان‌زاده افزود: از لحظه‌ای که مشکل مرگ‌ومیر گوزن‌های زرد به لحاظ هجوم مگس‌های میاز آغاز شد، هشت اکیپ از گروه‌های متعدد از سرتاسر کشور در سایت کرخه حضور یافتند و لحظه به لحظه به پایش پرداختند.

وی گفت: به منظور بررسی این امر مقرر شد که یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به نمایندگی از کمیسیون کشاورزی وارد این سایت شده و موارد را مشاهده و در نهایت گزارشی را تهیه کند.

آمار اولیه ۷۰ راس، مرگ و میر ۴۵ راس، باقیمانده ۲۵ راس، زنده گیری شده سالم ۵ راس، تعداد گوزن های سالم در سایت ۱۲ راس

لاهیجان‌زاده درباره آمار گوزن‌هایی که پیش از هجوم مگس‌های مهاجم در منطقه حفاظت شده کرخه وجود داشته است، یادآور شد: بر اساس آخرین سرشماری که در بهمن ماه سال گذشته انجام شد،‌ وجود ۷۰ رأس گوزن زرد در سایت کرخه به ثبت رسید.

وی بیان داشت: پس از بروز این آفت، هشت گوزن زنده‌گیری شد که از این تعداد سه رأس تلف شد و پنج رأس درمان و در قرنطینه نگهداری می شوند.

لاهیجان‌زاده گفت: در مجموع  ۴۵ رأس گوزن بر اثر این آفت، تلف شد.

مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان اضافه کرد: هم‌اکنون پنج دوربین مدار بسته دید روز و دو دوربین مدار بسته دید در شب از با کیفیت‌ترین دوربین‌های دنیا در این سایت وجود دارد و تعداد گوزن‌ها را رصد می‌‌کند.

لاهیجان‌زاده افزود: بر اساس پایش و رصدی که توسط دوربین‌های موجود در سایت صورت گرفته، وجود ۲۰ الی ۲۵ رأس گوزن زرد ایرانی در این منطقه تأیید شده است که از این تعداد حدود ۱۲ رأس کاملا سالم هستند و دچار بیماری نشده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: فیلم ‌های ضبط شده از گوزن‌های زرد طی بازدید نماینده مردم شوشتر (حجت‌الاسلام سادات ابراهیمی) در روز جمعه (۱۳۹۲/۵/۱۱) به نمایش گذاشته شد. ضمن آنکه طی بازدید رئیس سازمان محیط زیست نیز این فیلم‌ها به نمایش گذاشته شد.

تمامی پیش‌بینی‌های لازم در سایت کرخه انجام شده بود به جز این آفت

وی یادآور شد: تمامی پیش‌بینی‌ها در این سایت انجام شده بود به جز این آفت، این آفت در دهه ۸۰ میلادی محیط زیست آمریکا را نیز درگیر کرد به طوری‌که دولت آمریکا شرایط اضطراری اعلام کرد.

مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان ادامه داد:‌ هر مگس می‌تواند به راحتی ۲۰۰ کیلومتر پرواز کند، هر مگس قدر است در ۴ نوبت در هر نوبت معادل ۴۰۰ تخم‌گذاری داشته باشد.

وی گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده، عنوان می‌شود به دلیل بارندگی‌هایی که در اردیبهشت ماه سال جاری در این منطقه به وجود آمد به طوری‌که طی ۵۰ سال گذشته بی سابقه بوده است (۱۵ میلی‌متر بروز بارندگی در اردیبهشت ماه در این منطقه) رطوبت زیادی در این منطقه ایجاد و در نهایت با طغیان مگس‌ها همراه شد.

مجهزترین سایت تکثیر گوزن در کشور، سایت کرخه است

لاهیجان‌زاده با بیان اینکه زیستگاه اصلی گوزن زرد، منطقه حفاظت شده کرخه است، گفت: به صورت قطعی می‌توان گفت که مجهزترین سایت تکثیر گوزن کشور، سایت کرخه است.

لاهیجان‌زاده ادامه داد: در سال ۱۳۸۷ مبلغی بالغ بر ۲۰۰ میلیون تومان برای نصب دوربین‌های هوشمند مدار بسته به منظور حفاظت از گوزن زرد ایرانی در این منطقه هزینه شده است.

این مقام مسئول ابراز داشت: از دیگر اقدامات محیط زیست به منظور تحقق این مهم، نصب دوش هوشمند ضد کنه (شبکه آب پاش به طول ۳۰ مت و عرض ۱۰ متر) در این منطقه است، به طوریکه زمانی‌که گوزن از زیر این دوش عبور می‌کند، این دوش به صورت اتوماتیک روشن می‌شود و آب محتوی مواد شیمایی ضد کنه را بر روی این جانور می‌ریزد.

پیش‌بینی طغیان مجدد آفت در آبان ماه

مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان خاطرنشان کرد: بر اساس اعلام سازمان دامپزشکی پیش‌بینی می‌شود در آبان ماه بازهم طغیانی از مگس‌های مهاجم داشته باشیم، بر همین اساس آمادگی لازم برای حفاظت از تعداد باقی مانده گوزن‌ها فراهم می‌شود، به‌طوریکه در صدد هستیم تعداد باقی مانده که معادل ۲۰ تا ۲۵ رأس است را زنده‌گیری کنیم و در قرنطینه نگهداری کنیم تا زمانی که بحران بگذرد.

+1
0
  

1 دیدگاه

  1. شفایی می‌گوید:

    بنظرم هرکی به هرکیه.
    نه ۲ راس درسته و ۲۵ راس.
    دقیقا کسی نمیدونه چند راسه. اینو مطمئنم.
    بنظرم همه رو باید بگیرن و با نصب گیرنده روی بدنشون، از طریق تله متری کنترل کنند.

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>