واکنش اداره کل محیط زیست اصفهان به خبر معدن کاوی در پناهگاه حیات وحش موته

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: در پی انتشار اخباری در خصوص فعالیت های معدنکاری در پناهگاه حیات وحش موته در رسانه ها، پایگاه اطلاع رسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در گفت و گو با مهدی انصاری سرپرست معاونت محیط طبیعی این اداره کل مطالبی را منتشر نموده است.

مهدی انصاری در زمینه سابقه موضوع اظهار داشت: در اواخر اسفندماه سال گذشته مصوبه تشکیل ستاد اجرایی کارگروه توسعه بخش معدن (کمیسیون موضوع اصل ۱۳۸ قانون اساسی) از تصویب هیأت وزیران گذشت. به موجب بند ۲ این مصوبه تعیین تکلیف معادن واقع در مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست به کارگروه توسعه بخش معدن استان ها واگذار گردید که در صورت موافقت ۸ عضو از کارگروه این معادن فعال گردند ولی خوشبختانه با عنایات خاص استاندار محترم اصفهان به مسائل زیست محیطی تاکنون هیچ گونه معدنی در مناطق چهارگانه تحت مدیریت استان اصفهان واگذار نگردید و این اداره کل همراه با سایر استان های کشور مراتب مغایرت مفاد مصوبه مذکور با قوانین و مقررات را به سازمان متبوع اعلام و خوشبختانه خبرهای رسیده حاکی از لغو مصوبه مذکور میباشد.

معاون محیط طبیعی حفاظت محیط زیست استان در خصوص معدن سنگ تراورتن مزرعه هورهوره که با دادنامه دیوان عدالت اداری فعالیت آن در پناهگاه حیات وحش موته بلامانع اعلام گردید گفت: این معدن از جمله معادن متروک و مسبوق به سابقه پناهگاه حیات وحش موته بوده که بهره بردار بعد از انقلاب اسلامی به دلایلی فعالیت در آن را رها نموده بود و مزرعه تحت مالکیت بهره بردار نیز به حالت متروکه درآمده بود. با این حال پس از وصول درخواست فعالیت مجدد و تمدید پروانه بهره برداری در سال ۱۳۸۹ ، مکاتباتی با دفتر حقوقی انجام و به دلیل مغایرت با توافقات فیمابین سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت صنایع و معادن وقت با تمدید مجوز بهره برداری این معدن مخالفت بعمل آمد.

وی افزود؛ در پی مخالفت این اداره کل، بهره بردار سابق معدن شکایتی را در دیوان عدالت اداری مطرح و علی رغم دفاعیات این اداره کل و دفتر حقوقی سازمان حفاظت محیط زیست، قضات محترم دیوان رای بر بلامانع بودن فعالیت معدن و الزام اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان به تمدید مجوز بهره برداری را صادر مینماید.

انصاری ادامه داد: پس از ابلاغ دادنامه و نظر به این که اجرای دادنامه دیوان عدالت اداری برای هر دستگاه دولتی الزام آور میباشد ابتدا بازدید کارشناسی از محل معدن بعمل آمد و نسبت به حذف تداخلات محدوده با زیستگاه های حساس و آبشخورها اقدام و با اخذ تعهدنامه محضری، بهره بردار متعهد به رعایت کلیه شروط و تمهیدات زیست محیطی مربوط به فعالیت معادن شده است و نهایتا مراتب جهت طی مراحل اداری صدور پروانه بهره برداری به اداره کل صنعت معدن و تجارت استان مرکزی اعلام گردید.

معاون محیط طبیعی حفاظت محیط زیست استان بیان داشت: با عنایت به موارد ذکر شده، اولا هر گونه فعالیت بهره برداری معادن در مناطق حفاظت شده ماهیتا مخرب بوده و با فلسفه حفاظت از منطقه و زیستگاه های حیات وحش منافات دارد و ثانیا صدور مجوز بهره برداری به معنای آزادی بهره بردار به هر گونه تخریب و دست اندازی به عرصه های طبیعی نمیباشد و فعالیت معدن تحت نظارت و پایش مداوم قرار داشته و اخذ تعهد محضری از بهره بردار به همین منظور و در راستای به حداقل رساندن فعالیت مخرب معدن بوده است.

پناهگاه حیات وحش موته با وسعت ۲۰۴,۳۵۰ هکتار در شمال استان اصفهان، شمال غربی میمه و جنوب غربی شهرستان دلیجان قرار دارد که  یکی از مهمترین عرصه های طبیعی و بهترین زیستگاه گونه ارزشمند آهو در کشور به شمار می رود و بیشترین جمعیت آهو نسبت به سایر مناطق را در خود جای داده است به گونه ای که در حال حاضر بیش از ۴ هزار راس آهو در این منطقه حضور دارد.

+2
0
  

3 دیدگاه

  1. محمد می‌گوید:

    همه مناطق که از دست این ساخت و سازها و معادن در امان نبودن و دارن نابود میشن موته رو هم به این لیست اضافه کنید تا خیال همه راحت بشه

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  2. توحید می‌گوید:

    موته خداحافظ

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  3. امید می‌گوید:

    به سرنوشت بافق دچار شد…نه اولیش بود نه اخریش

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>