هوشنگ ضیایی: تنها ۵ تا ۱۰ درصد از جمعیت حیات وحش باقی مانده است

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: هوشنگ ضیائی استاد دانشگاه و کارشناس حیات وحش گفت: طی دو سه سال اخیر جمعیت حیات‌وحش در مناطق آزاد به کلی از بین رفته و حتی در برخی مناطق حفاظت شده نیز تنها ۵ تا ۱۰ درصد از جمعیت حیات وحش باقی مانده است.

هوشنگ ضیائی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: اکنون از گله‌های بزرگ ۱۰ هزار راس کل و بز، قوچ و میش و آهوی وحشی در استان‌های شیراز، بوشهر و آذربایجان چیزی باقی نمانده است.

این کارشناس ارشد حیات وحش سرشماری و تهیه آمار دقیق از حیات‌وحش کشور را اولین اقدام برای جلوگیری از ادامه روند نابودی آنها دانست و افزود: پس از تهیه آمار دقیق باید با بررسی شرایط، پروانه‌های شکار و صید را صادر کرد چرا که صید و شکار بی‌رویه دلیل اصلی کاهش جمعیت حیات‌وحش کشور است.

ضیائی تصریح کرد: متاسفانه اکنون در بیشتر نقاط به جای آمارگیری و مطالعه، سالانه پنج درصد به جمعیت سال گذشته اضافه کرده و به عنوان آمار حیات‌وحش اعلام می‌کنند، در صورتی که این کار باید با کمک مردم محلی، طبیعت گردان و حتی شکارچیان انجام گیرد.

به گفته وی با استفاده از کمک مردم محلی و شکارچیان از شکار بی‌رویه حیوانات جلوگیری می‌شود چرا که وقتی شکارچی مشاهده کند دیگر حیوانی باقی نمانده، شخصا دست به شکار حیوانات نخواهد زد.

ضیائی گفت: علاوه بر تعداد حیات‌وحش باید ترکیب آنها را نیز محاسبه کرد. به طور کلی نسبت حیوان نر بالغ بر ماده باید یک به چهار باشد و اگر تعداد حیوانات نر کم شود، بسیاری از حیوانات ماده از بچه‌دار شدن محروم خواهند شد.

وی اضافه کرد: اکنون در بسیاری از نقاط کشور تعداد میش‌هایی که زایمان نکرده‌اند بسیار زیاد است که این مسئله حفظ این گونه را با مشکل مواجه خواهد کرد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: اگر در یک منطقه تعداد سم‌داران مانند کل، بز، قوچ، میش، آهو، جیبر و مرال از ۲۰۰ راس کمتر باشد، حتی اگر این جمعیت به خوبی حفاظت شود هم طی ۱۰۰ سال به کلی نابود خواهد شد چرا که با خانوادگی شدن جفت‌گیری و تغییرات ژنتیکی تعداد زاد و ولدها بسیار کاهش می‌یابد.

این کارشناس ارشد حیات وحش ادامه داد: این در حالیست که در ایران نه دسته‌های ۲۰۰ تایی بلکه دسته‌های ۱۰ الی ۲۰ تایی از سم‌داران وجود دارد.

هوشنگ ضیائی تاکید کرد: برای حفاظت از حیات‌وحش و افزایش آنها باید تمام مردم بسیج شوند تا در این صورت پس از افزایش جمعیت و برقراری ارتباط میان جمعیت‌های مختلف مساله مشکلات ژنتیکی و توقف زاد و ولد حیوانات نیز حل شود.

+11
0
  

7 دیدگاه

  1. احمد می‌گوید:

    شکارگاه کوه سیاه دشتستان در استان بوشهر درگذشته ای نه چندان دور بیش از ۷۰۰۰کل و بز ،قوچ و میش داشت اما الان ۷۵راس کل وبز،۲۲راس قوچ و میش بیشتر نمانده امیدوارم کمتر نشه

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 1

  2. سجاذ می‌گوید:

    همه میدونیم و کاری از دستمون بر نمیاد.

    داغ Thumb up 6 Thumb down 6

  3. آریان می‌گوید:

    راست میگه بنده خدا،هر روز یک بستردی میاد اهو و کل و بز و… شکار میکنه،روزی چند تا رو خدا میدونه

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  4. امیر می‌گوید:

    شکارچی میاد هم کاری میکنه؟!!!!عجب حرفی اکثر اینا اگه بدونن داره نسل حیوونی از بین میره بدو بدو میرن شکار که آخریشو خودشون بزنن و بعد بگن آخرین دونه از گونه فلان رو من زدم.چه دل خوشی داریم ما والا.آقای محترم شکارچی جماعت بزرگترین دشمن ملت و حیات وحش ایرانه.تا دشمن رو نشناسیم نمی تونیم باهاش مقابله کنیم.البته من هم قبول دارم که درصد کمی از شکارچی ها هم شاید اینجوری که شما می گین باشن .
    در ضمن با اون بخش از سخنان ایشان که می گن شکار بزرگترین عامل از بین رفتن حیات وحشه کاملا موافقم.

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 8

  5. مسعود ش می‌گوید:

    حماقت بزرگ دادن مجوز شکار تا دیگه چیزی از حیات وحش نمونه. لغو مجوز شکار و افزایش چند برابری جریمه ها ارزوی منه اما لابیگری شکارچیا جلوی این کارو می گیره. حالا اینانلو میاد از لزوم شکار حرف می زنه

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  6. مصطفی می‌گوید:

    تا ۳۴ سال پیش شهرستان جم در استان بوشهر مهمترین زیست گاه پلنگ وکل وقوچ میش وگراز تو جنوب کشور بوده ولی الان از اون همه ابهت فقط خاطره قدیمی ها باقی مونده ولی میشه با هزینه نچندان زیاد دوباره حیات وحش رو احیا کرد وفقط همت میخواد و عشق به محیط زیست بین مردم و مسولیین که در ایران این مورد پیدا نمیشه

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  7. سعید هاشمی می‌گوید:

    پلنگ و کل و بز و قوچ تو همه جای ایران فراوان بوده
    متاسفانه با صدور بی رویه و غیر منطقی پروانه شکار و محدود سازی میدان عمل محیطبانها
    هر ساله شاهد فجایع بیشتری هستیم
    جناب اقای هوشنگ ضیایی از اونجایی که استاد دانشگاه خود بنده به مدت هفت سال هم بوده اند
    بنده به مهارت و دقت در کلام ایشون خیلی معتقدم ولی متاسفانه ایشون توان اجرایی ندارن
    ما در کشور حدود ۵۰۰۰ نفر شکارچی تحت پوشش سازمان محیط زیست و باشگاه تیراندازی و شکار
    جمهوری اسلامی ایران نخجیر داریم که فقط اسم شکارچی رو یدک میکشن و اصلا اهل شکار و کشتن نیستن
    که هیچ بلکه کمک شایانی از جیب خودشون به طبیعت ایران هم میکنند که یکی از اونها همین اقای ضیایی هستش
    اما متاسفانه جوجه شکارچی های تفنگ بادی به دست دخل طبیعت زیبای ایران رو آوردن
    شما میتونید به سایت … مراجعه کرده
    و ببینید که برخی از این افراد چه جنایاتی که نمیکنند و تازه به اون افتخار هم میکنند
    متاسفانه سالهاست که ما داریم اینجوری پیش میریم و کسی هم به فکر حیات وحش ما نیست

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>