راهسازی در محور الموت – تنکابن بهترین زیستگاه حیات وحش را نابود کرد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: مدیر کل حفاظت محیط زیست قزوین گفت: عملیات راهسازی در محور الموت – تنکابن اصلی ترین زیستگاه پلنگ و کل و بز را تخریب کرد.

فرهادی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: مطالعات احداث جاده الموت – تنکابن از ۳ پیش آغاز شده که در ابتدا مقرر شد وزارت راه و شهرسازی به منظور عبور از ارتفاعات، مسیر عاطشت تا باغدشت را با حفر تونل باز کند اما همین طور که الان مشاهده می کنیم پس از گذشت ۳ سال علاوه بر این که بر تعهد خود عمل نکرده سبب تخریب بهترین زیستگاه حیات وحش نیز شده است.

وی در ادامه اذعان داشت: عملیات راهسازی باعث گسستگی در زیستگاه حیات وحش شده که اثرات منفی آن تا صدها سال ادامه دارد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست قزوین با اشاره به پیگیری مجددانه از سوی محیط زیست در این مورد اظهار داشت: اگر چه هر بار ما اعتراض کردیم مسئولان امر کمبود اعتبار مرا مطرح کردند اما این دلیل قابل توجیه نیست چرا که پیشنهاد ما مبنی بر حفر تونل از نظر اقتصادی به صرفه تر بود اما آقایان در کمال بی توجهی به محیط زیست عملیات را طبق طراحی خود اجرا کردند.

فرهادی کاهش ظرفیت سدها را از جمله معایب این عملیات عنوان کرد و تصریح کرد: عملیات راهسازی کوه بری که به صورت غیرمجاز صورت می گیرد سبب می شود تا رسوبات مازاد را به سمت رودخانه های الموت رود، طالقان رود، رودخانه شاهرود جاری می کند و نهایتا در پشت سد سفید رود ته نشین شده و سبب کاهش ظرفیت سد می شود.

وی گفت: در حال حاضر پیشرفت کار در مرحله ایجاد پل است و کمتر از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و هم اکنون نیز می توانند مسیر را تغییر دهند چرا که اتمام آن‌ آسیب جبران ناپذیری را به حیات وحش وارد می کند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین در پایان خاطر نشان کرد: طی این ۳ سال بارها این موضوع را پیگیری کردیم و حکم تعطیلی عملیات را گرفتیم اما آقایان از کانال های دیگری ورود پیدا کردند و پروژه را پیش بردند اما باز هم دیر نشده و هم اکنون هم می شود مسیر را تغییر داد.

0
-4
  

14 دیدگاه

  1. کمیته حقیقت یاب می‌گوید:

    حالا این مدیر کل هم آخرای خدمتش هست بیخیال همه چیز شده و داره اعتراض می کند بعد از آقای روشن مدیر کل قبلی استان قزوین که اعتراض کرد و انتقالش دادند به استان دیگه ایشان تازه به فکر افتاده تا شاید انتقالش بدهند برود جای دیگه
    تازه حقوق محیط بانان استان قروین اصلا تکان نخورده و ۳۵ درصد اضافه نشده
    درحالی محیط بانان استان قزوین به خوبی به کار خود مشغولند بدون کمیت و کاستی
    به راستی تا به کی بایستی این گونه باشد………. حراست تهران و بازرسی کجاست؟
    راستی ایشان مدیر کرد زبان هستند و هر چی کرد را دور برش جمع کرده بیشتر قومیت گرایی درمیان کارکنان استان قزوین رواج دارد تا شایسته سالاری . حراست ،امور اداری مالی، مسولین بی تجربه منطقه آوج ، آبیک و .. که حتی کوچکترین تجربه را ندارد ولی چون کرد هستند بهترین پست ها را به آنها انتصاب کرده
    به صورت سلیقه ای شروع به ابلاغ زدن و جابجایی های بی مورد کارکنان کرده است در طی خدمت در این استان
    اکثرا میرشکاران هم کرد و از کرمانشاه می آیند (که همشهری هستند)و به جای دفن گونه گراز اقدام به فروش گوشت گراز می کنند که میلیونها پول به جیب می زنند
    به خدا اگر کوچکترین خیانتی به محیط زیست شده ما مردم قزوین نمی بخشیم

