دستگیری قاچاقچیان حیات وحش و کشف دو جکوی پلنگی در چابهار / اختصاصی

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: رئیس اداره محیط زیست چابهار گفت: سرنشینان یک دستگاه خودروی پژو در حال حمل دو قطعه جکوی پلنگی (مارمولک پلنگی) توسط مأمورین انتظامی مستقر در ایست بازرسی شهید یداللهی شهرستان چابهار دستگیر شدند.

مهندس حسینی افزود: متخلفین پس از تشکیل پرونده به منظور سیر مراحل قانونی تحویل اداره حفاظت محیط زیست چابهار گردیدند.

جکوی پلنگی که از رده خزندگان میباشد تحت عنوان خانواده جکوهای پلنگی در ایران دارای سه زیرگونه می باشند.

اندازه جکوی پلنگی از نوک پوزه تا مخرج ۱۶۰ میلیمتر و طول دم آن ۹۰ میلیمتر بوده و از رنگ آمیزی متنوعی برخوردار می باشد.

پراکنش این گونه دامنه وسیعی از زیستگاه های مختلف در فلات ایران از بیابان های پست با زمین های داغ گرفته تا مناطق مرطوب و جنگلی شمال، سواحل دریای خزر و خلیج فارس و دریای عمان، ارتفاعات کوه های البرز و زاگرس را شامل می شود.

پراکندگی جهانی این گونه در ایران، پاکستان، افغانستان و قسمتی از هند گزارش شده است.

این جانور از عقرب ها، ملخ ها، جیرجیرک ها، لاروهای سوسک ها، سوسک ها و عنکبوت ها تغذیه می کند. در کل هر حشره ای که جثه اش از پهنای سر جکو بزرگتر نباشد، می تواند توسط این جانور بلعیده شود.

از آنجایی که مارمولک ها از بندپایان تغذیه می کنند، بنابراین یکی از فاکتورهای طبیعی کنترل کننده جمعیت بندپایان به حساب می آیند. در نتیجه از لحاظ اکولوژیکی در هرم انرژی دارای ارزش بالایی هستند. انسان با از بین بردن مارمولک ها از چرخه طبیعت به واقع یکی از فاکتورهای اصلی را حذف خواهد کرد.

امروزه متخصصان علوم کشاورزی و محیط زیست به این نتیجه رسیده اند که از سموم آفت کش برای مبارزه با حشرات آفت استفاده نکنند زیرا این سموم آثار مخربی را بر محیط زیست وارد کرده و هر چند سال یک بار باید نوع سم به کار رفته را به علت ایجاد مصونیت در آفات تعویض کرد و سم های قوی تری را به کار برند.

در مجموع مامولک ها در کنترل و مبارزه با حشرات و آفات در طبیعت نقش بسیار موثری دارند و در کشوری مانند آمریکا علیرغم غیربومی بودن، به منظور مبارز بیولوژیک حدود سی سال هست که بصورت مصنوعی تکثیر و پرورش می یابد.

رئیس اداره محیط زیست چابهار در ادامه گفت: این گونه به دلیل زیبایی و تنوع رنگ آن جز ۵ گونه برتر مورد پسند جهت نگهداری در منازل و کلکسیون ها می باشد. شایعاتی در جنوب سیستان و بلوچستان بین مردم زمزمه میشود که به علت استفاده از این خزنده در معالجه بیماری های صعب العلاج نظیر انواع سرطان و ایدز تفاضای بالایی از آن در کشور پاکستان وجود دارد. این ادعای واهی هیچگونه مبنا و پایه علمی ندارد و صرفا دست آویزی می باشد برای کسانی که به غارت تنوع زیستی و تخریب محیط زیست این منطقه مبادرت می نمایند.

در این بین عده زیادی از افراد ناآگاه و غالبا اشخاص سودجو از ساده لوحی مردم بومی سوء استفاده نموده، اقدام به زنده گیری فله ای و انبوه انواع خزندگان می نمایند.

زنده گیری گسترده و قاچاق جکوی پلنگی نسل این گونه را به خصوص در سیستان و بلوچستان در خطر انقراض قرار داده است.

باستناد به قوانین و مقررات زیست محیطی و مصوبه شورای عالی محیط زیست، شکار و زنده گیری غیرمجاز این گونه مشمول اخذ جریمه ضرر و زیان و خسارت وارده به محیط زیست می باشد. با توجه به ناچیز بودن مبلغ ضرر و زیان (۲ میلیون ریال بابت هر قطعه جکوی پلنگی)، این جریمه در حال حاضر بازدارنده نیست و می بایستی بازنگری در این خصوص صورت پذیرد.

مهندس حسینی ضمن تشکر از مأمورین نیروی انتظامی که همکاری خوبی در این زمینه داشته اند گفت: جا دارد از اقدام قاطع و درخور تقدیر قاضی محترم پرونده که ضمن صدور کیفر خواست برای مجرمین، در زمینه جرایم زیست محیطی همکاری خوبی با این اداره داشته اند نیز تشکر نمایم.

+2
0
  

4 دیدگاه

  1. مسعود ش می‌گوید:

    این هم از این، دیگه به مارمولک هم رحم نمی کنن

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  2. مصطفی می‌گوید:

    سلام به سایت محترم دیده بان محیت زیست و حیات وحش ایران ..دیروز یکی از مخاطبان سایت خبری رو تو کامنت ها اعلام کرده به دین موضوع …همین امروز یه پلنگ تو خراسان شمالی به یه نفر حمله کرده بود که طرف اذهار داشت پلنگ ۲ تا توله داشته
    پلنگ جراحات عمیقی به طرف زده بود و با تیر هوایی که توسط خود شخص شلیک شده بود فرار کرده
    متاسفانه عدم آموزش در مواجهه با حیوانات وحشی خصوصا گربه سانان علت این حادثه تشخیص داده شده
    زیرا مرد مصدوم به توله پلنگها نزدیک شده بوده و پلنگ از خود و توله ها دفاع کرده است……ایا این خبر صحت داره .خواهش میکنم یه تحقیق کنید و در صورت صحت موضوع ایا به پلنگ و توله هاش اسیب رسده یا خیر . و ما رو از نگرانی بیرون بیارید .

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  3. احمد می‌گوید:

    مطمئن باش درسته پلنگ همینطوری که حمله نمیکنه

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  4. saeed hashemi می‌گوید:

    پلنگ سالمه اخبار استانی هم نشون داد
    طرف از جونش گذشته ولی به پلنگ تیر ننداخته

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>