پلنگ ایرانی منتقل شده به روسیه، مادر شد / موفقیت پروژه احیای پلنگ قفقاز

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به نقل از سبزپرس، یکی از پلنگ‌هایی که در جریان پروژه تبادل ببر سیبری و پلنگ ایرانی به روسیه منتقل شده بود در پارک ملی سوچی این کشور صاحب دو توله شد.

صندوق جهانی حیات وحش (WWF) گزارش کرد که پس از تولد دو توله پلنگ در ماه جولای (تیرماه) در پارک ملی سوچی، دو توله پلنگ دیگر نیز در مرکز زادآوری پلنگ ایرانی این پارک ملی متولد شدند.

مادر این دو توله پلنگ، یکی از پلنگ‌های ماده‌ای است که در اردیبهشت ۱۳۸۹ و در جریان تبادل دو ببر سیبری با دوپلنگ ایرانی از پارک پردیسان تهران به روسیه منتقل شده بود. پدر این دو توله پلنگ نیز، یکی از دو پلنگ نری است که طی رایزنی ولادیمیر پوتین با مقامات ترکمنستان، از این کشور به سوچی منتقل شده بودند.

«عمر سمیونوف» مدیر مرکز زادآوری و معرفی مجدد پلنگ ایرانی در سوچی می‌گوید: «حقیقت این است که زایمان پلنگ وحشی در اسارت یک موفقیت بزرگ بر کارشناسان روسیه محسوب می‌َود و ما از اینکه به چنین نتیجه‌ای رسیده‌ایم بسیار خوشحالیم.»

مادر دو توله پلنگی که در ماه جولای به دنیا آمده بودند، پلنگ ماده‌ای بود که در اسارت متولد شده بود در صورتی که پلنگ ماده‌ای که به تازگی زایمان کرده، از شمال ایران زنده‌گیری شده بود.

موفقیت پروژه زادآوری پلنگ در روسیه، درحالی است که هفت ماه پس از تبادل ببرهای سیبری و پلنگ‌های ایرانی، ببر ماده بر اثر بیماری مشمشه جان داد و ببر ماده نیز از آن زمان تا کنون در محفظه‌ای در نزدیکی باغ‌وحش تهران نگهداری می‌شود. تا کنون مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست نیز اخباری از وضعیت ببر ماده منتشر نکرده‌اند.

+10
0
  

18 دیدگاه

  1. حسین دوستار یوز می‌گوید:

    واقعا متاسفم برای مسولان بی فکر ایران .ببر باغ وحش و می گیرن پلنگ و از ایران زندگی گیری میکنن میدن به روس ها

    پر طرفدار Thumb up 40 Thumb down 8

    • سودابه می‌گوید:

      شما پاراگراف آخر رو بخونید! ببرهای بدبختی که اومدن ایران بیماری گرفتن، یکیشون مرده!
      اگه قراره تو ایران اینجوری ازشون نگهداری بشه یا تو جنگلا شکارچیا بکشنشون همون بهتر که ببرنشون جاهای دیگه، بلکه منقرض نشن! من هم برای بیفکری مسئولان ایرانی واقعا متاسم، ولی خوشحالم که روسا تونستن از این پلنگای ایرانی خوب مراقبت کنن

      پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 2

  2. شکارچی می‌گوید:

    تفاوت رو دیدید ؟ حالا ایران چی ؟ کشک !

    پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 2

  3. علیرضا می‌گوید:

    جای خوشحالی داره، به هر حال مهم اینه نسل این موجود زیبا در طبیعت تداوم داشته باشه،به خصوص در جایی که خرد و دانش وجود داشته باشه ،هر که بامش بیش، برفش بیش
    و نخواهیم که مگس از سر انگشتان طبیعت بپرد،و نخواهیم که پلنگ از در خلقت برود.

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 1

  4. احمد می‌گوید:

    مبارکش باشه خوب شد از اینجا رفت تا انقراض پیدا نکنه باید ۲یوز در اسارت هم بدن روسیه تا نسلشون حفظ بشه

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 2

  5. امیر (3) می‌گوید:

    اینم از عرضه مسول محیط زیست و حیات وحش روسیه!
    به به لذت بردم!
    اونوقت ایران چی فقط ادعااااااااااااا

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 3

  6. مجتبی می‌گوید:

    هم خوشحالم هم نارحت
    خوشحال از اینکه در ایران نماندن که سرنوشتشون مثل سرنوشت این چند تا پلنگ ایرانی که کشته شدن نشه
    نارحت از اینکه ما ایرانی ها اصلا فرهنگ نداریم.
    ۲ یوز داریم آقایون چند سال گرفتن ولی هنوز هیج تصمیم درستی براشون گرفته نشده. تا چند سال دیگه این ۲ یوز هم مثل ببرها بیمار میشن میمیرن. اصلا ما فرهنگ نداریم برای حفاظت برای تکثیر برای تحقیق کردن اصلا حفاظت از حیات وحش در خون ما ایرانی ها = هست با کشتن نابود کردن

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 2

  7. مسعود ش می‌گوید:

    بلا نسبت همه دوستداران طبیعت و حیات وحش،
    خلایق هر چه لایق.

