بررسی طرح انتقال پایتخت در مجلس / تصویب تشکیل دولت شهر در اطراف تهران

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با بیان اینکه بررسی طرح انتقال پایتخت در مجلس به پایان رسیده است، گفت: طرح انتقال پایتخت به شورای عالی انتقال پایتخت منتقل شده و پس از بررسی این شورا طرح به صحن علنی مجلس فرستاده خواهد شد.

دخیل عباس زارع‌زاده مهریزی در گفت ‌وگو با خبرگزاری خانه ملت در توضیح پیشینه طرح انتقال پایتخت تصریح کرد: از زمان ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی بحث کمبود ظرفیت تهران برای تحمل بار جمعیتی تحمیل شده به این شهر مطرح بود به طوریکه دغدغه این مشکل در کشور بسیار زیاد شد، این موضوع وقتی پیچیده‌تر و با اهمیت‌تر شد که معضل ترافیک شدت گرفت و مسئولان کشوری را با معضلی به نام ازدحام جمعیت در پایتخت آشنا کرد.

نماینده مردم ابرکوه، بافق، بهاباد، خاتم و مهریز در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: هم‌اکنون هزینه اداره کلانشهر تهران بسیار بالا رفته و رقابت جمعیت و پول در این شهر وضعیت معیشت مردم را با مشکل روبرو کرده که هر چه زودتر باید تهران را از این مخمصه نجات داد.

وی درباره تصمیمات مجلس در این زمینه، یادآور شد: یکی از پیشنهادات اصلی در طرح انتقال پایتخت، انتقال وزارتخانه‌ها بر اساس تخصص خود به محل‌هایی کاربردی بود تا بتوانند در آن مکان‌ها عملکرد بهتری داشته باشند و جلسات خود را در صورت لزوم با نهاد‌های دیگر با ویدئو کنفرانس برگزار کنند.

زارع‌زاده افزود: بحث دیگر در این طرح تشکیل یک دولت شهر در اطراف تهران برای انتقال نهاد‌های دولتی به این مکان است که در کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس مورد بررسی قرار گرفته و به تصویب رسید.

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: پس از بررسی‌های صورت گرفته توسط این کمیسیون طرح به دست شورای عالی انتقال پایتخت که شامل صاحب‌نظران و کارشناسان سه قوه بوده سپرده شد که پس از تصمیم‌سازی توسط آن شورا طرح به کمیسیون باز می‌گردد و در دستور کار صحن علنی مجلس قرار می‌گیرد.

0
-2
  

2 دیدگاه

  1. احمد می‌گوید:

    خوب اینو کجای دلمون بزاریم حالا دوباره قسمت دیگه ای از محیط زیست البرز برمیدارن توش شهر میسازن حیوانات هم باید برن رو نک قله دماوند زندگی کنن

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  2. م.کاظمی می‌گوید:

    انچه راباید با امیدواری در انتظار ان بود این استکه : مسئولین ، دست اندرکاران وانها ئی که در رابطه با سرنوشت پایتخت نظر میدهند ، بلاخره و بتدریج متوجه شوند که اصولا” طرح “انتقال پایتخت ” انهم بعنوان راه حلی برای مشکلات تهران ، واقعا” عاری از منطق بوده ، در واقع نه تنها راحل مشکلات تهران نیست ، بلکه در صورت به اجرا در امدن جزئی یا کلی ان با مشکلات وسیعی روبرو خواهیم شد . این پیشنهاد بحدی از واقع گرائی وراه حلهائی که میباید برای مشکلات کلانشهری کشور- البته بالحاظ همه ویژگیهای ساختاری بخش شهری کشور – بدور استکه ، حتی طرح مداوم آن هم امری غیرمسئولانه وموجب اختلال در روند توسعه مسئله دار کشور خواهد شد . واقعا” جای تاسف بسیار است که تا چه حد پیشنهاد دهندگان انتقال پایتخت باشرایط موجود بخش شهری کشور که مشکلات شهری تهران ناشی از ان است ، بیگانه وباعرض پوزش بسیار دچار سطحی نگری اند . مسئله مهم وبسیار قابل تامل وتاسف، این استکه : تقریبا” تمام نظریاتی که مخالف ویا موافق با انتقال پیایتخت هستند ، با یکدیگر تفاوت ماهوی چندانی ندارند . در اکثریت قریب به اتفاق این پیشنهادها ، اظهارنظرها مسئله بگونه ای کاملا” انحرافی ویا بعضا” « وارونه » مطرح میشوند . یعنی نخست مسئلهء کاملا” بی پایه وفارغ از هرگونه پژوهش ومطالعه اصولی تحت عنوان ” انتقال پایتخت ” مطرح میگردد . بنوعی که باید گفت :نخست فیل جدیدی هوامیشود ! انوقت یکدسته انرا چنانکه مُد شده “مثبت ارزیابی!” نموده ودسته دیگر انرا خوب !؟ اما مشکل دانسته وبخاطر مشکلی پیشنهادء دست نگهداشتن دارند ! سروران گرام ، راه حل مشکلات تهران با انتقال پایتخت قابل رفع یا دستکم تعدیل هم نیست ! این پیشنهاد جدا” ره به ترکستان است ! مشکلات تهران مربوط به شرایطی اقتصادی اجتماعی وسیاسی ء بخش شهری یاسیستم وشبکه شهرهای کشوراست . نمیتوان بخش شهری کشور را رها نموده ، توجه مستدلی به ان نداشت ، به این توهم دچارشد که با انتقال پایتخت مشکلات تهران رفع خواهند شد . تهران با تمرکز مواجه است ، بسیار خوب ؛ این تمرکز نخست بعلت شرایط وویژگیهای ساختاریء مربوط به بخش شهری کشورکه فعلا” متوجه تهران است بوده ، و دوم اینکه تمرکز مورد بحث « ذاتی» این مرحله از توسعه کشور است . ذاتی بودن ان بدین معنی است که : هر اقدامی که در« تقابل» با ان باشد ، فرضا کلیه اقدامات واقعا” نه پخته ای که تحت عنوان تمرکز زدائی انجام شده ومیشوند ، مانند : پیشنهاد انتقال جزئی ویا کلی پایتخت ، تخلیه جمعیتی تهران ، مهاجرت معکوس (البته گوئی این یکی به تقلید از پولپوت است !) ساخت شهرهای جدید بدور از شهراصلی ودر نتیجه روی دست ماندن انها وغیره ، بعلت تقابل مذکور ، نیامده آنچنان دچار مشکلات وچه فکرمیکردیم چی شد ها خواهند گردید ، که مجریانش با پشیمانی تمام ازتصمیمات خویش روبروشوند . مسئله تعجب اور این استکه چرا علیرقم شکست های پی درپی در این زمینه ، دستگاه اجرائی باز هم این روالء به بن بست رسیده را ادامه میدهد ؟ شما خواننده محترم پاسخی برای این پرسش دارید ؟ ایا منافع خاصی در کار است ؟ شاید ! بنابراین ، راه حل را نه در تقابل با تمرکز مذکور بلکه در تعامل با کلیه روندهای تمرکزساز وهدایت ان درجهت تحقق سریع وسهل تراهداف توسعه عمومی کشور ، میبایست جستجو نمود . سایت « شهرسازی وتوسعه » از نقد متقابل سروران گرام صمیمانه سپاسگزار خواهیم بود

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>