با احداث جاده مرزی منطقه حفاظت شده گلول و سرانی دو تکه می‌شود

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به نقل از سبزپرس، منطقه حفاظت شده گلول و سرانی در شمال استان خراسان شمالی با ساخت یک جاده به دو قسمت تقسیم می‌شود.

این جاده که از «باجگیران» در استان خراسان رضوی تا «اینچه برون» در استان گلستان در حال احداث است از محدوده «کمر خانعلی» واقع در شرق منطقه گلول و سرانی وارد این منطقه حفاظت شده خواهد شد.

برابر عکس‌هایی که توسط فعالان محیط زیست خراسان شمالی برای سبزپرس ارسال شده، احداث این جاده هم‌اکنون در دست انجام است و پیمانکار به منطقه گلول و سرانی وارد شده است. این جاده حدود ۳۰۰ کیلومتر طول دارد که تاکنون حدود ۱۰ کیلومتر در داخل منطقه حفاظت شده پیشروی داشته است.

برخی منابع خبری، احداث این جاده را در ادامه پروژه ساخت جاده در نوار مرزی کشور می‌دانند. با این حال طبق گفته‌های منابع محلی، پهنای این جاده بیشتر از جاده‌های مرزی معمول است و به جاده‌های ترانزیت شباهت دارد.

تاکنون از واکنش مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به ساخت جاده در این منطقه خبری منتشر نشده است.

منطقه حفاظت شده گلول سرانی یکی از زیستگاه‌های مهم پلنگ در شمال ایران محسوب می‌شود. این منطقه یکی از اولین مناطق شمالی است که پذیرای پلنگ‌های مهاجر از آن سوی مرز ایران و از کشور ترکمنستان است. مطالعات در شمال غربی و شمال شرقی ایران نشان می‌دهد که در زیستگاه‌های این مناطق، پلنگ‌ها با عبور از مرز، بین ایران و کشورهای همسایه در تردد هستند. این تردد که به تبادل ژن جمعیت‌های مختلف پلنگ در ایران و کشورهای همسایه منجر می‌شود، باعث پویایی و پایداری بیشتر جمعیت پلنگ می‌شود.

احداث جاده در بخش شمالی منطقه گلول و سرانی، نه تنها باعث قطع این کریدور عبوری می‌شود، بلکه با برهم زدن امنیت این زیستگاه، ارزش‌های حفاظتی آن را نیز به شدت کاهش می‌دهد.

منطقه گلول و سرانی، علاوه بر اینکه جمعیت‌های نسبتا مناسبی از قوچ و میش اوریال، کل و بز، کبک دری و پلنگ ایرانی را در خود جای داده، به دلیل درختان ارس کهنسال خود نیز همواره مورد توجه قرار داشته است.

خبرسازترین واقعه در این منطقه، شهادت محیطبان ۲۷ ساله «سعید پرهام» بود. این محیطبان در روز ۱۰ آذرماه ۱۳۸۹ به ضرب گلوله شکارچیان غیرمجاز به شهادت رسید.

0
-2
  

7 دیدگاه

  1. امیر می‌گوید:

    لعنت به این جاده سازی غیر اصولی.برای کدام صنعت و برای کدام توریست وبرای کدام توسعه اینقدر جاده می سازید؟

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

  2. مجتبی می‌گوید:

    این مسولین سازمان بوق کشور پس برای چی دارن پول میگیرند فقط برای مشاهده تخریب محیط زیست همین جور که ما از نسل های قبل که زدن شیر و ببر رو به نابودی کشیدن با لعن نفرین و عذاب در آتش اخرت ازشون یاد میکنیم ایندگان ما هم با لعن نفرین از ما یاد میکنند. ما ایرانی ها داریم چه بلایی سر این محیط زیست و حیات وحش ایران میاریم تا چیزی گفتی میگن برای طرقی کشور، طرقی که به تخریب محیط زیست باشه میخام نباشه

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  3. رضا می‌گوید:

    به امید خدا هرچی پلنگ داریم می رن ترکمنستان

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  4. رضا می‌گوید:

    چرا قبل از احداث جاده از سازمان حفاظت محیط زیست استعلام نمی گیرن یا حداقل مسیرو عوض نمی کنن. حالا که دارین جاده می زنین و بدلیل فراهم شدن دسترسی بیشتر به حیات وحش توسط شکارچیان باید ایستگاه های محیط بانی بیشتری تو این مسیر احداث بشه.

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  5. امید می‌گوید:

    چه خبر جدید و عجیبی بود…پلنگ ها باید برن خارج از ایران تا به سرنوشت ببر مازندران دچار نشن…

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  6. توحید می‌گوید:

    این جاده ها جاده هایست که روزی مدیران و عاملانش را به قعر چاه میبرند.خواهید دید

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  7. مهدی می‌گوید:

    من خودم خرداد ۱۳۹۲ به گلول رفتم و این جاده در حال زیرسازی کامل است و تقریبا تا ۱ کیلومتری پاسگاه رسیده است

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>