تابلوهای عبور یوزپلنگ در جاده ها / مرگ حداقل ۱۱ یوز در تصادفات جاده ای

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: تابلوهایی با عنوان مسیر عبور یوزپلنگ در شهرستان شاهرود جاده میامی- مشهد و حوالی جاده ورودی به بیارجمند نصب می گردد.

با توجه به قرار گرفتن مجموعه حفاظت شده توران به عنوان بزرگترین ذخیره گاه زیست کره کشور در جوار جاده اصلی سمنان –  مشهد و جاده اصلی شاهرود – بردسکنT به منظور آموزش و ترغیب مردم به ویژه مسافرین و رانندگان به رعایت سرعت مناسب در این محل ها، تابلو هایی با مضمون محل عبور حیوانات وحشی، البته با اندازه ای بزرگتر و با نماد یوزپلنگ آسیایی تهیه و به زودی در گذرگاه های عبور این گونه نادر نصب می گردد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان در این باره گفت: ذخیره گاه زیست کره توران یکی از زیستگاه های مهم یوزپلنگ آسیایی بوده و وجود جاده ترانزیتی در حاشیه این ذخیره گاه که در کریدور مهاجرتی یوزپلنگ آسیایی به مناطق آزاد و قسمت شمالی جاده قرار دارد، نه تنها موجب برهم خوردن امنیت زیستگاه می گردد، بلکه باعث اخلال در رفت و آمد و بعضا تصادفات جاده ای برای این گونه نادر و ارزشمند می گردد.

..تصویر: دو توله یوزپلنگ کشته شده در برخورد با خودروهای عبوری در شمال پارک ملی توران / ۸ مرداد ۱۳۸۹

به گزارش پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: یکی از غم انگیزترین وقایع در شمال پارک ملی توران، در تاریخ ۸ و ۹ مرداد ۱۳۸۹ اتفاق افتاد، زمانیکه تصادف و مرگ دو توله یوزپلنگ در ۸ کیلومتری غرب روستای عباس آباد توسط پلیس راه به محیط بانان گزارش داده شد، محلی که ایستگاه محیط بانی شمالی توران در آن واقع شده است.

….تصویر: مرگ یوزپلنگ مادر در برخورد با خودروهای عبوری در توران یک روز پس از مرگ توله ها / ۹ مرداد ۱۳۸۹

محیط بانان که می دانستند یوزپلنگ مادر در محدوده تصادف به جستجوی توله هایش می پردازد، به گشت زنی در اطراف محل حادثه پرداختند اما موفق به یافتن یوز ماده نشدند. متاسفانه یک روز بعد از حادثه، یوزپلنگ مادر را در حالیکه بشدت مجروح شده بود در یک کیلومتری محل تصادف توله ها پیدا کردند و یوز مادر در مسیر دانشکده دامپزشکی گرمسار از بین رفت.

………….تصویر: کشته شدن یوزپلنگ در تصادف جاده ای در منطقه حفاظت شده کالمند، فروردین ۱۳۸۷

یوزهای ایرانی جانورانی هستند که مسافت های طولانی را طی نموده و برای جابجایی میان مناطق مختلف، گاهی صدها کیلومتر را می پیمایند. از همین رو عبور از جاده های مختلف برای آنها اجتناب ناپذیر است.

طی یک دهه اخیر در ایران ۲۷ یوزپلنگ به صورت مستند توسط عوامل انسانی مختلف از پای در آمده اند که حداقل ۱۱ مورد آن بر اثر برخورد با خودروهای عبوری بوده است.

………………………..تصویر: کشته شدن یوزپلنگ نر در تصادف جاده ای در پناهگاه وحش دربند راور

البته این آمار یوزپلنگ های کشته شده ای است که توسط افراد مشاهده و گزارش شده و مرگ آنها مستند شده است و احتمالا موارد بیشتری از مرگ یوزپلنگ ها در جاده های ایران رخ داده که گزارش یا مشاهده نشده است.

+2
-52
  

14 دیدگاه

  1. توحید می‌گوید:

    تازه به فکر این افتادین ؟ همیشه چند سال عقبیم

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 4

  2. رضا می‌گوید:

    با زم خوبه ولی اگه ما مردم موقع رانندگی دقت کنیم شاید کمتر شاهد این اتفاقات باشیم.

