مردم دیده بان محیط زیست باشند / تخریب زیستگاه عامل اصلی کاهش تعداد یوزپلنگ

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به دلیل خلاء قانونی و درک حداقلی از ضرورت و اهمیت منابع طبیعی، اجازه دادند تخریب‌ها در محیط زیست صورت بگیرد.

احمدعلی کیخا معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در همایش “یوزپلنگ آسیایی” با بیان اینکه آنچه باعث کاهش یوزپلنگ در کشور شده دخالت بشر و یا تخریب زیستگاه‌ها توسط دولت و مردم است، افزود: حوزه‌ای که تخریب‌ها را انجام می‌دهد، سایر ارکان دولت است که باید رفتارهای خود را اصلاح کند.

وی ادامه داد: ما تا حد توان این کار را انجام می‌دهیم اما این مردم هستند که باید دیده بان محیط زیست بوده و اندیشه‌هایی را که در جهت حفاظت از محیط زیست عمل نمی‌کند در دست بگیرند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست افزود:‌ در هیچ شرایطی اجازه نخواهیم داد کسانی که وظیفه خود را به درستی انجام می‌دهند در برخورد با متخلفینی که قدرت و ثروت را در دست دارند مورد هجمه و حمله این افراد قرار گرفته و یا اخراج شوند که در این صورت اگر لازم باشد تیم‌های ویژه‌ای را می‌فرستیم تا مسائل به وجود آمده حل شود.

کیخا با اشاره به اقدامات انجام شده توسط سازمان‌های مردم نهاد برای حفاظت از محیط زیست اظهار کرد: اندک کاری هم که برای حفاظت از یوزپلنگ آسیایی انجام شده توسط همین سازمان‌های مردم نهاد صورت گرفته و اگر این افراد نبودند این تعداد یوزپلنگ را هم نداشتیم.

وی با بیان اینکه باید همیاری مردم را در امر حفاظت از محیط زیست گسترده‌تر کنیم، افزود: سازمان حفاظت محیط زیست مسئول اشتغال مردم نبوده و مهمترین رسالتش جلوگیری از تخریب و آلودگی محیط زیست است و همکاران ما چه در ستاد و چه در استان‌ها باید تمام تصمیم‌ها را در چارچوب همین رسالت بگیرند.

وی ادامه داد: اگر از منظر فنی به این جمع بندی برسیم که انجام یک کار تاثیر منفی بر روی عرصه‌ها دارد هرگز اجازه نداریم به آن تن بدهیم اما با وجود این رسالت متاسفانه مشاهده می‌کنیم که در برخی موارد عده‌ای افراد از این وظیفه تخطی می‌کنند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه اگر میراث طبیعی ما از بین برود حیات جامعه دچار چالش می‌شود، افزود: به عنوان مثال وقتی پارک ملی دریاچه ارومیه از بین می‌رود حیات آن بخش از جامعه دچار مشکل شده و یا در حوزه سیستان و بلوچستان با تاریخ کهن ۵۰۰۰ ساله‌اش به دلیل از بین رفتن دریاچه هامون شرایط کاملا متفاوتی حاکم می‌شود.

کیخا تاکید کرد: آنهایی که قانون اساسی را می‌نوشتند به خوبی می‌دانستند که حفاظت از محیط زیست یک وظیفه عمومی تلقی می‌شود و سازمان حفاظت محیط زیست نمی‌تواند با این تعداد نیروی انسانی به تنهایی حافظ محیط زیست باشد و همه جامعه باید یاد بگیرند که در صورت مشاهده تخریب مانع آن شوند.

0
0
  

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>