درخواست نمایندگان از رئیس جمهور برای تشکیل کارگروه ملی نجات دریاچه هامون

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: رئیس فراکسیون نجات دریاچه هامون در مجلس در رابطه با ماحصل دومین جلسه این فراکسیون گفت: در نامه‌ای از رئیس جمهور خواستار تشکیل کارگروه ملی نجات دریاچه هامون شدیم.

سیدباقر حسینی در گفت ‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، تصریح کرد: به درخواست اعضای فراکسیون نجات دریاچه هامون نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور، تنظیم و امضا شد که در این نامه اعضای فراکسیون از رئیس جمهور خواستند تا برای نجات دریاچه هامون یک کارگروه ملی تشکیل شود.

نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز در مجلس شورای اسلامی، گفت: پس از تشکیل دومین جلسه این فراکسیون برخی پیشنهادات کارشناسانه برای نجات دریاچه هامون ارایه و مقرار شد علاوه بر نامه رئیس‌جمهور برخی پیشنهادات را از طریق رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست پیگیری کنیم.

وی با اشاره به افزایش روزهای وزش باد در سیستان وبلوچستان، توضیح داد: پیش از این تنها ۱۲۰ روز وزش باد در سیستان داشتیم، اما مدتی است بادهای موسمی در این استان ۲۰۰ روز در سال شده که ۱۴۸ روز آن بحرانی بوده و شرایط سخت تنفسی را برای مردم ایجاد کرده‌است، با خشکی دریاچه هامون وضع بدتر هم می‌شود.

رئیس فراکسیون نجات دریاچه هامون در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: مسئولانی که قصد کمک به سیستان و ایجاد اشتغال در این استان را دارند می‌توانند با احیای دریاچه هامون به اهداف ایجاد اشتغال خود دست پیدا کنند، ضمن اینکه مشکل امنیتی مرزهای شرقی نیز تا حدودی با این موضوع قابل برطرف شدن است.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: دریاچه هامون هفتمین تالاب بین المللی جهان و بزرگترین دریاچه آب شیرین کشور محسوب می شود که تقریبا به طور کامل خشک شده است. دریاچه ای که تا کمتر از دو دهه قبل هر ساله پذیرای بیش از یک میلیون پرنده مهاجر بود.

با نابودی هامون ۱۵ هزار صیاد بیکار شدند و زنانی که با بهره گیری از نی های دریاچه به تولید صنایع دستی اشتغال داشتند منبع درآمد خود را از دست داده اند. دامداری سیستان با ۱۲۰ هزار رأس دام نابود شده و دامداران مهاجرت کرده اند و ۸۰۰ روستا تحت تاثیر هجوم شن های روان دریاچه قرار گرفته است.

برای مشاهده تصاویر، تاریخچه و دلایل خشکی دریاچه هامون کلیک کنید

+1
0
  

2 دیدگاه

  1. امیر امینی می‌گوید:

    خدایا ! خدایا ! بر کشور ما چه میرود؟هامون زیبای باستانی چه شد؟دریاچه مقدس پدران زرتشتی ما به خاطر نپرداختن حقابه افغانستان خشک شد وما صدایمان در نیامد.
    نمی دونم آیندگان نسل ما را چگونه قضاوت خواهند کرد

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  2. سعید می‌گوید:

    بله
    تالاب هامون یکی از بهترین تالاب های ایران خشک شد
    تالابی که در دین زرتشت تقدس خاصی دارد
    تالابی که میتوانست جایگزین خوبی مانند چاه نیمه برای تامین اب شرب سیستان وبلوچستان باشد
    اما متاسفانه گزاشتیم تا کاملا خشک شده و بعد یادمان امد که اصلا دریاچه ای به نام هامون نیز وجود دارد که خشک شده
    چرا ۲۰ سال پیش که تازه در معرض خشک شدن بود کارگروهی در مجلس پدید نیامد؟
    اما لازم هم امید هست
    تنها خواهش ما از جناب اقای استاندار و کارگروه تشکیل شده پیگیری جدی موضوع دریاچه هامون میباشد

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>