با وجود رانش زمین، جاده سازی و ساخت ویلا در جنگل ابر همچنان ادامه دارد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: یک استاد دانشگاه با بیان اینکه زمین های کشاورزی روستای شیرین آباد اولین قربانیان رانش زمین در این منطقه به دلیل قطع درختان برای ساخت جاده هستند گفت: با وجود تکذیب مسئولان ساخت جاده درجه یک و ویلا در جنگل ابر همچنان ادامه دارد.

علی نقی مقصود لو در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: اولین نشانه های خطرات دفن روستای شیرین آباد با مدفون شدن بخشی از زمین های کشاورزی مردم زیر رانش زمین آغاز شده است.

به گفته وی، برخلاف ادعای مسئولان مبنی بر توقف عملیات جاده سازی در مسیر جنگل ابر روند جاده سازی آن هم جاده درجه ۱ با عرض ۴۰ متر همچنان در این منطقه ادامه دارد.

مقصود لو اظهار داشت: ویلا سازی و توسعه در جنگل ابر نیز هرگز متوقف نشده اما مردم منطقه که پیش از این با برخی وعده های دروغین مسئولان ذینفع،  ابراز علاقه به ساخت جاده می کردند حالا با دیدن آثار رانش زمین و احساس نگرانی در مورد فرو رفتن روستا زیر زمین نسبت به ساخت این جاده و توسعه ساخت و ساز در پی آن به شدت معترض هستند.

این استاد دانشگاه با اشاره به افزایش میزان رانش ها در بخش های مختلف مسیر تصریح کرد: امیدواریم در مدیریت جدید سازمان محیط زیست دکتر ابتکار هر چه سریعتر جلوی ساخت این جاده و ویلاسازی و در پی آن نابودی روستای شیرین آباد را بگیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، تیرماه سال گذشته با وجود اخطارهایی که در چند سال اخیر کارشناسان و متخصصان  محیط زیست در خصوص خطرات احداث جاده در مسیر جنگل ابر و غیر ضروری بودن این جاده داده بودند رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: برای احداث جاده جنگل ابر هیچ مشکلی وجود ندارد و سازمان حفاظت محیط زیست بر اجرای آن نظارت کامل دارد.

یک هفته پس از اعلام این خبر از سوی رییس سازمان محیط زیست یک فعال حقوق محیط زیست از قطع شبانه چهار هزار درخت با ارزش در مسیر جاده ابر خبر داد و گفت: جاده ابر بستری برای سودجویی برخی شده تا با ویلاسازی و شهرک سازی به تخریب هرچه بیشتر محیط زیست بپردازند.

در حقیقت بر خلاف ادعای مسئولان گفته می شود این جاده با عرضی برابر ۳۰ تا ۴۰ متر به هیچ عنوان جاده ای روستایی نیست و در صورت احداث هزاران اصله درخت سرخدار که از با ارزشترین و نادرترین گونه های درختی جهان است نابود می شوند اما برخی مسئولان استانی برای گسترش شهرک ها و ویلاسازی هر چند وقت یکبار اهالی این منطقه را تطمیع کرده و با دادن پلاکاردهای تبلیغاتی به دست آنها ماجرا را به گونه ای جلوه می دهند که ساخت این جاده خواسته آنان است.

این در حالی است که به دلیل وجود دیگر مسیرهای ارتباطی به هیچ عنوان اهالی نیازی به ساخت این جاده ندارند و تنها مسئولان برای دسترسی بهتر به ویلاها و گران تر فروختن آنها به دنبال ساخت این جاده هستند.

در واپسین روز های فروردین ماه سال جاری،‌ هیات دولت در دور چهارم سفرهای استانی خود، در استان سمنان به بررسی مصوبات سه سفر گذشته پرداخت و ضمن بازنگری در روند اجرا و اقداماتی که می بایست انجام می شده است، مشکلات و موانع را برطرف و دستورات لازم برای اتمام مصوبات قبلی از جمله اتمام جاده ابر تا پایان امسال را صادر کرد.