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 2

  3. سعید هاشمی می‌گوید:

    چرا جاده بکشید تو زیستگاه یوز که بعد بخواید تابلو نصب کنید؟
    چه راننده ای به تابلو توجه میکنه
    من خودم یه دوست دارم جز گاز دادن هیچی حالیش نیست

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 3

  4. سجاذ می‌گوید:

    موافقم با آقای هاشمی.چرا جاده.الان جاده بافقم زده بشه(معلوم نیست دارن چکار میکنن) پلنگم به آمار کشته شدگان یوز پلنگم اضافه میشه.این چند روز همش آمار خرابکاری میشنویم.کشته شدن پلنگ,موته.خدا کنه حل بشه همه چیز

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 2

    • فرشته می‌گوید:

      chi juri hal beshe dada!kho bayad moragheb bashim dige!khodam tahala 2 mored az vasate jade jaam kardam o khekeshun kardam.nabayad bi tafavot rad shod.nabayad bezarim in chiza adi beshe vase mardom,bayad befahman in kar che avaghebi dare.

      موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

  5. نیما می‌گوید:

    من میگم شما اصلا نمیخاد مراقب طبیعت و محیط زیست باشید فقط دست از سر شون بردارید وسط محل زندیگیشون جاده نزنید معدن نزنید اونا خودشون بلدن چیکار کنن

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  6. رضا می‌گوید:

    این تابلو ها باید حالتی باشه که یک یوز واقعی رو برای راننده ها تشبیه کنه وگرنه فایده نداره.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  7. رضا می‌گوید:

    چند وقتی خبر جدیدی از گوزن زرد کرخه نیست؟ همشون مردن؟

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 2

  8. رضا می‌گوید:

    من خودم ۵شنبه و جمعه تو منطقه حفاظت شده شاهرود و کیاسر بودم پر بود از لاشه گرگ ، شغال و روباه بخاطر تصادف ، مثلا تو جاده ای که سراشیبی تند داره یه حیون بیاد جلو چکار میتونه یه راننده بکنه؟

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  9. barbod می‌گوید:

    متاسفانه دیده گاه مسئولین ما نسبت به محیط زیست و میراث فرهنگی فقط سیاسی و نمایشیست! چرا اهمیت تعیین ریاست سازمان مهم زیست از یک وزارت خانه کمتر است؟ این همه تعلل و بی تفاوتی از کجا نشات میگیرد؟ و بعد پیشنهاد آن به قالیباف! واقعا دراین کشور یک فرد تحصیلکرده و مجرب و با تجربه در زمینه محیط زیست نیست! متاسفانه این سازمان هیچ برش و مدیریت و برنامه ثابت و پیوسته ای در هیچ زمینه ای ندارد به عنوان مثال: خشک شدن دریاچه ارومیه و تالابهای پریشان هامون گاوخونd میقان …. نبود جرایم بازدارنده شکار/کارخانجات و خودروهای آلوده کننده/ تخریب منابع طبیعی جنگل کوه…. و صادرات مواد خام!/ نبود حتی یک برنامه پیوسته و یا حتی تبلیغی در صدا و سیما به منظور فرهنگسازی و حساس سازی حفظ محیط زیست حتی در شبکه مستند! آموزش و پرورش بماند! سرم درد گرفت وقتی بچه یوزها رو دیدم ….

    چقدر ساختگـــــی بود شعار من و تو

    خاک عالم به سر قول و قرار من و تو

    هیچ معلوم نشد از چه نژادی هستند

    تُف به روی دل بی ایل و تبـار من و تو

    گریه کن ابرک معصوم، زمینگیر شدیم

    آسمان نیــــز نشد آینــــه دار من و تو

    حرف هایی که به هم ردّ و بدل می کردیم

    آخرش نیـــــز نخوردند بــــه کــار من و تـــو

    باغ ما مزرعه ی هرزه ترین زمزمه بود

    مفتکی هم نمی ارزید بهار من و تــو

    آخرین بیت: ببین قافیه را باخته ایم

    فحش و نفرین غزل نیز نثار من و تو

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

    • فرشته می‌گوید:

      man kamelan movafegham,mirase farhangio mohite zist mazlumtarin o bichare tarin organhae rasmie keshvaran!
      1az dalayelesham sokute khode mardome nesbat be mavarede in chenini va jahli ke hokumat az tarighe resane mardomo tush negah midare,unghadr ke vase varzesh o khabarae siasi gine bisaab o yenge donya tu akhbar harf mizanan rajebe in hame asare bastani dar hale nabudio in hame gune dar hale engheraz harf mizanan !?
      bayad ma ahamiat bedimo masulino tahte feshar bezarim ta 1 tekuni be khodeshun bedan.
      hamin keshvar baghali vase 1 park midizan tu meydun 40 shab ast mishinan!ma tavagho darim ba chandta CM o like harfemun o beshnavan taze tartibe asar ham bedan!

      موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  10. کیان می‌گوید:

    باید قانونی به تصویب برسد که در آن کشتن یک حیوان به منزله ی کشتن یک انسان باشد

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>