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  2. سجاذ می‌گوید:

    من اهل تنکابنم. ما چکار کنیم؟ نمیدونیم چه جوری باید جلوی این پروژه ی مسخره رو گرفت. مدیر کل استانم هر وقت میاد میره به پروژه سر میزنه.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 2

  3. سجاذ می‌گوید:

    سلام جای دیدنی جاده دوهزار و سه هزار. دشت دریاسر. دشت میان لات. جاده آغوز حال. برا شکار منطقه شکار ممنوع هستش همه جاش. از جاده سه هزار به الموت قزوین و طالقان راه داره که طبیعت و حیات وحش عالی داره. تمام کوهپایه هاشم قرقاول و زمستان ابیا داره. مرال و شوکا تو جنگل خیلی کم شده ولی جاهایی هست که انسان بعلت انبوه بودن جنگلش کم میره اونجا میتونی پیدا کنی. ولی با بلد محلی باید برید. خرس و پلنگم هست.

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 2

  4. امیر می‌گوید:

    آقای مدیر کل پاشو ۴ تا عکس بگیر برو مجلس.توافقاتتم اگر مکتوبن ببر

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  5. مهدی طاهری می‌گوید:

    یکی از بهترین و بی نظیر ترین زیستگاهای وحوش در ایران که محل زندگی گونه هایی چون پلنگ خرس قهوهای سیاه گوش کل و بز وحشی هما کبک دری که بار های بارها توسط محیط بانان با دوربین های عکاسی و فیلم برداری به تصویر کشیده شده با بیتدبیری مسئولین بلند پایه نظام در حال نابودیست با یک پنجم هزینه جاده فوق مسئولین راه می توانستند جاده کنونی الموت را تسطیح و ترمیم کنند و نیازی به این همه تخریب و هزینه بالا نبود جاده ای که جزء استفاده مالی برای عده ای و چند شرکت راه سازی منفعتی برای دیگران ندارد جزء حیف میل کردن پول بیت المال مسیر در دست احداث با توجه به نوع ساختار زمین و رانشی بودن قسمتی از آن جزء تخریب محیط زیست و تلفات جاده برای مسافرین چیز دیگری به همراه نخواهد داشت

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

  6. آقای مدیرکل امیدوارم همان طور که میفرمایید باشه و از شما خواهشمندیم که کوتاه نیایید

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  7. نوید فردوسی پور می‌گوید:

    نابودی طبیعت به بهانه آرامش و آسایش انسان خیلی جالبه

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

  8. بچه الموت می‌گوید:

    از بس تو الموت جاده و ویلا ساخته شده که دیگه جایی برای زندگی وحوش باقی نمونده.ویلاهایی هست تو عمق مناطق که کسی نمیتونه نزدیکشون بره میگن واسه آقایانه. آه چی بگم بیخیال

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  9. hossien می‌گوید:

    اقا مهدی طاهری شما که خودت جز عوامل تخریب محیط زیست هستی
    ما خدمات و … شما و پدرتون در لباس محیط بانی رو فراموش نکردیم

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

    • بچه الموت می‌گوید:

      دوست گرامی شما هم آقای مهدی طاهری رو میشناسی؟ دوستان خودش به عنوان همیار محیط زیست دست به تاراج محیط زیست زدن و فقط اگه کسی به قلمرو اونا وارد بشه به سرمحیط بانی گزارش میکنن و خودشونم از مصونیت برخوردارن.بیخیالش شو کاری از دست من و شما بر نمیاد

      پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>