این در حالی است که  پس از گذشت کمتر از یک سال از این ماجرا و پس از تأکید مجدد هیات دولت بر ساخت جاده در جنگل ابر  مستنداتی از سوی علی نقی مقصودلو استاد دانشگاه و فعال حقوق محیط زیست مبنی بر رانش و جابجایی زمین ارائه شد و حالا هم که خبر از مدفون شدن زمین های کشاورزی روستای شیرین آباد می رسد همچنان روند جاده سازی و توسعه در این جنگل ادامه دارد.

+1
0
  

6 دیدگاه

  1. توحید می‌گوید:

    من از شاهرود از داخل جنگل به گرگان رفتم. طبیعت محض هستش.از همه اخبارها این بیشتر ناراحتم کرده.صداهای دارکوب اونجا رو هیچ وقت فراموش نمیکنم وقتی پیاده اونجا قدم میزدم.دارم کم کم احساس میکنم که شایستگی نگهداری طبیعت ایران رو نداریم.حقیقتی تلخ.کیفت و کمیت طبیعت ما رو به سراشیبی هستش.قبول کنید که این کاره نیستیم.ولی ساکت نمیشینیم و تلاشمون رو میکنیم و امیدمان به خداست

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  2. امیر' می‌گوید:

    با توجه به تغییر مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست انتظار می رود اقدام عاجلی برای جلوگیری از اینگونه اقدامات مخرب و حفظ سرمایه های ارزشمند ملی نظیر جنگل بی نظیر ابر بعمل آید.

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  3. نرگس روحانی می‌گوید:

    شنبه به دعوت انجمن تیرگان که از شاهرود است کارگروهی در دفتر مشارکتهای مردمی شهرداری بود شرکت کردم این جوانهای بی تجربه که ۹۹ درصد از تهران بودند پافشاری روی گردشگری روستایی در جنگل ابر می کردند انها هیچ کدام از مردم روستای ابر را همراه عقیده خود نداشتند به انها خرده گرفتم که کار شما اشتباه است این جلسه در روستای ابر با کارشناسانی مثل دکتر فرور یا مهندس جزی یا دکتر وطن پور یا اقای نشاط که کارگاه مشارکت مردمی بلدند باید بگذارید مردم روستای ابر اگر درست اگاه شوند هیچ شیطانی انها را وسوسه نخواهد کرد

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  4. مسعود ش می‌گوید:

    باید تصویر از این تخریب گسترده تهیه بشه تا دیگه کسی نتونه حقیقتو کتمان کنه هر کسی که میتونه دست به کار شه. نابودی طبیعت یعنی نابودی نسل بشر به اونایی که نمیفهمن اینو باید فهموند.

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  5. امید می‌گوید:

    خبر عجیبی نیست کاملا طبیعیه…فرهنگ میخواد که مردم ندارن…دوست دارن جنگل رو خراب کنن تا جاده بسازن حالا که کلی خسارت زدن به جنگل میگن جاده سازی خوب نیست…باید دید پیمانکار اینجور کارهای ساخت و ساز و جاده سازی توی کشور چه نهادی هست…بافق هم همینطور شده..پارک ملی کویر هم همینطور شده…حجم خرابیها و ضررهای زمان احمدی نزاد هنوز به طور کامل مشخص نشده و کم کم رو میشه همه طرح هاش بدون منطق و بی دلیل بود یهو الکی تصمیم میگرفت جاده درست کنه در حالی که اصلا نیازی نبود…در حالی که ساخت جاده جنگل و محیط زیست رو نابود میکرد…هیچ کارشناسی انجام نمیداد فقط از روی توهم تصمیم میگرفت…بافق پارک کویر که نابود شده بودن این هم از جنگل ابر تو رو خدا همرو کامل چاپ کن

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>