کشف یک گورکن زنده از شکارچیان غیرمجاز در مسجد سلیمان

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: نیروهای یگان حفاظت محیط زیست استان خوزستان یک رودک (گورکن) زنده گیری شده را از شکارچیان متخلف کشف و ضبط نمودند.

این گورکن که دچار آسیب دیدگی شده بود با همکاری دامپزشک تحت درمان قرار گرفت و پس از حصول بهبودی کامل در زیستگاه اصلی خود در کنار رودخانه کارون در شهرستان مسجد سلیمان رهاسازی گردید.

به گزارش دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: گورکن ها (Meles Linnaeus) از اعضا خانواده راسوها هستند، دارای جثه ای به اندازه یک سگ متوسط بوده و وزنشان گاه تا ۳۴ کیلوگرم می رسد. کوچکترین گونه این خانواده نیز راسو می باشد.

برخی از گونه های این خانواده مانند سمور به راحتی از درخت بالا می روند و برخی مانند شنگ در آب زندگی می کنند. اغلب افراد این خانواده یک جفت غده توسعه یافته در ناحیه  مخرجی دارند که تولید بوی آزار دهنده نموده و به عنوان وسیله دفاعی از آن استفاده می کنند. در رودک استخوان فک پایین از جمجمه جدا نمی شود.

از خانواده راسوها، رودک ها زندگی زیر زمینی داشته و عمدتا شبگرد هستند. تبحر این گونه در لانه سازی بی نظیر است به طوریکه رودک ها لانه ای به قطر حدود یک متر در عمق دو تا سه متری خاک ساخته و برای آن چند راه خروجی به طول تقریبی ۱۰ متر ایجاد می نمایند. این راهروها علاوه بر ایجاد امکان فرار از دست مهاجمین کارکرد تهویه ای نیز برای لانه مرکزی دارند.

رودک حیوان پرجراتی است و در مقابل حمله حیوانات پرقدرتی مانند پلنگ از خود دفاع نموده و با استفاده از دندان ها و فک قوی خود در بدن مهاجمین زخم های عمیقی ایجاد می نماید.

+5
0
  

6 دیدگاه

  1. مسعود ش می‌گوید:

    دیگه گورکن می خواستن چیکار کنن.
    خدایا ۱عقلی به این دیوونه ها بده

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 2

  2. saeed hashemi می‌گوید:

    همین امروز یه پلنگ تو خراسان شمالی به یه نفر حمله کرده بود که طرف اذهار داشت پلنگ ۲ تا توله داشته
    پلنگ جراحات عمیقی به طرف زده بود و با تیر هوایی که توسط خود شخص شلیک شده بود فرار کرده
    متاسفانه عدم آموزش در مواجهه با حیوانات وحشی خصوصا گربه سانان علت این حادثه تشخیص داده شده
    زیرا مرد مصدوم به توله پلنگها نزدیک شده بوده و پلنگ از خود و توله ها دفاع کرده است

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

  3. مصطفی می‌گوید:

    به پلنگ و بچه هاش که اسیب نرسیده ..لطفا جواب بدین …اگه خبری دارین لطفا بگین

    داغ Thumb up 3 Thumb down 3

  4. حسین می‌گوید:

    فکر کنم قبلا اظهار می کردن نمی دونم چرا اخیرا ازهار میکنن آقای هاشمی

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  5. sobhan می‌گوید:

    تو باغ ما که تا حالا چند تا درخت انار وخرمالو کامل لخت کردن ظاهرا ۳ تان دیده بان چجوری میشه بدون اسیب از باغمون بیرونشون کرد تو استان گیلانم.!؟

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>