روس ها به ایران ببر نمی هند / ۵۰۰ میلیون تومان هزینه زیستگاه‌ ببر در میانکاله

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: مدیر کل دفتر حیات وحش و آبزیان سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به شکست پروژه احیای پلنگ آسیایی در روسیه گفت: پیش بینی می‌کنیم که روس‌ها به دلیل نتیجه بخش نبودن پروژه، ببرهای جدید را به ایران تحویل ندهند.

محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: نه پلنگ‌های ایرانی و نه پلنگ‌هایی که از ترکمنستان به طرف روسی داده شده است، هیچ کدام موفق به جفتگیری نشده‌اند و روس‌ها تا زمانی که این پروژه به نتیجه نرسد، نیازی به تبادل مجدد ببر با پلنگ ایرانی نمی‌بینند.

وی تاکید کرد: اما در صورت جفتگیری این پلنگ‌ها برای تقویت تنوع ژن این گونه برای تبادل پلنگ‌های بیشتری اقدام خواهند کرد.

وی با بیان اینکه کار بر روی حیات وحش همیشه با آزمون و خطا همراه است، افزود: جفتگیری گربه‌سانان به ویژه پلنگ در اسارت بسیار دشوار است و از آنجا که پلنگ‌های فرستاده شده از طبیعت جدا شده‌ بودند جفتگیری آنها بسیار سخت‌تر خواهد شد.

مدیر کل دفتر حیات وحش و آبزیان سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه روس‌ها هنوز به تلاش خود برای تکثیر این گونه جانوری ادامه می‌دهند اضافه کرد: نمی‌توان گفت چون یک بار این پروژه شکست خورده در آینده نیز چنین خواهد شد و ممکن است حتی همین پلنگ‌ها نیز روزی جفتگیری کنند.

محمدی تاکید کرد: دفتر روابط بین الملل سازمان حفاظت محیط زیست هنوز به تلاش خود برای ورود ببرهای سیبری به ایران ادامه می‌دهد و مکاتباتی نیز با سفارت روسیه انجام داده اما تا کنون پاسخ مناسبی در این زمینه دریافت نکرده‌ایم.

۵۰۰ میلیون تومان برای زیستگاه‌ میانکاله هزینه شده است

وی با اشاره به هزینه ۵۰۰ میلیون تومانی برای آماده‌سازی زیستگاه میانکاله که به عنوان زیستگاه ببر ایرانی در نظر گرفته شده است، افزود: البته این هزینه تنها مربوط به آماده‌سازی سایت ببر ایرانی نبوده و علاوه بر احداث یک ساختمان برای مدیریت منطقه، یک پایگاه حفاظتی نیز احداث شده است.

مدیر کل دفتر حیات وحش و آبزیان سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه زیستگاه میانکاله برای کشور بسیار با اهمیت است تصریح کرد: این زیستگاه هم پناهگاه حیات وحش محسوب شده و هم به عنوان ذخیره‌گاه بیوسفر و تالاب بین‌المللی معرفی می‌شود. علاوه بر آن تصمیم داریم در آینده از این ایستگاه به عنوانه سایت پرنده‌نگری نیز استفاده کنیم که نشان می‌دهد حتی اگر ببری هم وارد این منطقه نشود باید برای آن امکانات حفاظتی فراهم کنیم.

+2
-30
  

11 دیدگاه

  1. مجتبی می‌گوید:

    فقط یک کلام اقای محمدی شرم کن حرف از گفتن دادن پلنگ به روسیه نزن. چرا شماها حرف مردم براتون مهم نیست، چرا اینقدر خودخاه هستین، تا کی میخواهین با بی تدبیری عمل کنید، تا کی میخواهید حیات وحش ایران رو به نابودی بکشین. ببر میخواهید برین پول به چین بدین ببر ازشون ور دارین. خدا کنه هر چی زودتر ریس سازمان بوق مشخص بشه شاید دیگه این بی قانونی ها تکرار نشه

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 2

  2. محسن می‌گوید:

    واقعا آدم میره تو فکر از این همه …
    پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله وسلم) :(من از فقر امتم بیمناک نیستم آنچه بر امتم بیمناکم سوء تدبیر است)

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 0

  3. sobhan می‌گوید:

    شما مدیریت داشتید الان وضع یوز ها اینطوری .!

