با تصویب هیات وزیران خسارات وارده به جنگل‌ها و منابع طبیعی جبران می‌شود

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: با موافقت دولت و در راستای جبران خسارت وارده به جنگل‌ها و عرصه و اعیانی منابع طبیعی در صورت اجرای طرح‌های عمومی، عمرانی و توسعه‌ای و نیز اکتشاف و بهره‌برداری از معادن، خسارات وارده به جنگل‌ها و منابع طبیعی جبران می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، هیأت وزیران بنا به پیشنهاد مشترک وزارت جهاد کشاورزی و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و سازمان حفاظت محیط زیست و به استناد بند «ب» ماده ۱۲ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی – مصوب ۱۳۸۹ – آیین‌نامه اجرایی بند یاد شده را تصویب کرد.

بر این اساس، دستگاه‌های مجری مکلفند نقشه پروژه‌های اجرایی مصوب خود را به منظور برآورد خسارات احتمالی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار دهند. وزارت جهاد کشاورزی ظرف سه ماه پس از دریافت نقشه‌های یاد شده، هزینه‌های احیا و بازسازی و میزان خسارت وارده را تعیین و به دستگاه مجری اعلام می‌کند.

محاسبه خسارت‌های وارده به عرصه‌های موضوع بند «ب» ماده ۱ بر مبنای آخرین فهرست بهای واحد پایه آبخیزداری و منابع طبیعی ابلاغی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور، با توجه به شاخص‌های تعداد کل نهال‌ها، بوته‌ها، درختان و درختچه‌ها به صورت طبیعی و دست کاشت، مساحت پوشش‌های علفی یا چمنزارها (متر مربع)، حجم خاک جا به جا شده به متر مکعب، هزینه کاشت، نگهداری و مراقبت معادل سن نهال، بوته‌ها، درختان و درختچه‌ها به صورت طبیعی و دست کاشت و ضریب ارزش جنگل و عرصه و اعیانی منابع طبیعی، انجام می‌شود.

همچنین وزارت جهاد کشاورزی موظف است همه ساله میزان خسارات موضوع این تصویب‌نامه را با هماهنگی دستگاه های اجرایی مربوط جهت درج در لایحه بودجه سنواتی به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور پیشنهاد کند. معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور ردیف متمرکزی را برای این منظور در لوایح بودجه سالانه پیش‌بینی و در چارچوب موافقتنامه با وزارت جهاد کشاورزی برای مصارف تعیین شده در ماده ۱۳ قانون اختصاص می‌دهد.

بر اساس این مصوبه، وزارت جهاد کشاورزی مکلف است اعتبارات ناشی از اخذ خسارات اجرای طرح‌های عمومی، عمرانی و توسعه‌ای در مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست را صرفا در چارچوب عملیات موضوع ماده ۱۳ قانون و با نظر سازمان حفاظت محیط زیست در مناطق یاد شده، هزینه کند.

بر اساس این گزارش، این مصوبه از سوی اسحاق جهانگیری – معاون اول رئیس‌جمهور – برای اجرا ابلاغ شده است.

بند «ب» ماده ۱۲ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی:

بر اساس بند «ب» ماده ۱۲ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی، دولت مکلف است در اجرای طرح‌های عمومی، عمرانی و توسعه‌ای خود و نیز اکتشاف و بهره‌برداری از معادن، خسارات وارده به جنگل‌ها و عرصه و اعیانی منابع طبیعی را در محاسبات اقتصادی و برآورد هزینه‌های امکان‌سنجی اجرای طرح منظور و پس از درج در بودجه‌های سنواتی، در قالب موافقتنامه‌های مبادله شده با وزارت جهادکشاورزی برای حفاظت، احیا و بازسازی عرصه‌های اختصاص دهد.

وزارت جهادکشاورزی مکلف است هزینه‌های احیای و بازسازی و جبران خسارات وارده را حداکثر ظرف سه ماه پس از استعلام دستگاه‌ اجرایی مربوط، تعیین و اعلام کند.

نحوه محاسبه خسارات وارده بر مبنای آئین‌نامه‌ای خواهد بود که حداکثر شش ماه پس از تصویب این قانون به پیشنهاد مشترک وزارت جهادکشاورزی، معاونت و راهبردی رئیس‌جمهور و سازمان حفاظت محیط‌ زیست، تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

+6
-1
  

2 دیدگاه

  1. احمد می‌گوید:

    خدا کنه اجراش کنن

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  2. امیر' می‌گوید:

    آیا این خسارتها همیشه قابل جبران است؟؟؟ پس بهتر است در برخی موارد این طرحها اصلا اجرا نشود و یا بصورتی تغییر نماید که این خسارتها به حداقل قابل قبول برسد.

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>