افزایش بی سابقه حمله پلنگ به دام اهلی در منطقه حفاظت شده کوه بافق / اختصاصی

به گزارش پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: بر اساس ماده ۳ ضوابط تعلیف احشام در مناطق حفاظت شده (مورخ ۱۳۶۴/۶/۲۶)، در هر یک از مناطقه حفاظت شده و پناهگاه های حیات وحش به منظور حفظ و احیاء وضعیت طبیعی این مناطق، ۲۰ درصد (یک پنجم) از کل مساحت منطقه توسط سازمان حفاظت محیط زیست بعنوان محدوده امن تعیین و اعلام میگردد. بطوریکه در محدوده امن، ورود و چرای دام اهلی ممنوع بوده و ورود اشخاص، هرگونه فعالیت های انسانی و ایجاد هرگونه تاسیسات بدون اخذ مجوز قبلی از سازمان محیط زیست ممنوع خواهد بود.

معمولا ارزش زیستگاهی و تنوع زیستی در ۲۰درصد امن مناطق حفاظت شده از ۸۰ درصد الباقی منطقه بالاتر است و این به دلیل وجود سکونتگاه های انسانی، تفرجگاهی، راه های دسترسی متعدد و کمبود نیرو و امکانات حفاظتی در ۸۰ درصد غیر امن مناطق است.

فعالیت های عمرانی در ۲۰درصد امن مناطق حفاظت شده منجر به کاهش امنیت حیات وحش و پراکنده شدن آنها از داخل زون امن به سایر قسمت ها و حاشیه منطقه می شود و معمولا با شکار غیرمجاز وحوش در حاشیه مناطق حفاظت شده و اطراف روستاها و تلف شدن آنها در اثر برخورد با خودروهای عبوری و غیره همراه است.

 

عملیات احداث جاده ای که درست از میان محدوده امن منطقه حفاظت شده کوه بافق (معروف به جاده گزو) می گذرد و با کاهش امنیت در محدوده فعالیت راهسازان همراه بوده است، آسیب جدی به حیات وحش این منطقه وارد نموده است به نحوی که پراکنده شدن چهارپایان علفخوار از محدوده امن کوه بافق، موجب شکار غیرمجاز آنها در حاشیه منطقه توسط افراد سودجو، تصادفات جاده ای، کاهش میزان زاد و ولد و در نتیجه موجب کاهش جمعیت حیات وحش این منطقه گردیده است.

این موضوع همچنین موجب پراکنده شدن گوشتخواران از محدوده امن منطقه حفاظت شده کوه بافق به مناطق آزاد و حواشی گردیده و منجر به بروز حملات بی سابقه گوشتخواران به خصوص پلنگ به دام های اهلی شده است به نحوی که دریده شدن ۷ شتر و ۴ مورد حمله به گوسفندان توسط پلنگ در این منطقه (به غیر از حملات متعدد گرگ) طی یکسال گذشته گزارش شده است.

……………………….تصاویر: لاشه تعدادی از شترهای کشته شده توسط پلنگ طی یکسال اخیر

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد ضمن تایید افزایش حملات گوشتخواران به دام های اهلی منطقه، در این باره گفت: علت اصلی این موضوع کاهش امنیت در محدوده امن کوه بافق به دلیل عملیات احداث جاده و به دنبال آن هجوم زمین خواران، کشاورزان و گردشگران به داخل منطقه بوده است.

مهندس اکبری افزود: گربه سانان بزرگ جثه مانند پلنگ و یوزپلنگ به شرایط حاکم بر قلمرو خود بسیار حساسند. آنها در صورت احساس ناامنی قلمرو خود را ترک کرده، به مناطق حاشیه زیستگاه ها پناه می برند و برای یافتن طعمه به ناچار به سکونتگاه های انسانی نزدیک می شوند.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران، حملات متعدد پلنگ به دام های اهلی موجب نگرانی مردم بومی این منطقه گردیده است.

