تولد نخستین بچه فیل با روش لقاح مصنوعی از طریق اسپرم منجمد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: باغ وحش Schoenbrunn (شوئنبرون) در وین، پایتخت اتریش از تولد نخستین بچه فیل به روش لقاح مصنوعی و با استفاده از اسپرم منجمد خبر داد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، «توماس ووراچک»، دامپزشک این باغ وحش تولد این بچه فیل ماده را نقطه عطفی در روند تولید مثل‌ فیل‌ها به روش لقاح مصنوعی عنوان کرد.

هرچند لقاح مصنوعی در فیل‌ها امری متداول است اما «ووراچک» تاکید کرد که استفاده موفقیت‌ آمیز از اسپرم منجمد در حفاظت از نسل این حیوانات در معرض خطر گام مهمی برای حفظ گونه آنها است چرا که با انجماد اسپرم می‌توان آنرا برای مدت بسیار طولانی‌تری استفاده نمود.

مسئولان باغ وحش «شوئنبرون» همچنین خاطر نشان کردند: اسپرم منجمدی که برای تولد این بچه فیل استفاده شده متعلق به یک فیل نر وحشی در منطقه حفاظت شده‌ای در آفریقای جنوبی است. مادر بچه فیل تازه متولد شده نیز از سال ۱۹۹۸ میلادی در این باغ وحش زندگی می‌کند.

نسل هر دو گونه آسیایی و آفریقایی فیل ها به خصوص در آسیا که به طور گسترده ای به دلیل شکار غیر قانونی برای گوشت و عاج و تخریب زیستگاه ها در خطر انقراض قرار دارد.

از آنجاییکه بقای فیل در زیستگاه طبیعی خود به شدت در معرض خطر است، باغ وحش های سراسر جهان در حال تلاش برای حفظ فیل ها هستند.

حدود ۲ هزار فیل در باغ وحش های گوناگون زندگی می کنند و تخمین زده می شود بیشتر ۱۵ هزار فیل آسیایی به صورت خصوصی جهت بکارگیری در صنعت چوب برای حمل و نقل و یا به منظور زندگی در معابد نگهداری می شوند.

0
0
  

2 دیدگاه

  1. توحید می‌گوید:

    واقعا خوش به حال حیوون های کشور های پیشرفته

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  2. امید می‌گوید:

    هیچ جای دنیا هیچ حیوونی منقرض نمیشه مطمئن باشین که همه حیوانات به خوبی زندگی میکنند…فقط توی ایران که هیچ ارزشی برای محیط زیست و حیوانات قائل نیستیم…جمعیت شیر اسیایی در جنگل گجرات هند در ۷ سال ۲ برابر شده است….یوز باید بره به هندوستان پلنگ هم باید بره به روسیه…فقط اینجوری این دوتا حیوون زنده میمونن اگر اینجا بمونن مثل ببر مازندران میشن…

    داغ Thumb up 5 Thumb down 3

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>