نخستین همبرگر تولید شده با گوشت آزمایشگاهی، طبخ و خورده شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: پس از مدتها انتظار اولین همبرگر تولید شده از گوشت آزمایشگاهی در یک کنفرانس خبری در لندن طبخ و خورده شد.

دانشمندان دانشگاه ماستریخت امیدوارند تولید گوشت به روش آزمایشگاهی منجر به تحول بزرگی در صنایع غذایی جهان گردد.

دکتر “مارک پست” رئیس تیم تحقیقاتی تولید گوشت آزمایشگاهی، هدف از تولید گوشت در آزمایشگاه را کاهش اثرات مخرب پرورش دام زنده بر محیط زیست عنوان نموده است.

به گفته دکتر پست فرایند کنونی تولید گوشت طبیعی برای محیط زیست مناسب نبوده و میزان فعلی تولید گوشت قرمز نیز برای تامین نیازهای جهان کافی نیست.

این روش بدون کشتار دام و با استخراج و تکثیر سلول های بنیادی گاو در محیط آزمایشگاه انجام شده و هزینه کل پروژه در حدود ۲۵۰,۰۰۰ یورو بوده است.

به گفته دکتر پست، گاوها راندمان بسیار پایینی دارند، آنها ۱۰۰ گرم پروتئین گیاهی مصرف می کنند تا ۱۵ گرم پروتئین حیوانی قابل خوردن تولید کنند.

دکتر پست می گوید ما باید میزان زیادی به گاوها غذا بدهیم تا بتوانیم برای مصرف خودمان گوشت تهیه کنیم اما با این روش راندمان تولید گوشت افزایش می یابد زیرا تمام متغییرها را در اختیار داریم.

در حال حاضر ۳۰ درصد سطح قابل استفاده کره زمین به مرتع و چراگاه برای چرای دام اختصاص یافته است. در سال ۲۰۶۰ جمعیت انسان ها در کره زمین به ۹/۵ میلیارد نفر خواهد رسید و با افزایش تقاضا برای گوشت در جوامع در حال توسعه، نیاز به گوشت به دوبرابر میزان فعلی افزایش خواهد یافت.

در حال حاضر توده زنده بدن دام های موجود در کره زمین تقریبا دوبرابر توده زنده کل انسان ها در جهان است و این حجم عظیم دامپروری موجب تولید مقدار زیادی گاز گلخانه ای می گردد.

اگر میزان تولید گوشت از طریق دامپروری به دوبرابر میزان فعلی افزایش یابد، در آن زمان صنعت دامپروری در کل جهان مسئول ۵۰ درصد عوامل موثر در تغییرات آب و هوایی خواهد بود.

در سال ۲۰۰۸ دکتر راجندرا پاچااوری، رئیس هیات بین المللی سازمان ملل در حوزه تغییرات آب و هوایی از مردم جهان درخواست نمود تا یک روز در هفته از خوردن گوشت پرهیز کنند تا از این طریق به کند شدن روند تغییرات آب و هوایی کمک کنند.

نتایج پژوهش ها نشان می دهد که فرایند تولید گوشت در آزمایشگاه در مقایسه با فرایند طبیعی تولید گوشت به ۴۵ درصد انرژی کمتر نیاز دارد، ۹۶ درصد گاز گلخانه ای کمتری تولید می کند و نیاز به زمین و آب را به میزان ۹۹ درصد کاهش می دهد.

گوشت تولید شده با این روش کاملا خالص است، اما چربی و خون است که مزه گوشت را تعیین می کند و به طعم آن کیفیت می بخشد، بنابراین دستور کار بعدی دکتر پست و تیمش اضافه کردن سلول های چربی به گوشت تولید شده در آزمایشگاه می باشد.

داوطلبینی که امروز برای نخستین بار همبرگر تولید شده با گوشت آزمایشگاهی را تست کردند به آن نمره قبولی دادند اما معتقد بودند که هنوز همبرگر تولید شده با گوشت طبیعی طعم بهتری دارد.

پروژه تولید گوشت به روش آزمایشگاهی در مراحل اولیه قرار دارد و هنوز موانع بسیاری وجود دارد تا این روش به تولید انبوه برسد.

+1
-6
  

5 دیدگاه

  1. ما انسانیم؟ می‌گوید:

    این چیزا را وللش ! میتونم خواهش کنم اگه خبره جدید از وارد کردن شیر ایرانی از هند و وارد کردن مجدد ببر سیبری از روسیه دارید بهمون بدید؟؟؟؟؟ خیلی برام مهمه لطفا

    داغ Thumb up 10 Thumb down 9

  2. محمد می‌گوید:

    بسیار جالب بود
    با تشکر

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  3. احمد می‌گوید:

    سلام دیده بان عزیز لطفا اطلاعاتی درباره تور بازدید از پارکهای ملی وحیات وحش ایران بدید من در استان بوشهر هستم آیا اینجا جایی هست که بشه ثبت نام کرد؟ممنون میشم

    داغ Thumb up 3 Thumb down 4

  4. سعید هاشمی می‌گوید:

    باید برید به سازمان محیط زیست استان مراجعه کنید یا از اینترنت سرچ کنید

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  5. زهره می‌گوید:

    باور کردنی نیست. زیباترین وجه آن کشته نشدن جانداران است.

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>