آقای علی ساربانیان یکی از دامداران ساکن بافق می گوید: از ابتدای سال جاری تاکنون ۳ مرتبه پلنگ به شترهایم حمله کرده و ۳ شتر را دریده است که آخرین مورد آن مربوط به ۵۰ روز قبل بوده است که یک شتر جوان ۷ ماهه توسط پلنگ کشته شد.

آقای ساربانیان می گوید به محیط زیست اطلاع دادیم، کارشناسان آمدند عکس گرفتند و از روی شواهد و ردپای بجا مانده در اطراف لاشه شتر، حمله پلنگ را تایید کردند اما آنها می گویند بودجه ای برای جبران خسارت حملات حیوانات وحشی به دام های اهلی ندارند.

این دامدار در پاسخ به این سوال که چرا دام های خود را بیمه نکرده است، می گوید: بیمه برای هر شتر ۵۴۰ هزار تومان پرداخت می کند درحالیکه قیمت یک شتر بیش از یک تا دو میلیون تومان است، بنابراین ما شترهایمان را بیمه نمی کنیم.

ادامه نزدیک شدن گوشتخواران به سکونتگاه های انسانی در حاشیه منطقه حفاظت شده کوه بافق و حمله آنها به دام های اهلی، علاوه بر بروز خسارات جانی و مالی فراوان به مردم، موجب مقابله دامداران و کشته شدن گونه های نادر جانوری به خصوص یوزپلنگ و پلنگ توسط مردم به روش های گوناگون از جمله استفاده از اسلحه، طعمه مسموم و تله گذاری خواهد شد.

 

………………………..

با وجود اینکه آخرین و تنها بهانه مسئولان استانی یزد برای ادامه ساخت جاده در منطقه حفاظت شده کوه بافق، مخالفت سازمان انرژی اتمی با احداث مسیر جایگزین سیروس آباد بوده است اما پس از اعلام موافقت رسمی این سازمان با مسیر جایگزین، مشخص نیست مسئولان استان یزد این بار با چه بهانه ای و اصولا به چه دلیلی اصرار به ادامه ساخت جاده ای دارند که نه تنها از لحاظ فنی (به علت وجود گردنه‌های متعدد و صعب العبور و خطر ریزش کوه) گزینه مناسبی نیست، هزینه های بالایی نیز به همراه داشته و فاقد صرفه اقتصادی است.

در صورت ادامه فعالیت های راهسازی و به دنبال آن هجوم زمین خواران به محدوده امن منطقه حفاظت شده کوه بافق، علاوه بر مرگ و میر اندک جمعیت باقیمانده یوزپلنگ آسیایی و پلنگ در اثر برخورد با خودروهای عبوری در جاده های حاشیه ای و یا کشته شدن آنها توسط مردم محلی، شاهد نابودی کامل تنوع زیستی در این منطقه خواهیم بود.

0
-8
  

22 دیدگاه

  1. مهرداد می‌گوید:

    دلیل احداث این جاده خوش رقصی مسئولین بی سواد پایین دستی برای اربابان منفعت طلبشونه——امام راحل فرموده مردم ولینعمت مسئولین هستند—اما در حال حاضر بی ارزش ترین جزء مردمو نظرات مردمه

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 6

  2. سعید هاشمی می‌گوید:

    تنها راه یه چیزه زنده گیری و انتقال و بس
    باید ببرنشون جایی که جاده رد نشه

    داغ Thumb up 5 Thumb down 21

    • امیر (2) می‌گوید:

      آقای هاشمی چرا فکر نمیکنی بعد صحبت کنی که انقدر منفی نگیری، برادر یعنی درست این که برن توی زیستگاه یوز جاده بسازن بعد یوز رو ببرن یک زیستگاه دیگه که جاده رد نشه؟ یعنی اونجا نمیرن جاده بسازن؟ یعنی یوز توی زیستگاه جدید وفق پیدا میکنه؟ یعنی گرفتن سالم چندتا یوزی که وجود داره امکان پذیره؟ مشکل اینکه شما ها شدید مسولین محیط زیست

      داغ Thumb up 4 Thumb down 6

      • سعید هاشمی می‌گوید:

        عزیز من شما مطمئن باشید اگه تمام ما هم نسلمون مثل یوزپلنگ در خطر انقراض بیفته مسئولین دست از انرژی اتمی و جاده و نفت بر نمیدارن
        پس باید بین بد و بدتر بد رو انتخاب کنیم و یوزها رو فراری بدیم
        فقط برای بقای نسلشون و بس
        داداش این شمایید که بدون فکر حرف میزنید و منفی میدید

        داغ Thumb up 7 Thumb down 7

  3. امید می‌گوید:

    به درک به ما چه ربطب داره اخه…اون ساربان و کشاورز ها هم کار خودشون رو بلد هستن نگران اونه نباشین یه گوسفند مصموم و الوده با سم خیلی خیلی قوی میزارن توی محل عبور حیوانات که یا توسط پلنگ یا توسط یوز خورده میشه…و از دست اونها هم راحت میشن…مگه اون منطقه چندتا یوز داره نهایتا ۳/۴ تا که همون ها هم با این وضعیت بیشتر از ۱ سال نمیتونن زنده بمونن چون نه محلی دارن برای زیست نه چیزی دارن برای خوردن…پلنگ هم همینطور…همه این حیوانات باید زنده گیری شوند و به خارچ فستاده شوند…پلنگ ها باید برن روسیه یوز هم بره هند…افرادی هم که
    ادای وطن پرستی در میادن و میگن اینها میراث ما هستند…اون پلنگ ماده بیچاره رو تصور کنن که ۳ تا بچه داره اما هیچی برای خوردن نداره چند روزه چیزی گیرشون نیمده تا بالاخره با یه لاشه گوسفند روبه رو میشن …۴ تایی این لاشه رو میخورن اما ۲ ساعت بعد یه پلنگ ماده با ۳ تا طوله میمیرن چون مصموم بوده… شاید بگین من خیلی نا امید هستم اما واقعیت همینه … اینجا نمیشه اگر قرار بود اتفاق خوبی برای محیط زیست بیفته تا حالا میفتاد… اصلا دیگه چیزی نمونده که مگه چه قدر پلنگ هست همین چند تا هم نهایتا نهایتا تا ۲ سال دیگه منقرض میشن و تکلیفشون معلوم میشه باید بدیمشون به خارج تا از بین نرن…اگر هم خارج نمیرن امیدوارم که بمیرن و راحت بشن تا لااقل گشنگی نکشن..در به در و اواره نشن…توی ایران نمیشه برای حیوانات کاری انجام داد

    داغ Thumb up 12 Thumb down 12

  4. vart می‌گوید:

    بیا شتر این بدبخت خورده محیط زیست میگه هزینه جبران نداریم خوب نتیجه چی میشه چند روز بعد میبینی کاملا به صورت اتفاقی این پلنگ مادرمرده به ضرب گلوله کشته میشه!!!!
    این ساربان حق داره هزینه جبران شتر بخواد ؟!!!

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 0

    • سعید هاشمی می‌گوید:

      خب محیط زیست نداره بده حامیان کاسه داغتر از اش که دارن بدن
      شاید اصلا دولت دست از حفاظت محیط زیست برداره
      ما خودمون به عنوان فعال محیط زیست نباید دست به کار بشیم ؟

      پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 3

  5. علی می‌گوید:

    ساربان نمیدونه که ارزش پلنگ ایرانی اندازه هزار تا از شتراشه واسه محیط زیست

    داغ Thumb up 6 Thumb down 8

  6. سجاذ می‌گوید:

    خیلی جالبه. پول باید بدن به اونا. تصویب شده هستش. مگه میشه ندن؟ غیر منطقیه. اون جاده بافقم که شده آفت جون حیات وحش بافق .مسیولین این سایتو نمیبینن؟ چرا به ما جواب نمیدن؟ حتما باید رفت دعوا کرد؟

    داغ Thumb up 7 Thumb down 6

  7. vart می‌گوید:

    آقایون چرا ما ایرانی ها اینجوری هستیم!
    من میگم اگر محیط زیست نیاد و پول خسارت به این ساربان ها نده شک نکنید که پلنگ که هیچی والا اونجا گربه رو هم زنده نمیزارن!
    خودتون بزارید جای اون ساربان خداوکیلی شما باشید شاکی نمیشید!
    فکر کن تمام سرمایه زندگی و زن و بچت همین چند تا احشام هستش تو ۳ ماه ۳ تا بخورن یکم منطقی باشیم !!!!
    راهش همینه که محیط زیست خسارت بده مگرنه منتظر شکار پلنگ با سگ گله و طعمه مسموم یا به ضرب گلوله باید بود!

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 1

  8. سامان می‌گوید:

    دوستان من می دونم این پولا کجا خرج شده
    چند میلیاردش هزینه واردات واماده کردن شرایط واردات ببر از روسیه
    چند میلیاردش هزینه ماموریتهای داخلی و خارجی بی مصرف مدیران ارشد محیط زیست
    و… که اگه بخوام تایپ کنم تا صبح طول می کشه

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 4

  9. توحید می‌گوید:

    انشاالله یه روزی پلنگ ها حمله کنند به مدیران

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 5

  10. مجتبی می‌گوید:

    عجب مسئولین داریم. استاندار فارس گورخر رو میخواد نسلش رو نابود کنه یکی آهو رو میخواد نابود کنه یکی هم خبر دروغ درباره حمله یوزپلنگ به کل ها میده یکی هم فقط به فکر جاده سازی و خراب کردن پناهگاه حیات وحشه, اصلا اینها چیزی هم میدونند اصلا وقتی بعضی ها میگن باید فرهنگ سازی بشه خوب چه جوری میشه فرهنگ سازی کرد وقتی مسئولین ما فرهنگ لازم ندارن وقتی مسئولین ما فقط به فکر خراب کردن هستن. مگه نمیگن پارک ملی بوده پس چرا حفاظت محیط زیست هیج اقدامی نمیکنه. این ساربان هم حق داره نارحت باشه. اگر فردا این پلنگ و یوزپلنگ نابود بشه کی میخواد جواب بده. هزار بار گفتم باز هم میگم کار رو باید داد دست کار بلدددددددددددد

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 2

  11. امید می‌گوید:

    اگر حیوانات رو دوست دارید اگر به سرنوشت پلنگ و یوز علاقه مند هستید دعا کنید تا اینها توسط مدیران به روسیه و هند فرستاده شوند..خوش به حال اون دوتا پلنگ ایرانی که الان دارن راحت توی روسیه زندگی میکنن و بچه دار هم شدن

    داغ Thumb up 3 Thumb down 3

  12. سعید هاشمی می‌گوید:

    دوستان من اینجا خیال همه رو راحت میکنم
    دولت ایران در حال تدارک برای شیوه حکومت جدید و رییس جمهور جدید هست
    اقا اصلا دولت نمیخواد از محیط زیست حفاظت کنه
    اولویت با انرژی اتمی و نفت هست که دولت رو سرپا نگه میداره
    اسم سازمان رو هم باید بزارن حفاظت از درامدهای محیط زیست
    من و شما که ادعامون میشه باید به عنوان فعال حقوق حیوانات و فعال محیط زیست
    مثل کشورهای خارجی راه بیفتیم تو کوه و دشت و جنگل تا سرمایه و چیزی رو که مال خودمون میدونیم و دوستش داریم
    حفظ بشه بنده همین الان دستم تو گچه افتادم از ارتفاع و متاسفانه هنوز زنده ام و شاهد ویرانی محیط زیست هستم
    چرا نمیاید تو محیط زیست
    کدومتون تا حالا یه آهو تو طبیعت دیدین از نزدیک ؟ کدومتون تا حالا برا محیط زیست کاری کردین
    با عرض پوزش از اقای عزت پور و محیطبانان جان برکف اما همه جا ادم بد هم هست
    چرا فقط بلدین بیاید تو این سایت و فحش و نا سزا بگید ؟
    بابا بلند شید راه بیفتید
    هزارتا دانشجوی محیط زیست و جنگل و ابخیز داری و … از زن و مرد داریم
    صدتا کارشناس داریم
    کو؟
    کدوم بلند شدن بیان بگن بله ما هستیم و اعلام حضور کنن
    چندبار هوشگ ضیایی بیاد بگه فلان و فلان نابود شدن رفت ؟
    اقا جان با من آنم که رستم بود پهلوان دراوردن هیچ درست نمیشه
    باید دست به عمل زد
    عمل عمل عمل
    با حرف هیچی درست نمیشه هیچی

