حلقه‌گذاری ۹۱۴ قطعه پرنده در استان گیلان

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: ۹۱۴ قطعه پرنده از ۱۲ گونه از آغاز سال جدید تاکنون در استان گیلان حلقه‌گذاری شده‌ است. این گونه‌ها که اغلب از انواع پرستوی دریایی تیره، پرستو، حواصیل ارغوانی، سسک بزرگ نیزار، سسک ابروسفید می‌باشند در مراحل مختلف جوجگی تا بلوغ ،اغلب در تالاب انزلی حلقه‌گذاری شده‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اعلام این خبر افزود: حلقه گذاری پرندگان یکی از برنامه‌های مدون و هر ساله اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان است و گفت: امسال تاکنون ۱۰۸ قطعه پرنده بیشتر از سال گذشته در استان حلقه گذاری شده‌ است (در زمان مشابه سال ۱۳۹۱ ، تعداد ۸۰۶ قطعه پرنده از ۲۶ گونه و در سال ۱۳۹۰ تعداد ۵۰۱ قطعه پرنده از ۷۳ گونه حلقه گذاری شده بودند) و پیش بینی نمود امسال بیش‌ از ۱۸۰۰ قطعه پرنده در استان حلقه‌ گذاری شود.

وی با اشاره به این مطلب که امسال تاکنون بیش از ۵۳۷ قطعه جوجه پرستوی دریایی تیره در تالاب انزلی حلقه‌گذاری شده است، اضافه کرد: تقریبا حلقه گذاری این تعداد با کل تعداد جوجه پرستوی های دریایی تیره حلقه گذاری شده در سال‌های اخیر در استان برابری می‌کند و دلیل افزایش حلقه‌گذاری این تعداد را افزایش آشیانه‌سازی و جوجه‌آوری پرستوی دریایی تیره در تالاب انزلی و مطلوب بودن شرایط جوجه‌آوری این گونه نسبت به سال‌های گذشته اعلام نمود.

وی خاطر نشان کرد که در سال‌های اخیر بیش از ۳۰۰۰ قطعه پرنده از ۱۰۵ گونه در استان حلقه گذاری شده است که از این حیث استان گیلان در بین سایر استان‌های کشور شاخص و رکوردار می‌باشد.

حلقه‌گذاری پرندگان، متداولترین و رایج‌ترین‌ شیوه شناخت وضعیت و تعیین مسیر مهاجرت پرندگان است. در این شیوه پرندگان زنده گیری و حلقه‌های فلزی یا پلاستیکی خاص هر گونه، با شماره و سریال مشخص به یکی از پاها و یا بال پرنده وصل و مجددا پرنده در طبیعت رهاسازی می شود.

پس از آن منتظر می‌مانند تا پرنده حلقه‌گذاری شده در نقطه‌ای دیگر از ایران یا جهان، زنده‌گیری شده و یا لاشه‌اش (شکار شده یا در طبیعت مرده) اختیار پرنده شناسان و کارشناسان محیط زیست قرار گیرد.

اعلام شماره پلاک، مکان و تاریخ صید پرنده برای پرنده شناسان اهمیت زیادی داردو  اطلاعاتی از فصل و مسیر مهاجرت، طول عمر، رفتار پرنده و غیره را در اختیار کارشناسان قرار می دهد.

+4
-109
  

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>