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  4. توحید می‌گوید:

    فقط یادتون باشه چند تا کولر گازی تو میانکاله بذارید. چون ببرش مال سیبری هست.از گرما تلف میشه حیوون

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  5. حسین دوستار یوز می‌گوید:

    سلام . ما بازیچه دسته روس ها شدیم به این راحتی می زنن زیر قرارداد اگه دوست داشتن ببر بدن دوست نداشتن ندن یا نه مسولان این قدر بی کفایف هستن که اونا ما رو یعنی ایرانو به بازی گرفتن واقعا متاسفم …………….

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

    • مسعود می‌گوید:

      درود
      دوست عزیز بهتر فریب اینگونه اظهارت این مسئولین رو نخورید.خبر ایسانا رو در زمینه زادآوری پلنگهای ایرانی در روسیه ضمیمه میکنم و امیدوارم با دیدن عکس این دو توله پلنگ ایرانی بهتر متوجه …ین مسئولین بشید.

      http://tinyurl.com/mfmomfg

      موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  6. مسعود می‌گوید:

    درود
    واقعا باید به حال محیط زیست و حیات وحش ایران با چنین مدیریتی گریست که حتی اخبار روزانه محیط زیست ایران یا مرتبط با آن رو هم دنبال نمیکند.الان بهتر میتوان شرایط اسفبار محیط زیست ایران را در طی این ۸سال بهتر درک کرد.
    امیدوارم این جناب محمدی با دیدن این صفحه به آدرس زیر برند و خبر تولد پلنگهای ایرانی در روسیه رو بخونند و … کمی از مردم که نه از خودشون شاید خجالت بکشند. طرحی که بخاطر بی کفایت و نالایقی مسئولینش شکست خورده احیای ببر مازندارن است نه پلنگ در روسیه.

    “شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۲ – ۱۲:۱۶
    http://tinyurl.com/mfmomfg

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  7. امید می‌گوید:

    خوب معلومه که نباید بدن…بدن که چی بشه حیوون بیچاره با گوشت الاغ مریض تغذیه بشه و در نهایت بمیره….باید همه پلنگ ها رو بفرستیم خارج…روسیه چین هند…اینجا اگر بمونن یا شکار میشن یا مسموم میشن یا از گشنگی تلف میشن یا اینکه زیستگاه و محل زندگیشون رو از دست میدن…دیگه از بافق و پارک گلستان که بالاتر نداریم توی جفت این زیستگاه ها پلنگ هست تازه توی بافق یوز هم هست…پارک گلستان یه قسمت خیلی بزرگش رو دادن برای موزه جنگ… از قسمت شمالیش دارن جاده میسازن… تازه تخریب جنگل قطع غیر مجاز درختان هم هست… تکلیف بافق هم که مشخصه… بعضی ها انگار دوست دارن این حیوانات بدبخت با گرسنگی با سختی توی کشور بمونن… نهایتا ۳/۴ سال دیگه میمونن و بعد با این وضعیت همشون منقرض میشن و از بین میرن. شک نکنید که همینطور میشه… نه چیزی برای خوردن نه زیستگاه امنی برای جفت گیری خطر شکار خطر مسمومیت هم تهدیدشون میکنه… اگر اینجا بمونن به سرنوشت ببر و شیر دچار میشن… یوز رو باید بدن به هند پلنگ ها رو هم یا روسیه یا چین…

    داغ Thumb up 5 Thumb down 3

    • مسعود می‌گوید:

      آقا متاسفانه من کاملا با نظر شما موافقم و فکر میکنم بهترین کاری که میشه در حق این زیباترین جانداران کره خاکی و سرمایه های با ارزش طبیعی و ملی کرد، انتقال همه آنها به کشوری است که زندگی و موجودات زنده در آن ارزش و معنا داشته باشند.

      موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 4

  8. اسفندیار می‌گوید:

    به جای غر غر کردن به سازمان کمک کنید با شرایط سیاسی پشت این پروژه بتونه خودش را از این بازی بکشه بیرون. جلوی ضرر را از هر جا بگیری منفعته.

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 2

  9. حسین می‌گوید:

    گند زدید………………………………………..

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>