    داغ Thumb up 5 Thumb down 5

  13. شکارچی می‌گوید:

    حیات وحش منقرض شد ، همگی با هم بخونیم فاتحه الصلوات !

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  14. مجید می‌گوید:

    جناب آقاسعید هاشمی باید بگم من فکر میکنم با عرض پوزش شما هنوز کار محیطی انجان ندادید چون اگر اینکار رو کرده باشید متوجه میشید که وقتی یه نیروی افتخاری میاد داخل سازمان محیط زیست انگار یه هبو برای اون آبدارچی گرفته تا اون بالاترین عضو ارشد پس نمیتونی به یه سری دانشجو که تا به حال شبی رو هم دور از خانواده نخوابیدن بکشنو به جنگل و کوه تا دستی خودشون رو نابود کنن من حدود ۱۰ سال با اداره های مختلف محیط زیست با (مدرک ) همکاری کردم میدونی چی دستگیرم شد ۹۰ درصد اونا اومدن ۱۳بدر نیومدن محیط بانی داداش چون عاشق نیستن محتاجن البته با کمال شرمندگی از اون دوستان عزیزی که واقعا عاشقن

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

    • سعید هاشمی می‌گوید:

      برادر من اونی که میاد اینجا خون خودشو کثیف میکنه و داد میزنه و فریاد میکشه عاشق نیست؟
      اصلا عشق و نفرت رو بنداز کنار
      مگه شما نمیخوای زندگی کنی ؟
      فردا که بحران کم ابی همه رو کشت و نسل ایرانی منقرض شد
      فردا که همین دودها ریه ها رو سیاه کرد
      فردا که هیچ جنبنده ای تو طبیعت نبود چیکار میخوان بکنن ها؟
      چطوری میخواد یارو زندگی کنه ؟
      بله من خودم هم خانواده دارم و هم دانشجو بودم
      اما خدا میدونه هر کاری میتونستم کردم
      خطر هم داشته
      صد بار زخمی شدم افتادم دست و پام شکسته حیوون بهم حمله کرده
      بهم فحش دادن نمونه اش همین جا
      کتک خوردم ، چوب تو سرم زدن و هزار بدبختی دیگه
      حالا یکی میاد میگه اره یارو ماهی ۷۰۰ حقوق میگیره وظیفشه
      نه اقا منم میتونم بشینم پشت میز کیف کنم و از طبیعت لذت ببرم
      همین اقای عزت پور رو ببین
      ایشون هم میتونه عشق منصب و عنوانش رو بکنه
      اما ما نمیتونیم نگاه کنیم و ببینیم دارن سرمایه ملی مون رو به باد میدن
      یارو اومده تو گیلان میگه یه کاری کنید نسل پلنگ برچیده بشه ما بتونیم دامداری کنیم
      میگه هرجا گرگ و کفتار دیدی بزن بکش
      اقای عزیز اونایی که پول کورشون کرده فقط پول و قدرت رو میبینن نه بیشتر
      از خودتون سوال کردین چرا حاظر به دادن پول غرامت شترها نیستن ؟
      چون میخوان نسل پلنگ رو اینا بزنن منقرض کنن که دیگه اقایون نخوان اظافه کاری داشته باشن
      نزارید اینجا همه چیز رو بگم خداییش

      داغ Thumb up 5 Thumb down 3

  15. پارسا می‌گوید:

    هوی به استان من فحش ندید بی سوادای تهرونی …

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>