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 2

  8. امید می‌گوید:

    خدا رو شکر خیلی خوشحال هستم…لیاقتش رو دارن علم دارن فرهنگ دارن تخصص دارن…اگر این پلنگ توی ایران مونده بود به احتمال زیاد تا الان شکار شده بود…خدا رو شکر که نسل پلنگ ایرانی توی روسیه در حال احیا هست و پلنگها دارن زیاد میشن…خبر خیلی خوبی بود…ایران هم ۲تا ببر گرفت یکیشون رو کشت یکیشون هم تکلیفش معلوم نیست…همیشه گفتم باز هم میگم اگر میخواهین این حیوانات زیبا منقرض نشن باید به خارج از ایران برن…به خدا قسم اگر یوز ها رو بدیم به هند میبینیم که چقدر قشنگ تولید مثل میکنن و زیاد میشن…اینجا ۲تا یوز پلنگ توی اسارت هستند اما مسئولین عرضه ندارن این ۲تا رو با هم اشنا بکنن چند ساله که فقط حرف میزنن و وعده میدن….همین /کوشکی/ و /دلبر/ رو بدن به هند تا ببینن چه قدر قشنگ تولید مثل میکنن و زیاد میشن…من همیشه این حرف رو میگم…تا حالا هم چند بار زنگ زدم به روابط عمومی سازمان و این حرفها رو مطرح کردم و این پیشنهاد رو دادم

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 1

  9. امید می‌گوید:

    ۲تا ماده از ایران گرفتن ۲تا نر از تاجیکستان که خیلی راحت با تولید مثل و تکثیر هر کدوم از کاده ها الان ۲تا طوله دارن…یعنی از مجموع ۴پلنگی که از اول بود حالا تبدیل شده به ۸ تا پلنگ…خدا رو شکر که از ایران رفت و داره توی شرایط خوبی زندگی میکنه…نه گشنگی میکشه نه زیستگاهش تخریب میشه… ما ایرانی ها فقط و فقط و فقط شعار میدیم و ادعا دارن و میگن فرهنگ داریم تمدن داریم از زمان کوروش منشور داریم هیچکس رو هم قبول ندارن از اعراب بدمون میاد…. اما رفتارشون انقدر خرابه نهایته بی فرهنگی و بی تمدنی…خدا رو شکر که پلنگ ایرانی توی روسیه تکثیر شده…باید بقیه پلنگ ها رو هم بدن به روسیه و یوز ها رو هم بدن به هند تا معنی تکثیر رو بفهمن

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

  10. محیط بان می‌گوید:

    خدا رو شکر حالا می تونیم چند ساله دیگه با خواهش تمنا از روسیه درخواست پلنگ ایرانی کنیم !!!!

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 2

  11. reza می‌گوید:

    وقتی فرهنگ سازی نشه در بین بومیان عشایر و چوپان ها هر روز باید شاهد شکار پلنگ و غذاش و نابویش باشیم و دولتم چون خسارت نمیده به این بومیا ایناهم تلافی کشتار گاو گوسفندوشونو از پلنگ می گیرن بعدم اگر دولت سازمان محیط زیست می خواستن حیات وحش حفظ بشه خیلی راحت می تونن ولی نمی خوان این حرفهای خانم رییسم همش ادعا کردن که بگه مدیرای قبلی بد بودن ، از فردا موجی از توریست میره روسیه برای دیدن پلنگ ایرانی ولی ما چی لاشه تو سایتا ببینیم.
    تو آمریکا گوزن تو شهر اش مثل گربه تو تهران هیچکی کار نداره هرروزم دارن زیاد می شن اینجا فقط امروز بکشیم حال کنیم فردا مهم نیست.چون صنعت توریسیم بازدید از حیات وحش نداریم.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  12. محسن می‌گوید:

    دیده بان عزیز دوستان به نکته خوبی اشاره کردن پروژه یوز چی شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  13. حامد می‌گوید:

    ببخشید که این حرفو میزنم ولی انگار ایران مستعمره روسیه شده برا خودمون متاسفم

    داغ Thumb up 5 Thumb down 6

  14. امید می‌گوید:

    ۲ سال پیش هچین روزهایی روسه ۱ پلنگ هم نداشت اما حالا ۸ تا پلنگ داره و مسلما باز هم پلنگها تکثیر میشوند…اما کاملا واضحه که توی ایران مرگ و میر و تلفات پلنگها بیشتر از زاداوری و طوله دار شدن اونهاست..

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 1

  15. aref می‌گوید:

    واقعا متاسفم برای مسولان کشور پلنگ ایرانی در حال انقراض رو ازکشور جدا میکنن وبه جای اون دوببرسیبری که یکی از اونا براثر بیماری تلف شد وارد میکنن.بازم برای خودمون متاسفم.

    داغ Thumb up 4 Thumb down 2

  16. امیر" می‌گوید:

    البته روسیه زیاد هم در حفاظت از حیات وحش وطبیعت کارنامه خوبی نداره همین ببرهای سیبری در خاوردور روسیه به شدت از طرف قاچاقچیان اجرای بدن حیوانات که در چین مصرف داره تهدید میشوند و سیستم اداری روسیه با فساد و رشوه خواری در ان قادر به حفاظت از انهانیست فجایع زیست محیطی در شوروی سابق و روسیه فعلی هم کم نبودند

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  17. دوستدار حیوانات ایران می‌گوید:

    واقعا که،اون دو تا پلنگ دراخل روسیه بچه دار هم شدن اما اون دو قلاده ببر سیبری همون چند وقت اول یکیشون مرد به دلیل عدم رعایت بهداشت و اون یکی هم به شدت مریض شده در مازندران به سر میبره.

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>